Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: phpMyAdmin werkt niet  (gelezen 5195 keer)

phpMyAdmin werkt niet
« Gepost op: 2007/09/10, 14:25:20 »
Hallo iedereen.

Even wilde ik snel de server op mn laptop verhuizen naar mn vaste pc. De installatie ging redelijk goed. Echter phpMyAdmin werkt voor geen aardappel. Zo was eerst het probleem dat ik wel kon inloggen, maar al snel weer opnieuw moest inloggen, dat als ik naar een andere pagina ging.

Nu heb ik het dus overnieuw geinstalleerd, en wederom hetzelfde probleem. Wanneer ik inlog met 'root' en het juiste wachtwoord dan krijg ik de volgende error:
#1045 - Access denied for user 'www-data'@'localhost' (using password: YES).

Oke, normaal duid dit op een onbestaand gebruikersnaam 'www-data' en/of een onjuist wachtwoord. Maar ik gebruik 'root' als gebruikersnaam, en via de terminal kan ik me wel inloggen.

Weet iemand de oplossing hiervan?

phpMyAdmin werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/10, 14:31:48 »
Voor dit soort proggie's is het noodzakelijk dat er een root password in Ubuntu zit.

Zet eerst dit PW en ga dan nogmaals kijken.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

phpMyAdmin werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/10, 14:38:16 »
Uhm root heeft al een wachtwoord :)

Ik heb trouwens Kubuntu. Maar het gekke is dat als ik bijvoorbeeld 'rrrrr' als gebruikersnaam gebruik ziet ik wel 'rrrrr'@'localhost' bij de foutmelding. Gebruik ik 'root' dan zie ik 'www-data'@'localhost'. Overigens heb ik bij mijn laptop ( gnome ), dit probleem nog nooit meegemaakt.

phpMyAdmin werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/10, 15:07:11 »
hmz ik raak een beetje in de war van je verhaal.... maagoe

We gaan geen root aanmaken of root gebruikers maken en daarop inloggen, houd het ff simpel.

Je logt tijdens de boot gewoon in op de normale gebruiker.

vervolgens typ je in reminal:
sudo -s

dan pas:
passwd root

Wanneer je nu in terminal venster opnieuw :
sudo -s

erin typt zit je automatisch als een root te werken.

Dus nix als andere gebruiker inloggen oid.

Ik denk dat je misschien beter phpMyAdmin van je pc kan verwijderen, ( hoeft misschien niet ?)

En dan vervolgens opnieuw installeren zijnde root.

In het andere geval zal je moeten zoeken en rommelen om de rechten goed te krijgen van phpMyAdmin.

SCCS

phpMyAdmin werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/10, 15:10:36 »
Het root password is gewoon goed... Ik heb het grafisch gedaan.

En ik wil PHPMyAdmin niet verwijderen van mijn computer, want ik heb het wel nodig. Anders zou ik er toch geen moeite voor doen?

Maar goed. Ik geeft het maar op. Ik ga nu de server editie van Ubuntu Feisty proberen.

phpMyAdmin werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/10, 15:32:25 »
ff alles lezen vlerknozem ....

Het gaat erom dat je iets op de goede manier installeerd of anders tegen problemen aanloopt, die voor een beginner cq gevorderden niet ff snel op te lossen zijn.

Dus php eraf en dan op de goede manier OPNIEUW installeren, lijkt me en is voor zeker minder werk dan je nieuwe plan de compagne.

Ditzelfde verhaaltje geld namelijk ook voor bijv. SAMBA, ook die zal je op de juiste manier moeten installeren of anders ???

Wat je nu doet is proberen problemen te ontlopen door een heel ander alternatief te zoeken, waardoor je minder snel de feelings onder de knie krijgt van Linux.

SCCS

phpMyAdmin werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/10, 15:49:00 »
Oke, maar ik heb alles er al volledig afgehaald, en vervolgens overnieuw erop gesmeten.

Maar wederom het zelfde probleem. Zo had ik apache2 al getweakt, dus dacht dat dat misschien het probleem was, apache2 verwijderd, php verwijderd etc en geen resultaat.

Grrrr, ook nog een defecte cd gebrand :(

oke, ik ga het nog en keer overnieuw doen. Dus alles van die server shizzle eraf, en alles overnieuw gaan doen.

En even dansen, en knielen om de heilige eik, ( waar staat die eigenlijk :P )

phpMyAdmin werkt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/10, 15:58:00 »
Doe gewoon rustig aan en werk stap voor stap.
Het moet gewoon werken ook bij jouw, geloof me.

Misschien zie je iets kleins over het hoofd , zoiets als de sql server opnieuw opstarten.

wat ook wel interesant is de site van FalkoTimme.com af en toe eens door te lezen.
En dan met name het gedeelt van debian natuurlijk. en kijk bij de
Het geeft je wat meer inzicht hoe zaken goed geinstalleerd moeten worden en wat kleine details waar je op moet letten.

