http://openoffice.homel (...) tabases in OOo!
Is "linken" hetzelfde als importeren?
Afijn, ik moet nog zien wat dit allemaal "geeft" :-)
"Linken" is volgens mij helemaal niet hetzelfde als importeren.
Leg je een link--laat het ons even koppeling noemen--dan blijft de oorspronkelijke structuur van de gekoppelde tabellen behouden. Als je een koppeling legt naar een Access-tabel, dan blijft je basistabel in Access staan.
Importeren, daarentegen, verandert wel degelijk de structuur. Je brengt dan de gegevens uit je bronbestand (vb. een Access-database) over naar het ontvangende systeem (bv. een mySQL database).
Uit mijn beperkte ervaring onthou ik dat het veiligste toch is om de volgende redenering aan te houden:
-- zorg ervoor dat je weet onder welke structuur je je tabellen wil bewaard zien (mySQL, Access, Base, FileMaker Pro, ...)
-- probeer dan een frontend te vinden, die deze gegevens kan verwerken. Programma's als Base, Filemaker Pro en Access bevatten intrinsiek een front-end. Voor mySQL is het verhaal al heel wat minder duidelijk, en ...
-- ... denk eraan dat het net zo goed mogelijk is om de gegevens uit tabellen te "verwerken" in een totaal anderssoortig programma, bv. Firefox, OpenOffice. Voor zover ik het heb begrepen is het zelfs erg zinvol om je basisgegevens in een (weid en zijd bekend) databasesysteem te bewaren--mySQL schijnt erg goed en geliefd te zijn--, terwijl je de toegang tot die gegevens uitvoert via een webbrowser.
Tot deze conclusie ben ik gekomen na meer dan 15 jaar ervaring met MS Access. Dat programma is erg goed ... maarrrrrrrr ... het is zo'n verdomd gesloten pakket dat het een haast onmogelijke taak is om een Access-bestand met formulieren, rapporten en dergelijke beschikbaar te stellen aan anderen dan jezelf.
Of anders gezegd: voor je privécollectie schilderijtjes en foto's is Access perfect geschikt, zolang je er maar nooit aan denkt om die gegevens "even" op een website te willen zetten.
Base, dat een beetje op Access lijkt, vervloek ik evenwel, want dat ding draait verschrikkelijk traag en crasht regelmatig.