Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mix cd  (gelezen 1470 keer)

Charlo

• Gast
mix cd
« Gepost op: 2007/10/08, 02:32:42 »
Is er voor Ubuntu een rip-programma waarmee ik een mix-cd naar één groot mp3-bestand kan rippen? Dan kan de ipod de boel niet vershuffelen.

mix cd
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/08, 09:42:38 »
Ja.
Probeer het eens met Audacity.
Voor mp3 ondersteuning moet je wel LAME hebben geinstalleerd.

Charlo

• Gast
mix cd
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/08, 13:26:47 »
bedankt, lame had ik al, zal audacity eens uitchecken

mix cd
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/08, 15:54:06 »
Laat even weten of het gelukt is?
Ik heb hier ook lame geinstalleerd, maar bij mij lukte het niet, omdat audacity lame niet kon vinden... :-(

Charlo

• Gast
mix cd
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/08, 16:50:06 »
Hmm, ik krijg die tracks niet aaneengerijgd met Audacity.

Lame is hier wel geïnstalleerd maar blijkbaar moet ik toch nog ergens een .so bestand opduikelen.
Nou ja, van ogg naar mp3 is ook mogelijk.

Charlo

• Gast
mix cd
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/09, 01:15:23 »
nog maar eens proberen met audacity dan maar, overmorgen op vakantie en ik wil die cd's nog op de ipod krijgen

Charlo

• Gast
mix cd
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/09, 03:18:22 »
Okay, blijkbaar is het de bedoeling dat je in Audacity alles manueel doet. Overdreven.

beste manier tot hiertoe is cat *.mp3 > bigfile.mp3 , maar ook dit heeft z'n fouten.

Wie, of liever "wat", doet beter?

mix cd
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/09, 13:20:28 »
... maar ik dacht dat je schijf geen pauzes tussen de nummers had.....
Misverstand.
Manueel werk vaak wel beter trouwens, maar het is wel even werk ja.

Wat je kunt doen (heb ik ook wel eens gedaan):
- de cd rippen met een standaard ripper
- daarna elke song 1 voor 1 achter elkaar plakken in Audacity.

Als het dan niet lukt, is Audacity niet de oplossing voor je.

Offline vanadium

• Lid
mix cd
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/09, 18:32:59 »
cdparanoia 1- image.wav

Om meteen te encoderen:

cdparanoia 1- - | lame - mijntrack.mp3

Charlo

• Gast
mix cd
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/09, 18:42:45 »
hij vind m'n cdrom niet, maar hij zou moeten zoeken op /dev/hdc

Charlo

• Gast
mix cd
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/10, 00:04:21 »
Alridy, ik heb de combo gevonden

cdparanoia 1- -d /dev/hdc

en daarna

lame -b 320 cdda.wav doelbestand.mp3

works like a charm!

Offline vanadium

• Lid
mix cd
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/10, 14:14:55 »
Normaal zou cdparanoia automatisch je "standaard" cdrom moeten vinden: bij mij is het niet nodig de cdrom device name mee te geven. Leuk dat je het zelf gevonden hebt. Als alles goed gaat, dan kan je proberen te "pipen": wellicht moet

cdparanoia 1- -d /dev/hdc - | lame -b 320 - doelbestand.mp3

werken. De losse hyphens staan voor "standaardinput-output". De | staat voor het "pipe" symbool. Je voedt de output van cdparanoia, die schrijft naar -, rechtstreeks aan lame, die je doet lezen van -. Voordeel van die benadering is 1) alles gaat in één keer; 2) er moet  geen intermediair WAV bestand geschreven worden waardoor schijfruimte minder kritisch is en 3) juist daardoor gaat het ook sneller.

Een tweede tip: als je voor exact dezelfde geluidskwaliteit als -b 320 meer geluidsbestanden op je mp3 wil krijgen, gebruik dan compressie met variabele bitrate in plaats. Inplaats van "-b 320" vul je in "-V 2 --vbr-new ". Dit levert bestanden van topkwaliteit met een lengte die licht tussen die van bestanden met een bitrate van 170-190 (afhankelijk van de muziek). Wat doet vbr? vbr analyzeert de muziek en zal de bitrate constant aanpassen aan de noden om de muziek met een gegeven kwaliteitsniveau te comprimeren. Stille, rustige passages zullen aan een lage bitrate gecodeerd worden. Drukke passages zullen een hoge bitrate krijgen.

"-V 2" specifieert dat je variable bitrate van kwaliteit "2" wil, en dat komt overeen met een geluidskwaliteit die door de meeste audiofielen als "transparant" wordt ervaren (= geen merkbaar verschil met het origineel). Ook -b 320 is "transparant", maar je gebruikt veel meer bytes dan nodig.

"--vbr-new" betekent dat je gebruik wil maken van het nieuwere, beduidend snellere algoritme. Sedert verschillende versies werd dit OK bevonden. Dit alles kan je nalezen op het audiofielenforum www.hydrogenaudio.org

Dat gezegd zijnde, de luistercondities met een mp3 speler zijn verre van optimaal, en je zal ook maximaal van je muziek kunnen genieten met beduidend lagere instellingen, zoals "-V 5" of "-V 6". Doe gewoon eens een testje, kijk naar de bestandsgroote en luister of je enig verschil merkt op je mp3 speler (ik denk van niet!).