Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe instaleer ik cd-roms en .exe bestanden?  (gelezen 1171 keer)

eloy89

  • Gast
Hoe instaleer ik cd-roms en .exe bestanden?
« Gepost op: 2007/08/13, 23:10:34 »
De vakantie is bijna voorbij en ik moet voor school een aantal programma's van cd-rom instaleren...Het lukt me alleen niet met Ubunti. Zoiezo bij .exe bestanden krijg ik een melding dat ubuntu niet in staat is het uit te voeren. Weet iemand wat ik moet doen?

bij voorbaat dank,
Éloy

Hoe instaleer ik cd-roms en .exe bestanden?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/13, 23:32:50 »
Je zou via Synaptic Wine kunnen installeren. Hiermee kun je wellicht de windows programma's toch in Ubuntu gebruiken.

Cobuntu

  • Gast
Hoe instaleer ik cd-roms en .exe bestanden?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/13, 23:36:38 »
Citaat van: riny
Je zou via Synaptic Wine kunnen installeren. Hiermee kun je wellicht de windows programma's toch in Ubuntu gebruiken.
Klopt, je kunt Wine gebruiken. Om welke programma's gaat het?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Hoe instaleer ik cd-roms en .exe bestanden?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/13, 23:50:38 »
Wine is niet 100% compatibel met Windows software. Ubuntu is linux, Windows is windows.
Je kan natuurlijk altijd proberen via Wine.

Een andere oplossing is om een virtuele machine te installeren via bijvoorbeeld Virtualbox (wel 100% compatibel, maar trager dan Wine, geen 3D ondersteuning en je moet vrije schijfruimte hebben om een officiële Windows XP installatie uit te voeren op een virtuele partitie)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

BroodjeUbuntu

  • Gast
Hoe instaleer ik cd-roms en .exe bestanden?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/14, 00:44:15 »
Ligt eraan wat voor software het is als het bijv ms office is kun je netzogoed openoffice gebruiken. Je kan natuurlijk ook tegen school zeggen dat je geen windows heb en dat je het niet kan draaien en dat hun maar een oplossingen bedenken ligt er echt net aan wat het is.

Hoe instaleer ik cd-roms en .exe bestanden?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/14, 14:13:54 »
Eloy,
Mijn ervaring is, dat als je school bepaalde software vereist, je beter en Windowsversie kan draaien. Kun je niet een dualboot maken (dus je pc tweeledig opstartbaar maken, dat je bij het opstarten kunt kiezen tussen Win en Ubu)?

Veel software wil wel draaien onder Wine (ik geloof dat je dit in een eerder onderwerp ook al als antwoord kreeg), maar  soms lukt het ook niet.

Een andere mogelijkheid: als het om standaard-software gaat (tekstverwerking enzo), kun je de linux-equivalenten gebruiken.

Succes!

Offline wutnubu

  • Lid
Hoe instaleer ik cd-roms en .exe bestanden?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/14, 15:52:21 »
Vergeet iedereen even mooi uit te leggen dat een .exe een typies windows programma is en dat Linux daar niets mee kan.
Daar heb je een emulator (doe alsof je iets anders bent) voor nodig en die heet "wine".

Maar wine kan helaas niet alles draaien en daarom zal het niet altijd lukken eenn exe te gebruiken onder linux.

Lees nu verder waar de anderen starten.

Succes en groet

Cobuntu

  • Gast
Hoe instaleer ik cd-roms en .exe bestanden?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/14, 17:04:55 »
De beste optie lijkt mij een virtuele machine. Want om een programma voor school te draaien, en dan naar Windows gaan lijkt me een beetje veel werk (ik ben daar gewoon te lui voor ). Maar je kunt ook een dualboot maken :)

succes ;)