Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Alle letters weg op scherm  (gelezen 2237 keer)

Alle letters weg op scherm
« Gepost op: 2007/10/17, 12:16:45 »
Ik heb zonet een upgrade gedaan naar Feisty, vanuit de update-manager.  Na herstarten staan er overal waar letters of tekst moeten staan in controlepanelen, alleen maar blokjes.  Aan de beeldjes kan ik nog zien om welke programma's het gaat, maar als ik iets opstart, kan ik weer niks lezen...
Met welke commando's los ik dit op ?

Verder werkt alles, ik typ dit vanop deze computer (=laptop)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Duckie

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/17, 12:29:03 »
Het kan zijn dat als je even een ander thema instelt je weer normaal beeld krijgt.

Offline DarkStar

• Lid
    • Mijn persoonlijke website
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/17, 12:30:11 »
Op het engelstalige forum kwam ik deze thread tegen:
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-425377.html
Hetzelfde probleem, en blijkbaar met het commando sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg en nadien een restart van X zou het werken...

*edit: spelling*

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/17, 16:02:23 »
@Darkstar,

'k had het draadje eerst moeten doorlezen, want ik kreeg dezelfde problemen na die reconfigure: geen grafisch scherm meer.   Ik heb het opgelost door de /etc/X11/xorg.conf-file te vervangen door de backup die hij gemaakt had.  Nu ben ik terug waar ik was: een werkend systeem, maar in alle menus van Feisty, of in systeemprogramma's zoals Synaptic, staan alleen maar blokjes ipv letters.  Zelfs op het inlogscherm, en wanneer ik mijn gebruikersnaam en paswoord typ.  Hij aanvaardde die echter wel, dus het is een probleem op het gebied van één of andere font die niet of slecht geïnstalleerd is.  Helaas kan ik dus in Synaptic of Update-manager niks lezen over bvb "broken packages", want daar staan dus alleen die blokjes...

Een live-sessie heb ik ook al geprobeerd: stoot op hetzelfde probleem.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/17, 18:08:19 »
@ Duckie
Ik heb net geprobeerd om een ander thema in te stellen, maar dat hielp ook niet, jammer.  Bovendien veranderen dan alle icoontjes en vermits ik niet kan lezen wat er naast staat, ben ik dan helemaal verloren.  'k Heb het gewoe thema dan maar weer teruggezet.

Ondertussen heb ik ook al mijn sources.list aangepast naar de nederlandse servers (waren de hoofdservers) en die van medibuntu ingeschakeld.  Dat heeft me wel een upgrade van google-earth opgeleverd en enige lib's, maar geen oplossing voor mijn probleem.  Overigens kon ik niet editen met sudo gedit, want gedit geeft ook alleen maar blokjes ipv letters.  Sudo nano deed het wel: daar zijn de letters normaal.  In de terminal ook, Openoffice werkt ook normaal...  Het ziet 'm dus duidelijk in de grafische omgeving van Gnome...  Gelukkig werkt firefox ook normaal, zo zit ik op dit forum en zoek ik me te pletter in de andere fora.  Maar welke zoektermen gebruik je dan ???

« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/17, 22:37:48 »
Bump

Heb ook al geprobeerd om "gewoon" een nieuw lettertype te kiezen: geen effect.  Heb me al gek gelezen op de fora, niets te vinden daat een oplossing geeft...

Basic

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/17, 23:59:22 »
@Prosper:
Ik weet dat JIJ hier nu niets aan hebt, maar even voor andere nieuwelingen die een upgrade naar een andere versie willen doen:
Dit wordt (volgens mij) nog steeds afgeraden om problemen te voorkomen. Beter is het een schone installatie te doen.
Dus de bestanden te backuppen op een CD of DVD of externe harddisk o.i.d. en dan de nieuwe versie van Ubuntu over de bestaande te installeren middels de installatie CD.
Prosper, ik kan je helaas niet helpen maar ik hoop iemand anders wel!

« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/18, 01:05:44 »
Probeer eens hetvolgende ??
sudo apt-get install mozilla-firefox-locale-nl-nl language-pack-gnome-nl language-pack-gnome-nl-base language-pack-nl language-pack-nl-base language-support-nl mozilla-firefox-locale-nl-nl openoffice.org-l10n-nlapt-get updateapt-get dist-upgradenooit geschoten is altijd mis.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/18, 16:59:33 »
@Basic
Ja, dat van die schone installatie, dat weet ik wel.  Backups heb ik overigens gemaakt.  Mijn bedoeling is meerledig:
* een beetje lui: ik heb nogal wat moeten zoeken om in Edgy mijn internet aan de praat te krijgen, mijn schermdriver juist te krijgen (ATI, weet je), nog wat Java te installeren (ben aan de laatste nieuwe, direct van Sun, dus niet uit de repo's), heb een hoop losse programma's geïnstalleerd, en anders moet ik dat allemaal opnieuw doen.
* wil bijleren, dus dit probleem geeft me een "goede" reden
* was zinnens om, na de drukte, Gutsy te downloaden en daarmee een clean install te doen
* op dat moment, kan ik, nu ik veel van die losse programma's gebruikt heb, beter kiezen dewelke ik dan definitief terug installeer.

