Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mp3 bestandgrootte verkleinen  (gelezen 2243 keer)

Offline gergro

• Lid
mp3 bestandgrootte verkleinen
« Gepost op: 2007/07/24, 11:17:26 »
Om veel mp3's op mijn telefoon te kunnen zetten wil ik de bestandsgrootte verkleinen.
Met Audacity lijkt dit me niet te lukken.

Ik denk aan samplerate verkleinen en/of stereo in mono omzetten (als dit al effect heeft?)

Wie weet raad?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/24, 15:16:53 »
Zou moeten lukken met Audacity in zoverre je de mp3 plugin geinstalleerd hebt. Onder Windows was dat kwestie van lame.dll op de gepaste locatie te kopiëren, onder Linux zou ik niet weten hoe het moet.

Je bent misschien bang van de commandolijn, maar in jou geval, transcoderen van een reeks geluidsbestanden, zal dat veruit de allervlugste en meest efficiente oplossing zijn (zie je je al importeren, instellingen verzetten en exporteren telkens opnieuw voor meer dan dertig bestanden? Ben je wel een voormiddag mee zoet.

man lameleert je hoe lame werkt. Je hent nodig:

lame --mp3input -b 96 -b geeft de bitrate, hier 96 kbps. In dit geval laat ik lame zelf beslissen of ie downsampled of niet. 96 kbps doet hij nog steeds in 44100 kHz. Een bestand van 11 MBytes (VBR Q2, ongeveer 180 kbps, niet gecomprimeerd = 71 M) wordt op die wijze 4.8 MB. -b 80 zal downsamplen naar 32 kHz, het wordt 4 MB. Voor op je draagbare telefoon zal dat nog steeds zeer genietbaar zijn, en de bestandsgrootte daalt reeds tot 4 M.

Voeg -m m toe om mono te bekomen. De bestandsgrootte blijft, maar de kwaliteit verbetert omdat de 96 kbps slechts voor één kanaal moet gebruikt worden. Als je met koptelefoon will luisteren (vermoed ik wel) dan raad ik je aan toch in stereo te blijven.

Om tijd te winnen doe je het allemaal in één keer, natuurlijk. Maak een folder voor de output en comprimeer er dan naartoe.

mkdir compressed
 for i in *.mp3 ; do lame --mp3input -b 80 $i compressed/$i ; done

Offline gergro

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/24, 18:52:35 »
Bedankt voor de tip en de uitleg. Ben er prima mee geholpen!

« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/27, 10:25:19 »
Nog een alternatief is RXripper, je kunt bij dit programma de bitrate van de  mp3 en wav zelf instellen. Dan moet je wel opnieuw rippen. RXripper staat in synaptic.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum