Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fotobeheer: foto's beheren zónder ze te importeren?  (gelezen 3711 keer)

Offline moxie

• Lid
    • JackTummers
Fotobeheer: foto's beheren zónder ze te importeren?
« Gepost op: 2007/07/18, 23:07:53 »
Ik heb nogal veel foto's. Mijn eigen 'backup' systeem ziet er als volgt uit:

Op een externe schijf heb ik mijn backups staan in mappen als
dvd001
dvd002
etc...

Iedere map is dus ook gebrand op dvd. Wanneer ik op mijn werkschijf een map heb die 4.3 Gb aan foto's bevat wordt er een nieuwe map aangemaakt en gebrand en zo hoop ik nog lang door te mogen gaan :).

Nu wil ik een programma dat een archief (incl. tags of categorieën) kan aanmaken vanuit die mappen op die externe maar wel altijd aangekoppelde schijf zonder dus daar copieën te gaan aanmaken. Ik heb al wat gespeeld met F-spot en op zich ziet dat er al leuk uit, alleen vind ik die 'beginpagina' een ramp, want daar staan dan meteen alle foto's op één pagina. En dat zijn er dus duizenden! Niet echt prettig dus.

Heeft er iemand wat dit betreft een tip voor me? gThumb voldeed niet, maar ik weet eerlijk gezegd niet meer waarom ik het alweer heb verwijderd :).
JackTummers.nl

Azalin

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/19, 08:32:04 »
digiKam misschien een idee? Die doet op basis van de mappen in een door jou aangewezen map je database bijhouden... de database zelf (welke tags aan welke foto hangt, e.d) slaat hij op je hardeschijf op.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/19, 10:22:20 »
F-spot vind ik een rotding. Probeer gThumb eens? Die vind ik zelf de fijnste. Heel eenvoudig, maar kan alles.

Offline moxie

• Lid
    • JackTummers
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/19, 17:46:31 »
F-Spot klapt er bij mij regelmatig plotseling uit en DigiKam importeert de foto's letterlijk (copieert ze dus) als ik een map op een externe schijf of dvd zou willen toevoegen. Probleem met die databases is ook dat als je je schijven eens gaat/moet herschikken je veel van je informatie en ordening kwijt kunt zijn.
gThumb heb ik nog maar eens opnieuw geïnstalleerd na een paar goede opmerkingen op deze pagina: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=365802.
Ziet er toch wel goed uit en ondersteunt externe mappen heel goed. Het enigste bezwaar wat ik nu kan zien is dat de toevoeging van categorieën bovenop de 'bibliotheken' en 'catalogi' eigenlijk overbodig is omdat je er nauwelijks nuttig gebruik van kunt maken. Het werkt alleen maar binnen de map waarin je op dat moment aan het kijken bent, en als je het wilt gebruiken middels de zoekfunctie ben je (bij externe schijven) gedwongen om je complete systeem te doorzoeken op een bepaalde categorie of comment.

Het is ook nooit perfect :)... Maar gThumb lijkt nu toch de beste optie.
JackTummers.nl

Offline siegi

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/19, 17:49:54 »
bij digicam moet je de foto's niet echt importeren.
Ga eens naar instellingen locatie van album.  En dan duid je daar de externe hd aan.

Offline moxie

• Lid
    • JackTummers
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/19, 17:59:51 »
Het is me niet helemaal duidelijk hoe je dit bedoelt. De enige optie zie ik als ik kies voor een nieuw album en daar aangeef dat het om 'storage media' gaat of een externe map. Maar als ik zeg importeer haalt hij de foto's binnen en heb ik ze dubbel???

Album properties levert ook geen extra keuze op wat dit betreft.
JackTummers.nl

Offline siegi

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/19, 20:40:08 »
start digicam >instellingen > digicam instellen >  albums > locatie van albumverzameling.  
Lijkt me toch eenvoudig?

