Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rechten partitie  (gelezen 1353 keer)

Rechten partitie
« Gepost op: 2007/10/05, 19:28:50 »
Ik heb al met gksudo nautilus geprobeerd de rechten te veranderen deze willen niet veranderen en blijft op root staan. De map/partitie is /media/sda1.
Iemand een idee hoe de rechten te veranderen?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

• Lid
Rechten partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/05, 20:21:32 »
De eigenaar verander je normaal zoals jij doet, met "sudo chown" of met een nautilus met rootpermissie (gksudo nautilus, dus). Zou het lukken met de commandoprompt (sudo chown newuser:newuser /media/sda1)? Verwijst sda1 naar een permanente, via /etc/fstab gemounte schijf?

Rechten partitie
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/05, 21:27:10 »
Beste Vanadium, dit is mijn fstab:

# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/sda6
UUID=3e0789ef-337d-4d96-bfe3-cbdf078a15f6 /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
# /dev/sda1
UUID=4691-1747  /media/sda1     vfat    defaults,utf8,umask=007,gid=46 0       1
# /dev/sda4
UUID=43418086-1444-4f79-9682-adc39f66e5ee /media/sda4     ext3    defaults        0       2
# /dev/sda5
UUID=5c700a6c-8bbc-4590-8410-6d7f2d74884e none            swap    sw              0       0
# /dev/sda7
UUID=c7bdc604-1619-4f0a-8468-c972f9189a22 none            swap    sw              0       0
/dev/hdb        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec 0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto,exec 0       0

En dit het uitgevoerde bestand:

gijs@gijs-desktop:~$ sudo chown gijs:gijs /media/sda1
chown: bezig met het veranderen van de eigenaar van ‘/media/sda1’: Bewerking niet toegestaan

Kan je er wat mee of doe ik wat verkeerd?

Met vriendelijke groet,

Gijs

Rechten partitie
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/06, 11:48:53 »
Iemand?

Met vriendelijke groet,

Gijs

Offline vanadium

• Lid
Rechten partitie
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/07, 21:40:09 »
Zoal je het beschijft, doe je volgens mij alles correct. Ik vind het eigenaardig dat je de eigenaar van het mount point niet kan aanpassen. Dat zou moeten lukken, ook met het volume aangekoppeld. Misschien voor de aardigheid "ls -l /media" posten, hoewel ik niet vermoed daar iets abnormaals te zien.

Dan maar proberen via de mount opties: met uid= en gid= kan je bepalen tot welke eigenaar en groep de gemounte partitie behoort.
Het is een fat partitie, en voor fat kan je in Met het commando "id" kan je weten welke jou uid (je "gebruikersnummer") is . Als je de enige gebruiker bent, zal dit wellicht "1000" zijn.

Dan voeg je de uid optie toe aan je /etc/fstab:

UUID=4691-1747  /media/sda1     vfat    defaults,utf8,umask=007,uid=1000,gid=46 0       1

Bij jou stond er al een gid, ik weet niet of jij die er met een bepaalde reden gezet hebt, of dat dat een instelling is die tijdens de installatie is gemaakt. Volgens mij mag je die ook naar jou groep veranderen (wellicht ook : 1000) of weglaten.

Daarna: "mount -a" om fstab opnieuw te "herladen", en je zou moeten kunnen schrijven.

Rechten partitie
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/07, 22:18:21 »
Even opmerken:
Deze instellingen zijn enkel voor vfat-partities (voor windows dus)....
   de 'gid' zet ubuntu er automatisch bij, bij installatie.
   om de eigenaar van zo'n partitie in te stellen moet je dus 'uid=' gebruiken.

chown werkt bij bestanden maar 'mount' houdt hier geen rekening mee!!!

Vanzelfsprekend werkt de 'uid' en de 'gid' niet bij ext3, ext2, reiser, en dergelijke parities omdat de eigenaar en de groep in het bestandsysteem verwerkt zijn.

Even samenvatten:

Je moet in /etc/fstab in de regel van sda1 de optie uid=nnnn zetten. Waarbij nnnn de nummer is van de user die eigenaar moet zijn van de partitie.

Hoe weet je welke nummer de user heeft? Stel dat de user moet inloggen met de naam "felix". Dan geef je het volgende in:
cat /etc/passwd | grep felixDan krijg je tekst zoals:
felix:x:1005:1000:Felix Kat,,,:/home/felix:/bin/bash1005 is de nummer van Felix.

Kan je er een beetje aan uit? ;)

Rechten partitie
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/08, 16:14:50 »
@Vanadium en Dadio, excuses voor het late antwoorden, ik heb jullie aanwijzingen gevolgd en na wat heen en weer geloop(tussen de Window$ machine en de Ubuntu machine) en wat aanpassen(media/sda1 moest media/disk-1 zijn) in Samba via Webmin is het uiteindelijk gelukt.
Bedankt voor jullie hulp.

Met vriendelijke groet,

Gijs