Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 vraagjes in ubuntu  (gelezen 1593 keer)

DaveJr

• Gast
2 vraagjes in ubuntu
« Gepost op: 2007/09/01, 21:19:45 »
Hallo Iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum, net als in ubuntu.
Dit zijn mijn vragen.

1. Als ik bijv. limewire wil installeren, de .dev versie dan download hij hem wel. Maar als hij hem gaat installeren dan geeft hij deze foutmelding:

Could not open 'LimeWireLinux-1.deb'

Het pakket kan corrupt zijn, of u hebt niet genoeg rechten of het bestand te openen. Controleer de rechten van het bestand.

De 2 gebruikers op mijn ubuntu zijn root en david. Maar eerst kon ik altijd wel dingen installeren. Weet iemand een oplossing hiervoor?

Vraag 2
Ik ben gister met virtualbox bezig geweest, maar dat is nog niet af. Maar als ik nu mijn synaptic venster open dan geeft hij dit:
E: Pakket virtualbox moet opnieuw geinstalleerd worden, maar er kan geen archief voor gevonden worden.
E: Interne fout bij openen van buffer(1). Gaarne Rapporteren

En als ik ook maar IETS doe in mijn terminal venster (tenminste, alles wat ik tot nu toe erin probeerde te doen) geeft hij ook die foutmelding, behalve de regel na de 2e E: en dan breekt hij de handeling af.. Weet iemand hier ook een oplossing voor?

Alvast hartstikke bedankt! David

Offline Menno_

• Lid
2 vraagjes in ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/01, 21:49:17 »
1) Installeren van een .deb bestand kan je alleen met root-rechten, want het zal waarschijnlijk in /opt worden neergezet. Ik heb fii niets beschikbaar om mee te testen, maar normaal vraagt de installer je om je wachtwoord (ik neem aan dat je sudo-er bent op de machine). Als dat niet gebeurt kun je mischien het bestand aanroepen vanuit de terminal door sudo voor het commando te zetten.
2) In je pakketbronnen kun je bij software van derden het volgende toevoegen: www.virtualbox.com/debian feisty , dan kun je via synaptic v-box installeren.
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

DaveJr

• Gast
2 vraagjes in ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/01, 22:07:33 »
1 , Dat was vroeger ook altijd zo, maar opeens doet hij dat niet meer, en.. idd ik ben een sudo-er maar ik weet nog niet hoe ik met al die codes goed om kan gaan dus snap nog niet echt wat ik dan moet intikken.

2) Kan je dat misschien iets beter uitleggen want ik snap van wat jij zegt niet zo heel veel...

Offline Menno_

• Lid
2 vraagjes in ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/01, 22:31:15 »
1) ik neem even aan dat je het installatiebestand in "persoonlijke map" hebt staan. Dan kun je intikken in de terminal:
sudo NaamvanHetBestandOmTeInstallerenAls het goed is moet je dan je wachtwoord ingeven en wordt de installatie met root-rechten uitgevoerd.

2) De handigste methode is het bestand /etc/apt/sources.list aan te passen. Door in de terminal sudo gedit /etc/apt/sources.listin te tikken en vervolgens deb http://www.virtualbox.org/debian feisty non-freetoe te voegen. Daarna kun je het menu Systeem/Beheer/Synaptic pakketbeheer openen. Daarna kun je zoeken op "vitualbox" en die vervolgens installeren.
Als je dat hebt gedaan kun je onder het menu Toepassingen/Systeemgereedschap "Innotek Virtualbox" openen. :)

succes, Menno
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

DaveJr

• Gast
2 vraagjes in ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/01, 22:57:10 »
Allereerst, ONWIJS bedankt dat je dit al voor me hebt gedaan. Maar helaas. als ik in de terminal sudo LimeWireLinux.debintyp
Dan vraagt hij eerst om een wachtwoord en dan zegt hij 'command not found'. En het ligt niet aan de hoofdletters en het is een .deb bestand.

2. Misschien ligt het er aan dat ik 1 nog niet heb gedaan, maar ik heb precies zoals jij hebt gedaan, dan krijg ik een lijst met allemaal van die debs. Ik zet die van jou er in, sla hem op en open synaptic maar hij geeft alsnog precies dezelfde foutmelding. En het enige wat ik dan kan doen is 'sluiten' en dat was het dan..

Nogmaals bedankt! David

2 vraagjes in ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/02, 00:28:34 »
David:
2. Dat ligt niet aan het feit dat je 1 nog niet gelukt is. 2. is gewoon een andere manier (betere) om het te installeren.
Als je die regel hebt toegevoegd aan de lijst, moet je de lijst nog wel opslaan..... Heb je dat gedaan?

DaveJr

• Gast
2 vraagjes in ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/02, 00:31:02 »
Ja, die heb ik opgeslagen.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
2 vraagjes in ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/02, 02:39:59 »
Waarschijnlijk moet je eerst het foute pakket van Virtualbox verwijderen:
sudo dpkg --remove --force-remove-reinstreq virtualbox

Hierna kan je de opties uitvoeren zoals Menno X11 heeft uitgelegd.
Na het installeren van Virtualbox moet je jouw gebruiker nog wel lid maken van de vboxusers groep om Virtualbox te gebruiken.

Om limewire te installeren:
sudo dpkg -i Limewire.deb
Let wel op de hoofdletters etc.

2 vraagjes in ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/02, 08:38:37 »
Op deze pagina staat een stap-voor-stap installatie.  Maar zoals nogal vaak, staat er weer te veel omdat er in jouw geval al een boel dingen goed gedaan zijn (jawel).  Wat er ontbreekt, is dat je de publieke sleutel voor dat "virtualbox-archief" nog moet ophalen.  Dat is een manier om aan je computer te zeggen dat deze bronnen betrouwbaar zijn.
Voer daarvoor volgende twee regels uit in je terminaalvenster (best "kopieren en plakken van hieraf): eerstwget http://www.virtualbox.org/debian/innotek.asc -O- | sudo apt-key add -en dan vervolgens, om de nieuwe lijst in gebruik te nemen:sudo apt-get updateVervolgens kan je via Synaptic virtualbox installeren, of in de terminal het volgende commando geven:sudo apt-get install virtualboxIk meen mij wel te herinneren dat je ergens tijdens de installatie nog moet aanklikken voor akkoord: als je toevallig ergens een driehoekje ziet met "details" erachter, klik daar eens op en volg wat er gebeurt.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

DaveJr

• Gast
2 vraagjes in ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/02, 10:21:08 »
Goed , ik heb eerst volgens de terminal gedaan zoals eerder in het topic gezegd werd. Maar toen had ik een aantal java plug-ins nog niet geinstalleerd.. Maar dat had ik in eerste instantie nog niet gezien. Dus toen probeerde ik het gewoon via de installer, hij gaf dit keer niet aan dat ik geen rechten had. En via de installer installeerd hij automatisch de benodigdheden. Dus toen lukte het wel. Maar naderhand had ik ook gezien dat het via de terminal kon als ik maar even die java plug-ins had geinstalleerd.
Heel erg bedankt iedereen!

2 vraagjes in ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/02, 10:37:03 »
Blij voor jou.
Maar voor de goegemeente: kun je misschien zeggen wat je nu precies gedaan hebt, dan kunnen volgende lezers/gebruikers er ook iets aan hebben.

Edit: dit lijkt te laat te komen, maar als je de tijden bekijkt, zie je dat Dave zijn vorige post bewerkt heeft in antwoord op mijn vraag...  Waarvoor dank.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...