Offline moxie

• Lid
    • JackTummers
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/19, 21:03:32 »
Ja, maar dat is maar één locatie die ik daar kan aangeven, en mijn fotoverzameling is verdeeld over twee schijven.
JackTummers.nl

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/20, 10:19:54 »
Onder Linux kan je je gegevens organiseren zoals je zelf wil. Creëer onder je home directory een directory "Foto's". Creeer onder die directories symbolic links naar alle plaatsen waar er foto's staan. Zo heb je één "instappubt" voor je foto's dat je aan digicam kan vertellen, en houdt je de zaak bovendien goed georganiseerd en overzichtelijk.

Dit kan perfect onder Linux (en Unix) omdat links zich perfect gedragen als een gewone directory. Onder Windows, daarentegen, krijg je met hun shortcuts dingen die het soms wel, soms niet doen.

Een link creëer je eenvoudig met de rechtermuisknop en "create link". De gecreëerde link moet je dan verplaatsen naar waar je hem wil gebruiken. via shell: ln -s ).

Offline moxie

• Lid
    • JackTummers
« Reactie #10 Gepost op: 2007/07/20, 15:18:01 »
Daar had ik nog niet aan gedacht :) Bedankt voor de tip!
Ik had al wel een partitie gemount als map in mijn /home, alleen staat die niet onder /fotografie maar onder /archief. Dus als ik die mount aanmaak onder /fotografie/archief moet het ook goed gaan.
JackTummers.nl

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2007/07/20, 16:32:53 »
Het kan gaan, maar zoek het niet te ver. Je mount mag gerust blijven waar hij is, onder ~/archief (~ staat voor je home dir, zoals je wellicht wel maar mogelijk ook niet weet). Maak gewoon passende links waar en hoe je je gegevens beschikbaar wil hebben.

Traditioneel is mounten een ding voor de systeembeheerder. Dan kon de systeembeheerder jou toegang geven tot delen van de schijven door in jou home een link te leggen en je de nodige permissies te geven. Zelf mount ik enkel onder /media als ik een icoon op de desktop wil, of onder het traditionele /mnt in andere gevallen. Al de rest los ik op met links.

Offline moxie

• Lid
    • JackTummers
« Reactie #12 Gepost op: 2007/07/20, 16:58:45 »
Helder uitgelegd, en nee, dit wist ik nog niet. Dus net zo handig om die mount weer te verleggen naar /media waar hij eerst ook stond als /sdc3 en dan een link leggen in home/archief. Ik ben toch nog (net) niet begonnen met de foto's in te delen, dus nu kan het nog. En met deze uitleg kan ik ook DigiKam nog een keer opnieuw onder de loep nemen. :)
JackTummers.nl

Offline moxie

• Lid
    • JackTummers
« Reactie #13 Gepost op: 2007/07/21, 21:10:37 »
Toch nog even een vraag mbt tot dat 'linken'. Ik heb een nederlandstalige versie dus dan heet het 'starter maken' (hoop ik). Als ik dat doe krijg ik inderdaad een 'snelkoppeling' en die sleep ik in de map 'archief'. Om de bestanden te benaderen dubbelklik ik op deze snelstarter maar dan springt Nautilus meteen naar /media/sdc1-archief zoals ik hem genoemd heb.

Doe ik dan toch nog ergens iets verkeerd?
JackTummers.nl

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2007/07/22, 13:01:40 »
Ik denk dat je in plaats wat in het engels een "launcher" is die je hebt gemaakt. Die zijn te vergelijken met de Windows links. Ik heb de menukeuze "create launcher" enkel na rechtsklikken op de desktop zelf (tweede menukeuze). Na rechtsklikken op een directory of bestand in Nautilus is er geen "Create launcher" keuze, maar wel een "Make link" optie (6 de keuze in menu). Dat zijn de echte "symbolic links" die je nodig hebt. Wanneer je "Make link" kiest, wordt de link onmiddelijk gemaakt zonder verder dialoogvenster. Bij de "launchers" daarentegen krijg je eerst nog een dialoogvenster. Een echte link gedraagt zich als een echte directory, en Nautilus zou moeten tonen dat je in /home/$USER/archief/naam_van_je_link bent. (na het creëren en verplaasten van je link kan je hem hernoemen: standaard krijgt je link immers de naam "Link to ").