Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan externe harde schijf niet aankoppelen na ontkoppelen  (gelezen 1355 keer)

willemmulder

• Gast
kan externe harde schijf niet aankoppelen na ontkoppelen
« Gepost op: 2007/09/27, 13:35:42 »
Ik heb mijn externe NTFS USB harde schijf ontkoppeld, maar nu kan ik het met geen mogelijkheid meer aankoppelen.

Als ik de usb-stekker er in doe, geeft ie :
$Logfile indicates unclean shutdown(0,0) Failed to mount 'dev/sdb1': Bewerking wordt niet ondersteund. Mount is denied because NTFS logfile is unclean.
En dan nog wat 'tips' die allemaal te maken hebben, behalve deze:
Run ntfsfix version 1.13.1 on Linux unless you have Vista. Or Mount the NTFS volume with the 'ro' option in read-only mode.

wat moet ik doen om m'n schijf weer terug te krijgen??

bambam82

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/27, 13:48:33 »
Als je wilt kunnen schrijven dan zul je aan de gang moeten met ntfsfix. Of je moet een windows installatie in de buurt hebben en hem daar een keertje onder aansluiten.

Als je alleen wilt kunnen lezen zul je in je fstab (of handmatig) de optie RO (read only) mee moeten geven.

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/27, 13:53:29 »
Wat je nodig hebt is een "fsck" (file system check) maar dan voor NTFS. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of dat er is. Alternatief wellicht: hang de schijf aan een wintendo bak en laat die de file system check doen. Evt. installeer je een virtual machine (zoals VirtualBox) met XP die je het laat doen.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

willemmulder

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/27, 13:56:59 »
ik heb nu ntfsfix geinstalleerd en gedraaid, en dat gaat nu goed!

sowieso kon ik de schijf pmounten en mounten via de terminal (alleen kreeg ik dan een read-only schijf, wat ik eigenlijk niet wil)
Het probleem is/was dat het automatisch aankoppelen dus niet goed ging.

Na de ntfsfix geeft ie de melding dat de disk een check nodig heeft... hoe doe ik dat?

willemmulder

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/27, 14:05:08 »
pmounten gaat wel gewoon goed... dus met de schijf is niks mis, alles werkt gewoon.

Alleen vraagt ie dus om een check... terwijl daar eerst niet om gevraagd werd.
En ik kan alleen maar lezen, niet schrijven. Dat zou ik wel graag willen :)

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/27, 16:39:35 »
He NTFSfix, leuke tip trouwens (niet dat ik ntfs file systems gebruik hoor ;-))

Even gekeken op de manpage en daar vond ik: "ntfsfix is a utility that fixes some common NTFS problems. ntfsfix is NOT a Linux version of chkdsk. It only repairs some fundamental NTFS inconsistencies, resets the NTFS journal file and schedules an NTFS consistency check for the first boot into Windows"

Ik denk dat het laatste is wat er aan de hand is. Kijk, de ext3 file systems hebben ook een intern vlaggetje dat aangeeft of ze "clean" zijn of niet en fsck kan dus dat vlaggetje omzetten na een succesvolle recover. Jouw ntfs staat blijkbaar nog steeds op "dirty", dus mogelijk dat ntfsfix daar weinig mee kan?
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline Jackal

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/04, 08:23:05 »
Ik had het zelfde probleem. Maar dat had te maken met feit dat ik onder Winxp de HD had verwijderd.
Door weer met xp op te starten en de schijf hierna op de juiste manier te ontkoppelen en weer aan te melden.
De schijf staat bij mij nu de hele dag aan na een reboot en dan onder ubuntu inloggen kon ik weer schrijven en lezen op de schijf.