Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Venstertjes in Gimp: altijd bovenop werkt niet altijd  (gelezen 730 keer)

Offline moxie

• Lid
    • JackTummers
Venstertjes in Gimp: altijd bovenop werkt niet altijd
« Gepost op: 2007/07/29, 12:04:16 »
Laaaaaaangzaamaan begin ik Gimp wat beter te kennen. Ik zoek me natuurlijk nog suf en klik vaak mis, maar andere dingen gaan al als vanzelf.

Wat ik vaak doe is 'save as' en vaak met als bedoeling om één afbeelding verscheidene keren op te slaan in verschillende formaten waarvan één voor internet. Als ik dit doe gaat dat in Gimp als volgt en ik vraag me af of daar niet een makkelijker manier voor is. Inkorten commando's of een plugin die ik nog niet ben tegengekomen:

1. 'save as'
2. Niet eerst de naam ingeven van het bestand maar eerst het bestandsformaat kiezen (anders ben je hem weer kwijt). Kan ik niet op één of andere manier 'jpg', 'png' en 'tif' bovenaan in mijn lijst krijgen? De andere opties gebruik ik maar zelden en nu moet ik telkens weer naar beneden scrollen en zoeken.
3. Bij 'save as' in jpg-format krijg ik een nieuw venster (met kwaliteitinstelling van de jpg) maar die ligt ónder het 'save as' venster. Kiezen voor 'altijd bovenop' werkt met dit venstertje niet (slechts eenmalig). Kies ik voor 'preview' krijg ik wéér een venster dat óók niet 'altijd bovenop' te krijgen is. Ik schuif dus onnodig vaak. Is er een manier/truc om dit te voorkomen?
4. Voor web sla ik al mijn foto's op in max. 550 breed of hoog. Bij photoshop had je de optie 'passend formaat'. Is er zoiets ook bij de Gimp?

Ik heb al heel wat tutorials bij mijn favorieten staan, maar misschien dat één van jullie al járen met Gimp werkt en het me zo kan zeggen?

Ik gebruik Ubuntu Studio
JackTummers.nl

Offline Math.

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/29, 12:23:48 »
1: shift+ctrl+s
2: je hoeft niet te scrollen naar een bestandsformaat, type gewoon achter de naam .jpg .tif .gif, of wat je wilt. :)
3: dat is idd irritant ja... ik heb het zelfs soms ook, maar niet altijd, het venster behoord ook bovenop te komen liggen.
4: lijkt me logischer dat je dat doet voordat je gaat opslaan. pas als mijn afbeelding helemaal klaar is sla ik het op, kga 'm dan niet nog is verkleinen bij het moment van opslaan.

Antwoord op je laatste vraag: ik kom zelf wel eens op: www.pixel2life.com, kwam daar voorheen met name toen dat ik nog Photoshop gebruikte, maar ze hebben er tegenwoordig ook een aantal gimp tutorials. :)

Offline moxie

• Lid
    • JackTummers
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/29, 12:36:12 »
Citaat van: Math.
4: lijkt me logischer dat je dat doet voordat je gaat opslaan. pas als mijn afbeelding helemaal klaar is sla ik het op, kga 'm dan niet nog is verkleinen bij het moment van opslaan.
Wat ik doe is dat ik het origineel natuurlijk eerst helemaal afmaak, maar die zijn 3000x2000 px. Daarna wil ik de daarvoor geschikte afbeeldingen verkleinen voor web, en dus sla ik twee keer de afbeelding op. In photoshop had ik een action aangemaakt waardoor de foto een max hoogte of breedte kreeg van 550px. Dan liet ik op het laatste de action lopen over een map met afbeeldingen en alles werd 550 hoog of breed.

Ik heb gehoord dat je ook actions kunt importeren, maar zover ben ik nog niet gekomen moet ik bekennen.

Nog een vraagje: Als ik nu iets knip en plak in een afbeelding is de geplakte afbeelding/laag altijd zo groot als de image. Daarna moet ik 'boundary size' toepassen om de laag zo groot te maken als de afbeelding die in de laag zit. Weet jij of daar zoiets als een plugin voor bestaat om dat tot de standaard te maken op het moment dat je een gepaste afbeelding omzet tot 'new layer'?
JackTummers.nl

Offline moxie

• Lid
    • JackTummers
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/29, 12:40:24 »
En bedankt voor die link! Er zitten ook tutorials bij van Inkscape en dat programma ben ik nu aan het leren. Mooie bijkomstigheid daarvan: Als je een layout in Inkscape maakt en je verdeelt alle elementen over aparte lagen en je exporteert dit document naar Gimp .xcf bestand, dan onthoud hij alle lagen! Maar dat wist je waarschijnlijk al. In elk geval geweldig voor het ontwerpen en maken van sites!
JackTummers.nl

Offline Math.

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/29, 12:58:29 »
Citaat van: moxie
Wat ik doe is dat ik het origineel natuurlijk eerst helemaal afmaak, maar die zijn 3000x2000 px. Daarna wil ik de daarvoor geschikte afbeeldingen verkleinen voor web, en dus sla ik twee keer de afbeelding op. In photoshop had ik een action aangemaakt waardoor de foto een max hoogte of breedte kreeg van 550px. Dan liet ik op het laatste de action lopen over een map met afbeeldingen en alles werd 550 hoog of breed.

Ik heb gehoord dat je ook actions kunt importeren, maar zover ben ik nog niet gekomen moet ik bekennen.

Nog een vraagje: Als ik nu iets knip en plak in een afbeelding is de geplakte afbeelding/laag altijd zo groot als de image. Daarna moet ik 'boundary size' toepassen om de laag zo groot te maken als de afbeelding die in de laag zit. Weet jij of daar zoiets als een plugin voor bestaat om dat tot de standaard te maken op het moment dat je een gepaste afbeelding omzet tot 'new layer'?
Ehm... plugins, ik gebruik er maar één en dat is de plugin voor CMYK, verder zou ik het niet weten. Ik heb ook wel eens gehoord van the Gimpshop, misschien dat het precies hetzelfde kan als The Gimp, maar het schijnt wel meer gebruikersvriendelijker te zijn voor Photoshop gebruikers. Ik moet het zelf ook nog maar eens testen... :)

Citaat van: moxie
En bedankt voor die link! Er zitten ook tutorials bij van Inkscape en dat programma ben ik nu aan het leren. Mooie bijkomstigheid daarvan: Als je een layout in Inkscape maakt en je verdeelt alle elementen over aparte lagen en je exporteert dit document naar Gimp .xcf bestand, dan onthoud hij alle lagen! Maar dat wist je waarschijnlijk al. In elk geval geweldig voor het ontwerpen en maken van sites!
Ok, nice! :D