sudo grub
This will get you a "grub>" prompt (i.e. the grub shell). At grub>. enter these commands
Code:
find /boot/grub/stage1
Hier krijg ik twee outputs namelijk: (hd0,5) en (hd0,6)
Heb nu denk ik dus twee grubs geinstalleerd.
Setup verder gevolgd voor beide partities maar helpt niet.
Misschien moet ik een van deze 2 verwijderen HOE???
Deze moet je niet verwijderen hd0,5 verwijst naar je Ubuntu menu.lst en hd 0,6 naar je openSuse menu.lst in /boot/grub/menu.lst
Repareer eerst grub met de verwijzing naar Ubuntu. Van de Ubuntu documentatie, ik heb op de derde regel vast jou hd ingevuld
# Start de computer vanaf de Ubuntu LiveCD.
Open een terminalvenster (Toepassingen => Hulpmiddelen => Terminalvenster).
#
Typ sudo grub en druk op Enter. Dit start Grub zelf op.
#
Typ root (hd0,5) en druk op Enter
#
Typ setup (hd0) en druk op Enter. Hiermee installeer je Grub (opnieuw) in de MBR. Ook bij twee harde schijven geldt: Grub zelf moet in de MBR van de eerste harde schijf, dus dit commando blijft dan hetzelfde.
#
Verlaat Grub door quit in te tikken en op Enter te drukken.
# Herstart de computer.
Als het goed is start je PC weer op van Ubuntu, tenzij je Vista als eerste hebt staan in de menu.lst van Grub. Nu openSuse nog in de menu.lst erbij zetten.
Open een terminal venster
Type sudo gedit /boot/grub/menu.lst
nu opent een scherm, even minimaliseren
Navigeer met Nautilus naar de partitie waar open Suse staat ga naar de map /boot/grub/menu.lst open deze en kopieer de regels van openSuse.
Maximaliseer het venster en plak de regels na de regels van Ubuntu maar voor de regel ### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST
Sla het bestand op en start de PC opnieuw op nu kan je kiezen tussen Ubuntu, openSuse en Vista.
Met vriendelijke groet,
Gijs