@ Gandyman
Zal seffens eens effe proberen.  Dat van die language-pack zit wel in de goeie richting, denk ik.  Bij het updaten, merkte ik dat de "translation-nl" steeds genegeerd werd.  Waarom, weet ik niet.  Maar dat zou er wel eens verband mee kunnen hebben.  Uiteraard weet ik niet of mijn desktop nu in 't Nederlands of in 't Engels is, dat kan ik aan die blokskes niet zien :lol:
Ik heb toen ook een paar keer gezien "failed to write to cache"...
Alvast bedankt voor je bijdrage, ik ga straks nog wat lezen (kort) en dan probeer ik het maar.

« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/18, 18:15:40 »
Volgend resultaat verkregenikke@pjoeter:~$ sudo apt-get install mozilla-firefox-locale-nl-nl language-pack-gnome-nl language-pack-gnome-nl-base language-pack-nl language-pack-nl-base language-support-nl openoffice.org-l10n-nl
Password:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd      
Reading state information... Klaar
mozilla-firefox-locale-nl-nl is reeds de nieuwste versie.
language-pack-gnome-nl is reeds de nieuwste versie.
language-pack-gnome-nl-base is reeds de nieuwste versie.
Sommige pakketten konden niet geïnstalleerd worden. Dit kan betekenen dat u
een onmogelijke situatie gevraagd hebt of dat u de 'unstable'-distributie
gebruikt en sommige benodigde pakketten nog vastzitten in 'incoming'.
De volgende informatie helpt u mogelijk verder:

De volgende pakketten hebben niet-voldane vereisten:
  openoffice.org-l10n-en-gb: Conflicteert met: openoffice.org-core (>= 2.0.5) maar 2.2.0-1ubuntu5 zal geïnstalleerd worden
  openoffice.org-l10n-en-za: Conflicteert met: openoffice.org-core (>= 2.0.5) maar 2.2.0-1ubuntu5 zal geïnstalleerd worden
En vervolgensikke@pjoeter:~$ sudo apt-get dist-upgrade
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd      
Reading state information... Klaar
Opwaardering wordt doorgerekend... Klaar
De volgende pakketten zullen VERWIJDERD worden:
  libgdal1-1.3.1 libnfsidmap1 libvolumeid0 ntp-server python-apport-utils
  python2.4-schoolbell python2.4-schooltool schooltool
De volgende NIEUWE pakketten zullen geïnstalleerd worden:
  boo cli-common compiz compiz-core compiz-gnome compiz-gtk compiz-plugins
...
  xine-ui yelp zenity zope3
380 pakketten opgewaardeerd, 130 nieuwe pakketten geïnstalleerd, 8 verwijderen en 2 niet opgewaardeerd.
Er moeten 676MB aan archieven opgehaald worden.
Na het uitpakken zal er 533MB extra schijfruimte gebruikt worden.
Wilt u doorgaan [J/n]? J
Hij is nu aan 't downloaden...

« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/18, 22:21:20 »
Op sommige momenten "zegt" dien computer dat hij nog 25 dagen nodig heeft...  Ik heb dan het downloaden maar stopgezet, en wacht tot iedereen zijn copie van Gutsy binnen heeft, dan kan ik mijn updates van feisty binnen halen :lol:  :lol:

Verder zal ik goed alle draadjes lezen over wat er allemaal mis kan gaan, en binnen een week of twee, drie installeer ik ook..

« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/19, 17:37:17 »
Ben enerzijds toch wat ongeduldig om een volledige versie van Feisty te hebben, en anderzijds stoort het niet dat 'm downloadt terwijl ik surf op dit prachtige forum. :D
Dus heb ik nog maar eens sudo apt-get dist-upgrade gedaan.  Volgens ik zo kan zien, zijn de servers toch al iets minder belast, want zo nu en dan haalt 'm behoorlijke snelheden en dan heb ik hoop: "15 m 23 s"...  Vlak daarop springt 'm weer naar 12 dagen of zo.  Afin, we zien wel.  Ik hoop vooral dat achteraf m'n probleem opgelost is, en ik weer mijn menukes kan lezen.

« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/20, 00:38:53 »
Hij zit nu aan 23 % ingeladen...
Het probleem is dat ik zelfs geen mijnenveger meer kan spelen, want de cijferkes die aangeven hoeveel bommen er liggen, zijn ook vervangen door blokskes... :(

Wat echter ècht pijnlijk is, is dat m'n mail ook onleesbaar is !!!  En ik heb mijn echte mailadressen alléén maar op de laptop staan, dus da's pas balen !  Ik moet dit weekend een bestandje binnenhalen als attachment, dat invullen en terugsturen voor maandag 8 uur...  Als m'n probleem zondagavond niet opgelost is, moet ik via m'n generische e-mail een mailtje sturen met de vraag om dat bestandje nog maar eens door te sturen naar dat ikke@provider.be adres (hier geen reclame maken ;) )  Geef toe dat dat niet serieus is als je een adres van de zaak hebt ...

« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/20, 07:45:35 »
@Gandyman
tijdens de nacht is het downloaden voltooid, ik werd wakker en vond mijn laptop met een onvolledig gnome-bureaublad (ontbrekende iconen e.d.) en nog steeds geen letters.  Gezocht, maar niet gevonden: het icoontje om af te sluiten, dus maar een "reset" gedaan om te rebooten...  Bij het inloggen, joepie letters !  Dank !

Maar dan start plotseling de KDE-desktop... Vrij vlot kunnen vinden hoe die in elkaar steekt, met een drietal pogingen ook m'n internet (draadloos) terug aan de praat gekregen.  
Voila, het werkt nu dus allemaal terug naar behoren, en daar ben ik blij om, maar...  ik wil mijn gnome-desktop terug.  Dat zal iets worden voor sudo apt-get install gnome-desktop vermoed ik ??  KDE desinstalleren is geen optie, want er draaiden zowiezo nogal wat KDE-programma's binnen mijn Gnome.
Enfin, nu maar eerst even controleren of hij wel alle pakketjes heeft geladen ...

« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/20, 08:12:54 »
OK, hij deed het vanzelf.  Ziehier de output van de terminal: ikke@pjoeter:~$ sudo apt-get dist-upgrade
Password:
E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem.
ikke@pjoeter:~$ sudo dpkg --configure -a
Instellen van tftpd-hpa (0.43-1ubuntu2) ...

Instellen van testdisk (6.5-1build1) ...
Instellen van scim-modules-socket (1.4.4-7ubuntu1) ...
Instellen van tuxtype-data (1.5.6.dfsg1-3ubuntu4) ...
Instellen van ntp (4.2.2.p4+dfsg-1ubuntu3) ...

Configuratiebestand `/etc/ntp.conf'
 ==> Veranderd (door u of een script) sinds installatie.
 ==> Pakket-distributeur heeft een bijgewerkte versie gemaakt.
   Wat wilt u er aan doen ?  De volgende keuzes zijn mogelijk:
    Y of I  : installeer de versie van de pakketbeheerder
    N of O  : behoudt de huidig geïnstalleerde versie
      D     : toon de verschillen tussen de versies
      Z     : stuur dit proces naar de achtergrond om de situatie te bekijken
 De standaardactie is om de huidige versie te bewaren.
*** ntp.conf (Y/I/N/O/D/Z) [standaard=N] ? n
 Removing any system startup links for /etc/init.d/ntp-server ...
   /etc/rc1.d/K23ntp-server
   /etc/rc2.d/S50ntp-server
   /etc/rc3.d/S23ntp-server
   /etc/rc4.d/S23ntp-server
   /etc/rc5.d/S23ntp-server
 * Starting NTP server ntpd                                              [ OK ]

... [b]< knip >[/b]....

Instellen van gnome-panel (2.18.1-0ubuntu3.1) ...

Instellen van totem (2.18.1-0ubuntu3) ...
Instellen van evolution-exchange (2.10.1-0ubuntu1) ...

Instellen van evolution-plugins (2.10.1-0ubuntu2) ...
Instellen van gnome-applets (2.18.0-0ubuntu1) ...

Instellen van student-control-panel (0.5.1-0ubuntu1) ...
Instellen van edubuntu-desktop (1.28) ...
Daarin heb ik dus 10 minuten instellen (zeker 400 regels) geknipt.  Maar ik zag daar nogal wat keren gnome voorbijkomen, dus was ik er gerust op.
Gereboot, en alles is weer zoals vroeger.

@Gandyman:  dank voor je hulp.  't Was natuurlijk weer net het soort aypische dingen om tegen te komen, op de dag dat "iedereen" naar Gutsy overschakelt, kies ik voor een upgrade naar Feisty.  Lees hoger voor mijn (diepfilosofische, ahum  :)  ) redenen.