Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 opdrachten late uitvoeren bij opstarten.  (gelezen 1046 keer)

Offline atomos

• Lid
2 opdrachten late uitvoeren bij opstarten.
« Gepost op: 2007/09/15, 20:24:57 »
Hoi
ik heb hier Kubuntu feisty en wil hier twee opdrachten laten uitvoeren bij het opstarten van mijn systeem en wel:

sudo aiccu start
en
sudo  6tunnel -1 1119 newszilla6.xs4all.nl 119

de eerste maakt een IPv6 tunnel naar SixXS om het IPv6 netwerk te kunnen berijken (ik zit bij UPC)
en de twee die zorgt er voor dat de proxserver op localhost een ip6 tunnel opzet naar de IP6 newsserver van xs4all zodat ik kan downloaden bij de server.

waar moet id die scripts neerzetten en hoe moet die omkleden oftewel neerzetten  ?

Hartelijk dank  Ed.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/15, 21:33:58 »
naar mijn weten kunt ge dat script eender waar neerzetten en dan toevoegen aan uw sessies (systeem -> vorkeuren-> sessies) zodat deze automatisch word mee opgestart...

#!/bin/bash

sudo aiccu start
sudo 6tunnel -1 1119 newszilla6.xs4all.nl 119
kopieren/plakken in een tekstbestand, uitvoerbaar maken (rechtse muisknop -> rechten -> uitvoeren van bestand toestaan)...
eventueel gksudo ipv sudo gebruiken om op een grafische manier uw paswoord te moeten invullen...

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/15, 22:15:05 »
Probleem bij de oplossing van Nunslaughter is dat de commando's niet als root worden uitgevoerd. Het sudo-commando zal ook niet door kunnen gaan zonder opgave van wachtwoord.

Beter kun je je commando's plaatsen onder:
/etc/rc.local
Deze wordt uitgevoerd tijdens het opstarten.

Offline atomos

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/15, 23:43:38 »
Citaat van: markba
Probleem bij de oplossing van Nunslaughter is dat de commando's niet als root worden uitgevoerd. Het sudo-commando zal ook niet door kunnen gaan zonder opgave van wachtwoord.

Beter kun je je commando's plaatsen onder:
/etc/rc.local
Deze wordt uitgevoerd tijdens het opstarten.
hartelijk dank.  

ik was er nog niet aan toe gekomen. wat ik wel tegenkwam was. een autostart locatie :
/home/atoom/.kde/Autostart/
ik dacht daar zet ik hem in..

na, ik zal eerst die van jou probeeren Markba. thanks.
en Nunslaughter bedankt voor het meedenken.

Gr. Ed.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux