Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: problemen met geluid  (gelezen 810 keer)

jaapz

• Gast
problemen met geluid
« Gepost op: 2007/07/15, 16:05:02 »
hallo mensen

omdat ik eens weer wou prutsen heb ik op mijn xubuntu laptop kubuntu-desktop geinstalleerd, allemaal heel mooi, maar nu werkt mij geluid niet meer! Ik gebruik XMMS, en die speelt wel wat af (laat hij zien) maar er komt geen geluid uit.
Geluidskaart zit onboard, de laptop is een hp omnibook 6000.
Trouwens als ik een mp3 open in amaroK, zegt hij niet de goeie codecs te hebben voor mp3, kan het hier misschien aan liggen?

alvast bedankt!

problemen met geluid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/15, 17:07:10 »

jaapz

• Gast
problemen met geluid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/15, 19:29:04 »
hmm ik heb alles wat daar staat goed geinstalleerd maar het werkt nogsteeds niet, misscien ligt het aan KDE? dat die de soundcard niet kan vinden ofz?

problemen met geluid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/16, 00:13:01 »
Kijk ook eens of alle geluidskanalen open staan, en of de juiste  geluidsbron is ingesteld (bijv. ALSA). Ik werk zelf niet met KDE, dus ik weet niet precies waar je die instellingen kan vinden, maar ik neem aan dat er ergens wel een sound menu is o.i.d.

Je kan ook alsamixergui installeren: dat pakket is te vinden in Synaptic, of je kan het volgende intikken in een terminal:

sudo apt-get install alsamixergui

Vervolgens alsamixergui starten en bij alle kanalen het volume op ~ 50% zetten, en ervoor zorgen dat die kanalen aan staan (via de speaker symbooltjes boven het kanaal).