Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [volle root partitie] Ubuntu wil niet opstarten  (gelezen 1822 keer)

[volle root partitie] Ubuntu wil niet opstarten
« Gepost op: 2007/09/09, 00:00:10 »
Na een nieuwe installatie van Feisty op een laptop met weinig harde schijf ruimte en ook Windows XP erop, is de update vastgelopen omdat de root partitie vol is. Wie weet hoe ik dit op kan lossen?
Ik zou graag een /home partitie verwijderen zodat ik weer meer ruimte heb op de root partitie, maar hoe kan ik herpartitioneren in de Recovery Mode? Gparted wil niet opstarten (ook niet van de System Rescue CD).

Ik neem aan dat het probleem dat de update vastloopt door een volle schijf wel vaker voorkomt, maar ik kan het niet tussen de andere forum onderwerpen vinden. Wie kan me helpen?

« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/09, 01:03:44 »
Probeer eerst eens de onnodige bestanden te verwijderen. Ik ken de juiste code niet dus je zal even moeten wachten op iemand die hem wel kent ;)

Edit: Probeer eens met
sudo apt-get clean of
sudo apt-clean of een andere combinatie

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/09, 11:30:35 »
Een zwak punt van Linux hier: het zou niet mogen dat een gebruiker vastloopt opdat de schijf vol is. Je moet inderdaad wat ruimte vrijmaken eerst. Start op met de life CD. Ik weet nu wel niet of vanaf de live CD die apt-get commandos goed gaan werken (iemand zal mij corrigeren als ik fout ben): het is een live systeem dat actief is, niet je normale systeem. Voor je live systeem is je gewone root partitie enkel een schijf met data erop. Ik denk dat je eerder "handmatig" de /var/apt/cache/archives moet opruimen:

sudo rm /var/apt/cache/archives/*.deb

Dan moet je eerst en vooral .Trash directories ledigen, (/home//.Trash, met de user login). Als dat niet volstaat, dan kan je beginnen met gebruikersgegevens te verwijderen (pas nadat ze gebackupped zijn!)

Direct gparted kunnen gebruiken, zou mogelijk gemakkelijker zijn: je zou je / wat kunnen verkleinen en je /home vergroten. Verwondert mij dat het niet lukt met de live CD. Misschien lukt het met de specifieke gparted live CD wel.

Offline raggar

• Lid
    • fietsen naar Tibet
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/09, 15:58:21 »
Citaat van: vanadium
Een zwak punt van Linux hier: het zou niet mogen dat een gebruiker vastloopt opdat de schijf vol is. Je moet inderdaad wat ruimte vrijmaken eerst. Start op met de life CD. Ik weet nu wel niet of vanaf de live CD die apt-get commandos goed gaan werken (iemand zal mij corrigeren als ik fout ben): het is een live systeem dat actief is, niet je normale systeem. Voor je live systeem is je gewone root partitie enkel een schijf met data erop. Ik denk dat je eerder "handmatig" de /var/apt/cache/archives moet opruimen:

sudo rm /var/apt/cache/archives/*.deb

Dan moet je eerst en vooral .Trash directories ledigen, (/home//.Trash, met de user login). Als dat niet volstaat, dan kan je beginnen met gebruikersgegevens te verwijderen (pas nadat ze gebackupped zijn!)

Direct gparted kunnen gebruiken, zou mogelijk gemakkelijker zijn: je zou je / wat kunnen verkleinen en je /home vergroten. Verwondert mij dat het niet lukt met de live CD. Misschien lukt het met de specifieke gparted live CD wel.
Ik begrijp dat je wel in de recovery mode kunt komen. Dan moet je daar " sudo rm /var/apt/cache/archives/*.deb" uitvoeren en dan zou het moeten werken.

Als je werkt vanaf een livecd gebruik: " sudo rm /media/de hd waar ubuntu op staat/var/apt/cache/archives/*.deb"

Als je geen alternate cd gebruikt wel eerst je schijf aankoppelen: "sudo mkdir /media/jouw hd" " sudo mount /dev/jouw hd /media/jouw hd" dan zou het moeten werken zoals hierboven beschreven staat.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/09, 17:57:08 »
Inderdaad, bedankt voor de correctie, raggar. Trouwens, vanuit recovery mode zal veruit het handigst zijn. Na het vrijmaken van schijfruimte zou het systeem weer normaal moeten kunnen opstarten.

« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/09, 21:11:03 »
Bedankt voor de antwoorden, jongens! Ik heb er voor gekozen om opnieuw te installeren...het verwijderen van de swap partitie en de /home partitie om extra ruimte te creƫeren hielp niet en maakte de situatie alleen maar erger. Dus ik heb maar voor de makkelijke weg gekozen. Wellicht dat mensen in de toekomst nog wat aan de antwoorden hebben!