Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rechten op partitie: chown vraag  (gelezen 2274 keer)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Rechten op partitie: chown vraag
« Gepost op: 2007/08/07, 21:03:34 »
Ik wil elke gebruiker van mijn PC, leesrechten (geen schrijfrechten) geven voor een aparte EXT3 partitie (sda4) waar ik alle familiefoto's op heb gezet.

Welk chown commando moet ik daarvoor gebruiken? De leesrechten moeten gelden voor alle mappen en alle bestanden op die partitie.

Groet, Pjotr.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/07, 22:53:28 »
Je moet dan geen chown gebruiken, maar chmod.
chmod -R 744 directory
(eigenaar van de bestanden mag alles, de groep en de rest van de gebruikers mogen alleen lezen)

Je kan ook werken met een sticky bit, of group ID.
Zie hier voor uitleg: http://www.comptechdoc.org/os/linux/usersguide/linux_ugfilesp.html

Offline woteb

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/07, 23:02:14 »
chmod -R 0755 directory. Dan kunnen ze niet alleen lezen, maar ook uitvoeren maar niet schrijven.

Als je het grafisch wil bekijken, genruik dan mc (Midnight Commander) een subliem programma voor dergelijke karweitjes. Bij Bestand ==> uitgebreide chown kun je dan behalve de rechten ook de gebruikers en groepen bewerken.

Maar Pjotr.... je vraagstelling is eigenlijk verkeerd. ;) Je vraagt om een chmod oplossing. De kwestie chown bepaalt de eigendomsrechten (own). chown staat voor CHange OWNership.
En chmod (waar je eigenlijk om vraagt) staat voor CHange MODerate, dus bepaalt de rechten.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/07, 23:27:14 »
Het zal dan met chmod -R 0644 directory wel genoeg zijn zeker ?  Of beschouwen we familiefotootjes ook al als uitvoerbare bestanden ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline woteb

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/07, 23:36:30 »
Foto's an sich niet, maar wel een eventuele photoplayer in een Samba-omgeving.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/07, 23:38:23 »
Als ik het me goed herinner moeten directory's als executable gemarkeerd worden als je wil dat de gebruikers er in kunnen komen. Weet ik alleen niet zeker, ik kan het ook door de war halen met iets anders.

Offline woteb

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/08, 10:31:29 »
Citaat van: Johanvd
Als ik het me goed herinner moeten directory's als executable gemarkeerd worden als je wil dat de gebruikers er in kunnen komen. Weet ik alleen niet zeker, ik kan het ook door de war halen met iets anders.
Ik gebruik Gftp als ftp client. Als ik bestandjes of foto's wil uploaden naar mijn website dan moet ik ze -altijd- op rwx r-x r-x (755) zetten, anders zouden jullie geen afbeeldingen van mij kunnen zien.

Offline woteb

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/08, 10:45:42 »
Even een stukje theorie opgezocht:

r = 4, w = 2, x = 1

rwx = 4+2+1=7
r-x = 4+0+1=5
r-- = 4+0+0=4
--x = 0+0+1=1

Vervolgens: Eerste getal staat voor eigenaar
Tweede getal voor groep
Derde getal staat voor andere geruikers.

Dus: 754 staat voor: rwx r-x r--.
De eigenaar kan alles
De groepsleden kunnen lezen en uitvoeren (niet schrijven)
De overige gebruikers kunnen uitsluitend lezen.

770

Eigenaar kan alles
Groepsleden kunnen ook alles
Overige gebruikers kunnen niets.

Let op! De root kan altijd bij de bestanden komen!

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/08, 10:48:59 »
Bedankt, jongens!  :-)

Ik heb midnight commander niet kunnen vinden en dus gnome commander geïnstalleerd. Daarmee gaat het inderdaad perfect, op grafische wijze.

« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/08, 11:54:22 »
@Pjotr123
Citaat
Midnight Commander is onderdeel van de universe pakketbron. Deze moet zijn toegevoegd aan /etc/apt/sources.list. Kijk elders in deze wiki voor het toevoegen van pakketbronnen.

Installeer Midnight Commander met de opdracht:

sudo apt-get install mc
Dit staat er in de Wiki, van de hand van Bartek.  Je moest dus zoeken naar mc.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline woteb

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/08, 11:56:15 »
Of anders TuxCommander (kun je downloaden van het internet). Kan Krusader zoiets ook niet?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/08, 12:29:18 »
Midnight Commander is echt heel handig.
In Windows gebruik ik een soortgelijk programma: Total Commander.
Als je een aantal sneltoetsen uit je hoofd kent is het vele malen sneller en fijner werken dan de standaard verkenner.
http://tweakers.net/meuktracker/15676/Total-Commander-7.01.html

Offline woteb

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/08, 15:18:54 »
Wordt ook wel eens het Swissknife van Linux genoemd. Ik heb het ook op de servers van mij staan. Via Putty kan ik daar dan opkomen en met mc allerlei instellingen aanpassen of zelfs scriptjes aanmaken en opslaan. Heb je ook geen vi en nano meer nodig.
En heel makkelijk regels kopiëren, plakken en aanpassen. Een /etc/fstab is zo aangepast.

schoappied

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 2007/08/08, 18:01:31 »
Is er ook ergens een goede documentatie te vinden over het werken met Midnight commander?

Offline woteb

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2007/08/08, 18:11:08 »
Even op Google gezocht: Midnight Commander; manual. En hier het resultaat:

http://www.chm.tu-dresden.de/edv/mc/mc4.5/manual1.html

schoappied

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 2007/08/08, 18:45:45 »
Citaat van: woteb
Even op Google gezocht: Midnight Commander; manual. En hier het resultaat:

http://www.chm.tu-dresden.de/edv/mc/mc4.5/manual1.html
Thanks, had zelf ook al ff gezocht, maar kon zo gauw niets nuttigs vinden in het Nederlands.