Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 1e installatie Kubuntu, nog een paar dingen glad te strijken  (gelezen 1345 keer)

Offline Tecumseh

• Lid
    • http://tecumseh.homeip.net
1e installatie Kubuntu, nog een paar dingen glad te strijken
« Gepost op: 2007/08/27, 00:01:29 »
Oftewel HELP!

Ach ja, zo heel erg dramatisch is het nog niet maar ik kan wel een paar duwtjes in de goede richting gebruiken.

Opgelost Ik heb tijdens de installatie de partitie indeling zelf gekozen.

Schijf /dev/hda: 120.0 GB, 120034123776 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 14593 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes

Citaat
Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/hda1               1        1459    11719386   83  Linux                           11.18 GiB
/dev/hda2            1460       14411   104036940   83  Linux                       99.22 GiB
/dev/hda3           14412       14593     1461915   82  Linux wisselgeheugen 1.39 GiB
Nu is mijn rootpartitie (/dev/hda1) nu al zo'n beetje vol aan het raken. Ik heb juist het forum en de wiki bekeken en van daaruit de grootte van ruim 10 GiB gekozen. Nu weet ik de oorzaak ook wel, ik heb UT2004 geinstalleerd. Nu heb ik 2 optie's, de harde schijf opnieuw partitioneren, maar ik ben net begonnen en werk liever nog een paar maandjes met dit systeem om dan om te schakelen naar 7.10 met een verse install. De partitie's resizen en /usr/local/games op de een of andere manier onder /home (/dev/hda2) zien te krijgen. Resizen van ext3 lukt alleen nog niet met qtparted. Is dat omdat de schijven gemount zijn of kan dat uberhaupt niet met ext3? Daarnaast, hoe krijg ik /usr/local/games onder /home (dus op de 2e partitie)?[/i]

opgelost Als ik vanuit de terminal een X programma opstart als root dan krijg ik een foutmelding te zien:

Citaat
X Error: BadDevice, invalid or uninitialized input device 169
  Major opcode:  147
  Minor opcode:  3
  Resource id:  0x0
Failed to open device
X Error: BadDevice, invalid or uninitialized input device 169
  Major opcode:  147
  Minor opcode:  3
  Resource id:  0x0
Failed to open device
Hoe krijg ik die foutmelding weg? Ik neem aan dat er een device in mijn x configuratiebestand staat wat niet herkend wordt. Als ik een programma zonder root rechten start dan krijg ik die foutmelding niet.[/i]

Keytouch, hiermee heb ik een hoop van de extra toetsen op mijn toetsenbord aan het praten gekregen. Ik zit nog met een paar laatste toetsen waarvan ik de commando's niet weet om ze te linken aan een actie. Het gaat om de actie sleep, scroll up, en scroll down

Opgelost Konquerer is ook zo'n uitdaging. Als filemanager prima maar ik hoef niet elke link vanuit welk programma dan ook met Konquerer op te starten. Ik heb bewust voor Firefox gekozen, o.a. omdat ik dan de bookmarks kan synchen met mijn Portable apps versie op de usb stick.

Adept reageert traag, heb het ondertussen al vervangen door synaptic. Zijn er meer mensen waarbij Adept trager werkt? Anders moet ik namelijk op zoek naar de oorzaak van dit probleem.

Opgelost Zijn er voor KDE themepacks? Ik ben namelijk een beetje met de instellingen aan hete prutsen geweest. Met een themepack kan ik het dan mooi weer een beetje terugzetten. Daarnaast is het standaardthema leuk maar een andere look is wellicht ook wel wat.

Verder ben ik nu nog op zoek naar vervanging van een paar programma's. Wellicht dat jullie zo vlot iets voor me weten. Het gaat dan om:

1) een programma om cd's te rippen om ze vervolgens door lame te laten coderen naar vbr mp3's.
2) Een vervanger voor submagic, een programma om ondertitelingsbestanden te kunnen synchroniseren. Deze is opgelost

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/27, 00:35:13 »
Teveel vragen in 1 keer, dus ik pik er maar een paar uit :P ...

Vervanger voor submagic: ik ben zeer tevreden over subtitleeditor

Het bevindt zich in de ubuntu repositories (installeren via Adept of Synaptic) (Adept werkt bij mij trouwens snel op KDE, alleen vind ik de interface Spartaans voor nieuwelingen, daar zou wel wat werk in mogen gestoken worden, maar dat terzijde :))

Programma om cd's te rippen: Soundjuicer heb je voor GNOME, maar werkt ook op KDE, echter is het makkelijker om gewoon K3B (of KAudioCreator) te gebruiken. K3B zou standaard geïnstalleerd moeten zijn. Als derde alternatief kan je de cd openen via Konqueror en dan zorgt het intuïtieve KIOslaves framework van KDE voor een virtueel bestandssysteem :)

Je krijgt dan mappen te zien zoals "Informatie", "MP3", "Ogg Vorbis", etc. Je kan dan gewoon files uit die mappen verslepen naar een andere map, en de desbetreffende tracks zullen dan juist geëncodeerd worden. Dit is één van die zeer buitengewoon intuïtieve KDE features!

