Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: FTP-server uitzoeken ... welke is de handigste?  (gelezen 6200 keer)

Offline Menno_

• Lid
FTP-server uitzoeken ... welke is de handigste?
« Gepost op: 2008/01/15, 21:33:40 »
Hallo mede-Ubuntero's

Afgelopen dagen leuk aan het rommelen geweest met verschillende ftp-servers.

wat ik graag zou willen: een standalone ftp-server-programma waar ik de users voor kan definiëren.

op zich toch een simpele vraag zou je zeggen, maar het is toch lastiger dan dat het op het eerste gezicht lijkt. De users zijn namelijk klanten die hun software/gegevens op mijn ftp-server neerzetten of ophalen. Zij zijn geen en worden geen gebruikers in het domein en ook niet van de machine die ftp-server is. In alle gevallen moet deze mensen toch gebruiker maken op mijn (ubuntu) ftp-server. De meest betrouwbare/werkbare combinatie is ProFTPd/webmin gebleken. Verder heb ik gekeken naar wu-ftpd, vsftpd en pure-ftpd.

Bij pure-ftpd kan je een combi met aanmelden via een MySQL-dtabase installeren en dat werkt heel leuk, maarrrrr.... de gebruikers konden de hele server zien. Ze hadden welliswaar nergens toegang toe, maar ze konden feiloos de mappen (en dus de namen) van de overige gebruikers zien. Soms kan je dat natuurlijks niks schelen, maar als je bijvoorbeeld microsoft én apple als klant hebt (de namen zijn zuiver hypothese :) hoor ) dan wil je natuurlijk niet dat die van elkaar zien dat ze bij dezelfde software-leverancier inkopen.

Mijn vraag: is er een ftp-server-programma dat zo goed is als ProFTPD, maar anderzijds het gebruiksgemak heeft dat met pure-ftpd-mysql is te realiseren? Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?

groet, Menno
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/16, 01:15:09 »
Met webmin kan je proftpd instellen.

Kies de juiste virtuele server of de "Default server" als je geen eigen server hebt gemaakt.

Open de pagina "Files and Directories".
Kies voor "Home directory" bij "Limit users to directories".

Dan kan je niet zomaar andere gebruikers zien.
(wel testen maar hier werkt dat zo)
Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/16, 02:47:51 »
Idd klopt .

proftpd is zeer betrouwbaar en redelijk makkelijk te configureren, zeker via webmin.

Het word ook vaak gebruikt in hosting programma's waar gebruikers in hun eigen directory kunnen werken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Menno_

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/16, 15:42:19 »
@testcees en @handyman
dat is de configuratie die ik nu heb draaien. Werkt idd erg mooi, maar de users zijn linux/unix users en als ik iemand hier alleen de ftp-server wil laten beheren zou het veiliger zijn als hij alleen bij de relevante gegevens voor de ftp-server (dus ook het aanmaken van ftp-users) zou kunnen.
Nu moet ik iemand die alleen de ftp-server mag beheren toegang geven tot mijn webmin-schil. Is er een mogelijkheid om iemand binnen webmin specifieke privileges toe te kennen?
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425