Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Meerdere linux distro's installeren en grub aanpassen  (gelezen 1276 keer)

Heb nog niet zoveel Linux ervaring maar sinds ubuntu enthousiast geworden en van alles aan het uitproberen.

Ik had windows vista en ubuntu 8.10 als dual boot en alles werkte perfect. Nu wou ik graag proberen om meerdere linux distro's te installeren en heb daarom openSUSE 11.1 erbij geinstalleerd. Nu werkt echter de grub niet meer, computer boot direct in vista zoals vroeger. Via allerlei sites heb ik het een en ander geprobeerd. Met ubuntu live cd kan ik alle partities zonder problemen mounten overigens.

Mijn partities zien er nu zo uit:
sda1: FAT16
sda2: NTFS (RECOVERY)
sda3: NTFS (OS VISTA) [BOOT]
sda4: ext3 (extended)
  sda5: ext3  linux swap
  sda6: ext3  Ubuntu
  sda7: ext3  openSUSE
  sda8: ext3  openSUSE HOME

Wat ik geprobeerd heb:

Allereerst deze site: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=224351

sudo grub

This will get you a "grub>" prompt (i.e. the grub shell). At grub>. enter these commands

Code:
find /boot/grub/stage1

Hier krijg ik twee outputs namelijk: (hd0,5) en (hd0,6)
Heb nu denk ik dus twee grubs geinstalleerd.
Setup verder gevolgd voor beide partities maar helpt niet.
Misschien moet ik een van deze 2 verwijderen HOE???

Hierna heb ik geprobeerd deze website te volgen: http://www.supergrubdisk.org/wiki/Multi_Distribution_Boot_Howto , eveneens zonder succes.
Ik weet niet goed hoe de menu.lst aan te passen. Maar heb het nu zo aangepast dat ik alle bestaande kernels verwijderd heb en dan de chainboot gevolgd zoals aangegeven in voorbeeld op de eerder genoemde website.

Heeft iemand een idee hoe dit soort dingen werken, want ik zoek op google heel wat af lees veel forums, van alles maar begrijp het nog niet echt.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/15, 20:13:43 door Jeroenarioni »

Offline putor

• Lid
    • barbellphysics
Re: Meereder linux distro's installeren en grub aanpassen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/15, 09:50:51 »
Als je terug in ubuntu of Suse kan opstarten is het eenvoudig:

ga naar de partitie van de distro's die niet starten en kijk in het bestand /boot/grub/menu.lst Daaruit deeltje kopieren dat ervoor zorgt dat de distro opstart. Je kan dat gemakkelijk herkennen aan "Title (titel van de distro)..."

in terminal sudo nano /boot/grub/menu.lst (in de partitie van de werkende distro). Plak het deeltje dat Suse opstart bij in dat bestand achter het deel dat Ubuntu opstart. Doe hetzelfde voor de derde distro.

als je in geen enkele distro kan starten is het ook eenvoudig:

gebruik de ubuntu live cd en start repair broken system. Daar word je gevraagd wat je wil herstellen. kies voor boot loader. Ubuntu zal dan een grub maken waarmee je ubuntu kan starten. zie hierboven voor wat je dan moet doen om de andere distros erbij te krijgen.

Als je vista bij in je grub wilt, hoop ik dat iemand anders dat kan aanvullen. Heb er geen idee van. Het zou kunnen dat de grub hersteller van ubuntu dat er gratis en voor niks al bij zet, maar zeker ben ik daar niet van.
"Schrijf niet aan kwade wil toe wat voldoende verklaard wordt door domheid" (Hanlon)

« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/15, 11:03:26 »
sudo grub
This will get you a "grub>" prompt (i.e. the grub shell). At grub>. enter these commands
Code:
find /boot/grub/stage1
Hier krijg ik twee outputs namelijk: (hd0,5) en (hd0,6)
Heb nu denk ik dus twee grubs geinstalleerd.
Setup verder gevolgd voor beide partities maar helpt niet.
Misschien moet ik een van deze 2 verwijderen HOE???
Deze moet je niet verwijderen hd0,5 verwijst naar je Ubuntu menu.lst en hd 0,6 naar je openSuse menu.lst in /boot/grub/menu.lst
Repareer eerst grub met de verwijzing naar Ubuntu. Van de Ubuntu documentatie, ik heb op de derde regel vast jou hd ingevuld
# Start de computer vanaf de Ubuntu LiveCD.
Open een terminalvenster (Toepassingen => Hulpmiddelen => Terminalvenster).
#
Typ sudo grub en druk op Enter. Dit start Grub zelf op.
#
Typ root (hd0,5) en druk op Enter
#
Typ setup (hd0) en druk op Enter. Hiermee installeer je Grub (opnieuw) in de MBR. Ook bij twee harde schijven geldt: Grub zelf moet in de MBR van de eerste harde schijf, dus dit commando blijft dan hetzelfde.
#
Verlaat Grub door quit in te tikken en op Enter te drukken.
# Herstart de computer.
Als het goed is start je PC weer op van Ubuntu, tenzij je Vista als eerste hebt staan in de menu.lst van Grub. Nu openSuse nog in de menu.lst erbij zetten.
Open een terminal venster
Type sudo gedit /boot/grub/menu.lst
 nu opent een scherm, even minimaliseren
Navigeer met Nautilus naar de partitie waar open Suse staat ga naar de map /boot/grub/menu.lst open deze en kopieer de regels van openSuse.
Maximaliseer het venster en plak de regels na de regels van Ubuntu maar voor de regel ### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST
Sla het bestand op en start de PC opnieuw op nu kan je kiezen tussen Ubuntu, openSuse en Vista.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/15, 14:17:25 »
Gijsbert je antwoord werkte fantastisch! Echt precies wat ik wou weten. Eerst ubuntu grub weer installeren en daarna openSuse toevoegen in de boot.lst. Had de moed al bijna opgegeven. Mijn dank is groot!

groeten,

Jeroen