Voor KDE themes etc. moet je eens kijken op http://www.kde-look.org
Je kan je themes echter vrij hard tweaken via kcontrol (kleuren, stijlopties, enz.)

Foutmelding komt door Wacom tablet in je X.org die er standaard instaat... kan weggehaald worden, maar oppassen daarmee!
Andere browser als Konqueror als standaard instellen is ook mogelijk, volgens mij via kcontrol?..
En je partitieprobleem moet ik nog eens grondig herlezen..

De laatste 3 punten heb ik niet uitvoerig beschreven, omdat ik het even druk heb, maar je stelt dan ook zoveel vragen in 1 keer ;)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/27, 01:33:30 »
Je zou het the dirty way kunnen oplossen. :P

Je maakt een map op hda2 bijv met de naam "extraruimte"
Deze map mount je aan je /home ( ik neem ff aan dat hier ook je spellen in staan)
Of j mount hem aan de map waar je spellen in staan....

Omdat die map op een partitie staat waar je genoeg ruimte hebt krijg je automatisch meer ruimte om dingen in je /home te zetten.
Ongelimiteerd totdat hda2 ook vol zit natuurlijk :D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/27, 01:36:05 »
mjah, omwille van deze reden raad ik altijd tegen het advies van anderen in, om slechts 1 partitie te gebruiken voor ubuntu, in plaats van een aparte root en home :) dat voorkomt ruimteproblemen..

StevenD

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/27, 08:05:52 »
in verband met de foutmeldingen als je in de terminal iets als root uitvoert: https://help.ubuntu.com/community/RemoveWacomTabletError
Het is niet echt een probleem, alleen kan het soms vervelen. Ik had het ook, en heb het zonder problemen weg gekregen met deze handleiding.

Bij system settings (ik heb hier de engelse) kan je de default applications instellen. Daar moet je de browser op firefox kunnen instellen.

Ik verkies ook synaptic boven adept (en ik ben daar niet alleen in). Het is allemaal wat overzichtelijker.

Voor thema's moet je eens hier kijken: http://www.kde-look.org/

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/27, 16:16:06 »
@profoX: je bent niet alleen!

@Gandyman: uitstekende suggestie. Ik zou dit niet de "dirty" way maar de "Linux" way noemen! Met Linux organiseer je je data zoals je zelf wil!

Offline Tecumseh

• Lid
    • http://tecumseh.homeip.net
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/27, 16:28:08 »
Ik heb de startpost even aangepast, een aantal zaken aangemerkt als opgelost. Moet het allemaal nog wel uitvoeren maar ik heb daar het duwtje van gekregen.

Er blijft nog wel wat over:

1) Partitie indeling. Is het te doen om /home te unmounten en dan onder /mnt/hda2 te remounten en vervolgens symlinks te maken naar /home en /usr/local/games?

Zijn de partities nog te resizen door bijvoorbeeld vanaf de livecd qtparted te starten?

2) Keytouch, ik wil nog een aantal actie's toekennen aan de extra toetsen. Er zit onder andere een scrollknop op. Het gaat om de actie sleep, scroll up, en scroll down.

3) Adept reageert blijkbaar bij anderen niet zo traag. Ik kan in elk geval een behoorlijk verschil merken tussen Adept en Synaptic in de opstarttijd. Anyway ik kan Adept er toch wel afgooien, Synaptic bevalt beter ook qua zoekresultaten het ik meer aan Synaptic.

4) Voor mp3's rippen heb ik een hoop opties gekregen, hier ga ik induiken. Vooheen gebruikte ik EAC omdat daarmee beschadigde cd's te redden waren. Tevens had ik geen problemen met kopiebeveiligde cd's. Weet dus niet of ik dat met de aangeboden alternatieven kan. Qua encodingoptie's zal ik zelf wel uitkomen. Programma's die hier geen mogelijkheden voor bieden kan ik links laten liggen. Wil namelijk wel vbr mp3's produceren.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/27, 17:36:35 »
Over mp3 encoderen:

De audiocd Kioslave van Konqueror (als je de audio cd opent via Konqueror) instellingen aanpassen doe je via K Menu -> Systeeminstellingen -> Advanced (tabblad) -> Audiocodering
Variabele bitrate is daar één van de opties in het tabblad MP3 encodering.

PS: als de bestanden voor op je eigen computer zijn, of voor een Vorbis capabele "mp3"-speler, dan moet je Ogg Vorbis (free open source audioformaat) maar eens proberen :) betere kwaliteit, kleinere bestandsgrootte; althans, dat blijkt uit de meeste onderzoeken..

Ik weet niet wat het gedoe met beschadigde cd's is, of hoe die technologie wert, maar beschadig je cd's gewoon niet :P Je kan wel filterinstellingen toepassen voor de encoder, en een eventuele gemiddelde bitrate opgeven.

Met K3B kan je ook makkelijk encoderen naar mp3, ogg of flac, maar VBR instellen voor lame (mp3 encoder) moet daar door zelf een extra optie toe te voegen... bij ogg vorbis kan je het wel gewoon aanpassen door op het schroefje (gear) te klikken.