Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu stadio workstations en SME server  (gelezen 1213 keer)

miike

• Gast
Ubuntu stadio workstations en SME server
« Gepost op: 2007/10/09, 14:34:53 »
Goede dag,

Het volgende, ik wil ubuntu studio installeren als configuratie systeem voor workstations (omdat hier heel veel grafische programma's in zitten gebakken) en wil SME server gebruiken als OS voor de server.

Ik heb gehoord dat deze combinatie niet zo goed samen werkt en geen optie is, hebben jullie hier ervaring mee en enkele oplossingen/advies voor?

De server moet de volgende dingen draaien.
- DHCP
- DNS
- Filesharing
- VPN
- webserver
- Back-up systeem (dat niet teveel moeite en geld kost maar wel veilig, dus niet raid 1 ofzo) bedankt

alvast bedankt..

« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/09, 15:37:51 »
Hmz je verward teveel zaken met elkaar en nee dit kan niet.
SME-Server moet op zichzelf draaien.

ubuntu studio is gewoon Ubuntu echter de installatie-cd word geleverd met een verzameling pre installed proggie's voor audio en video.

Om een server te maken hoef je alleen maar de benodigde proggie's te installeren.
Bekijk hiervoor Ubuntu LAMP-server welke proggie's.

Leer dus 1 ding.

Ubuntu is een basic OS en word geleverd met software welke je nodig hebt op een Desktop computer.
Wil je dezelfde Audio-Video proggie's hebben als in ubuntu studio, hoef je alleen maar de proggie's te installeren die zij in de ubuntu studio distributie gestopt hebben.

Wil je daarbij ook nog een webserver zul je de proggie's moeten installeren die in een LAMP-server meegelever worden.

Dus je kan je Ubuntu net zo maken als je zelf wilt.

Echter het is beter om dingen te scheiden omdat je computer wel zwaar gaat belasten als je alles aan het werk zet.

En dus word er voor verschillende functie's een aparte Ubuntu gemaakt waar alleen die proggie's inzitten die je nodig hebt.

Jij wil het tegenovergestelde jij wil alles in 1 distibutie,
kan wel maar dan zul je ze zelf ff met de hand moeten installeren.

Nogmaals of dit handig is ? ik betwijfel het.

Je gaat niet met een schep spijkers in hout slaan.
Je gaat ook niet met een hamer de tuin spitten.

Je gebruikt dus altijd het gereedschap waar het voor bedoeld is.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

wr19026

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/09, 17:37:06 »
Citaat van: miike
Goede dag,

Het volgende, ik wil ubuntu studio installeren als configuratie systeem voor workstations (omdat hier heel veel grafische programma's in zitten gebakken) en wil SME server gebruiken als OS voor de server.

Ik heb gehoord dat deze combinatie niet zo goed samen werkt en geen optie is, hebben jullie hier ervaring mee en enkele oplossingen/advies voor?

De server moet de volgende dingen draaien.
- DHCP
- DNS
- Filesharing
- VPN
- webserver
- Back-up systeem (dat niet teveel moeite en geld kost maar wel veilig, dus niet raid 1 ofzo) bedankt

alvast bedankt..
Ik heb een Ubuntu Studio laptop en een aparte SME Server en met ook nog een XP Pro en Vista machine werkt het uitstekend in m'n thuisnetwerk.

Wat zijn de problemen die je gehoord hebt?

En SME Server doet standaard RAID1 als je twee schijven in de machine hebt.

miike

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/09, 22:24:18 »
Om ubuntu studio workstations in het domain toe te voegen bij een sme server, te file sharen enz

miike

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/11, 09:40:33 »
Niemand? Het probleem was inderdaad het toevoegen in het domain...

wr19026

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/11, 10:39:41 »
File sharen? Gewoon op je Ubuntu machine een link naar de i-bay op de SME Server maken.