Kennis is macht :P

phpMyAdmin werkt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/10, 16:06:00 »
Kan het niet iets met 'mod-chroot-common' en 'libapache2-mod-chroot' te maken hebben??? Laat ik het iig maar eens proberen zonder deze troep...

Thnx voor de link,. ik zal er ff naar kijken

phpMyAdmin werkt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/10, 16:34:16 »
Het is toch van de zotten!

Ik heb dus alles overnieuw geinstalleerd. Firefox privé gegevens opgeruimd. Computer herstart etc. Bij het inloggen gebruik ik geen wachtwoord, echt TOCH:
#1045 - Access denied for user 'www-data'@'localhost' (using password: YES)

Grrrr,,, Op fora als deze kan ik gewoon inloggen dus het ligt echt aan Mijn Heer PHPMyAdmin. Zijn er nog andere menschen die dit probleem hebben, of gehad hebben ??

Offline Tecumseh

• Lid
    • http://tecumseh.homeip.net
phpMyAdmin werkt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/10, 16:34:22 »
Apache moet je nooit als root draaien!

Volgens mij is hier het probleem simpelweg je phpMyAdmin configuratie. Zet de login methode eens op http of op cookie in je configuratiebestand.

Trouwens een tip voor het instellen van phpMyAdmin, zogauw je ingelogd bent maak je een nieuwe mysql user aan met volledige rechten (in mysql, niet op je systeem). Vervolgens mysql herstarten en de configuratiebestanden aanpassen. Login methode via http authenticatie of cookie based login. Vervolgens dus inloggen met de nieuwe useraccount.

Hierna root login totaal uitschakelen in je mysql instellingen

phpMyAdmin werkt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/10, 16:56:25 »
Staat op cookie...

Thanx, via HTTP gaat het dus wel... Maar waarom niet via cookies :S,, Maar goed, dit is opgelost.
Bedankt trouwens voor de tip Tecumseh. Maar weet je ook hoe ik gebruikers toevoeg ZONDER admin rechten?

phpMyAdmin werkt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/10, 20:13:50 »
Hoi,

ww-data is de verkeerde gebruikers group ;-)
Kijk eens naar de map waarin phpmyadmin staat. met " ls -l
waarschijnlijk vind je daar www-data inplaats 1001 of uw gebruikesnaam of group user

Offline Tecumseh

• Lid
phpMyAdmin werkt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2007/09/11, 11:06:24 »
vlerknozem, ik zou 1 mysql admin account aanmaken om de databases te beheren. Vervolgens zou ik voor een website 1 of meerdere gebruikers aanmaken via phpMyAdmin die enkel toegang hebben voor de betreffende database.

Deze link zou je daar verder mee moeten kunnen helpen:

http://wiki.cihar.com/pma/user_management

P.S.

Een noot aan een ieder die hier reageert over gebruikersaccounts die op het systeem aanwezig zijn. Deze zijn volledig losgekoppeld van de mysql accounts. Dus wachtwoorden wijzigen, gebruikers aanmaken, gebruikersgroepen en nog meer heeft niets te doen met je mysql database server. Deze heeft een eigen userregistratie!

Dus ook in ubuntu het root password aanmaken waardoor het root account geactiveerd wordt is zeer sterk af te raden!!!!

phpMyAdmin werkt niet
« Reactie #14 Gepost op: 2007/09/12, 09:33:21 »
Mooi dat het is OPGELOST. Maar wat was de oplossing dan?

Offline Tecumseh

• Lid
phpMyAdmin werkt niet
« Reactie #15 Gepost op: 2007/09/13, 08:36:24 »
Inderdaad vlerknozem, hoe is het gegaan?

phpMyAdmin werkt niet
« Reactie #16 Gepost op: 2007/09/15, 12:32:28 »
Sorry, ik kijk soms een tijd niet, ( ben nu namelijk weer in maastricht ), en als zo'n topic weer naar beneden is, dan zie ik het niet meer :) Vandaar een late reactie.

Gister heb ik een 'echte' server installatie gedaan op mijn pc. maar ik ben zondag pas weer in denhaag, en kan dan dus pas weer aan de slag.

Ik heb geen oplossing gevonden. Het werkte later wel, maar dat was omdat ik het alternatief HTTP gebruikte ipv cookies.

Dus het bestand /var/www/phpmyadmin/config/config.inc.php (symbolic link), heb ik iets aangepast.
$cfg['Servers'][$i]['auth_type'] = 'cookie';Die dus op HTTP zetten:)

Bedankt voor de link. Ik zal het eens doorkijken.

en (0)
Geen tabellen
-----
[Edit:]
Waarom is bij een user die ik aanmaak, altijd de database 'information_schema' zichtbaar??