Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: opstarten zonder grafische interface  (gelezen 1017 keer)

martijnvaandering

• Gast
opstarten zonder grafische interface
« Gepost op: 2007/07/19, 22:10:14 »
hallo,

ik wil niet altijd de grafische interface gebruiken van mn pc en dus booten zonder gdm hoe kan ik zorgen dat ik gdm pas later hoef aan te roepen wanneer ik mn pc boot?

moet dit in grub of in init.d.

nog even ter vergelijk vroeger in het windows 3.11 tijdperk kon je in de autoexec.bat de aanroep "win" weg laten om alleen in dos te komen, dit wil ik nu met mn ubuntu machine.

alvast bedankt voor de help

groetjes Martijn

Offline woteb

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/19, 22:16:31 »
Als je het persé wil, kun je gdm verwijderen. Daarna kun je jouw systeem opstarten met startx.

Afsluiten (aan het eind van een X-sessie):

sudo shutdown -h now

Rebooten:

sudo shutdown -r now
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/20, 07:33:00 »
Citaat van: martijnvaandering
hallo,

ik wil niet altijd de grafische interface gebruiken van mn pc en dus booten zonder gdm hoe kan ik zorgen dat ik gdm pas later hoef aan te roepen wanneer ik mn pc boot?

moet dit in grub of in init.d.

nog even ter vergelijk vroeger in het windows 3.11 tijdperk kon je in de autoexec.bat de aanroep "win" weg laten om alleen in dos te komen, dit wil ik nu met mn ubuntu machine.

alvast bedankt voor de help

groetjes Martijn
Je kan ook met ctrl+alt+F2 (of F3, F4, F5, F6) werken.

Achter elk van die F-toetsen staat een terminal in textmode. Het fijne is dat indien je in de terminal achter F2 je begonnen bent met een grote dir te comprimeren (wat dan redelijk wat tijd vergt), dat je gewoon overschakeld naar de terminal achter F3 en gewoon verder kunt werken. Tussendoor ga je ééns piepen achter F2 om eens te kijken hoe ver hij staat.

Druk ctrl+alt+F7 om naar uw gdm te gaan.

ps: ctrl+alt+F1 bestaat ook maar deze is in gebruik voor het opstarten van de gdm en kan je niet onmiddelijk gebruiken.

Je kan ook het volgende doen om echt terug in het windows 3.11 tijdperk te komen:
copieer het bestand /etc/init.d/gdm naar /etc/init.d/startgdm
maak het bestand /etc/init.d/gdm leeg

voila als je nu opstart krijg je gewoon de login in tekstmode.

Je kan naar grafisch scherm gaan door het commando 'startx' al weet ik niet zeker of alles wel werkt. Wil je er terug uit, druk ctrl+alt+F1 en druk dan ctrl+c.

De betere mannier is uw startgdm-scrip op te roepen door 'sudo /etc/init.d/startgdm start' te drukken.
Om uw grafisch scherm af te sluiten, eerst ctrl+alt+F1 drukken en dan 'sudo /etc/init.d/startgdm stop'
Dit is natuurlijk wat veel om elke keer in te tikken, laten we hier een alias van maken.
zet achteraan het bestand /etc/profile de volgende regels:
alias startgdm='sudo /etc/init.d/startgdm start'
alias stopgdm='sudo /etc/init.d/startgdm stop'

Even opnieuw opstarten en je kan de commandos startgdm en stopgdm gebruiken om uw grafisch scherm te starten of te stoppen.

Ik hoop dat je geholpen bent.

martijnvaandering

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/23, 22:51:43 »
Geweldig dank je wel... ik ga idd zorgen dat gdm niet meer laad, het gaat er vooral om dat de rekenkracht van de machine wordt gebruikt daarom dus geen GnomeDesktopManager (gdm) :-)

bedankt, greetz Martijn

« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/23, 22:57:26 »
Blij dat er iemand geholpen is :lol: