Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Te groot display na 26.04.1 upgrade + traag  (gelezen 126 keer)

Offline wimrp

• Lid
Te groot display na 26.04.1 upgrade + traag
« Gepost op: 2026/10/02, 10:01:21 »
Gisteren geupgrade naar 26.04.1 LTS van 24.04 LTS. Wat ik direct merkte is dat de computer een stuk trager is geworden (wat heel lastig is wanneer ik bv een stuk tekst markeer om te kopiƫren en er lijkt niks te gebeuren).
Vandaag na het opstarten is alles gigantisch groot qua weergave (gisteren na de upgrade zag alles er nog normaal uit). Bij instellingen zie ik niet hoe ik het kan normaliseren.

Offline vanadium

• Lid
Re: Te groot display na 26.04.1 upgrade + traag
« Reactie #1 Gepost op: 2026/10/02, 10:54:30 »
Wellicht iets fout bij de upgrade, en mogelijk iets met de driver van je grafische kaart (we weten niet welke dat is). Maak eens een nieuwe account aan, en kijk of het probleem zich ook voordoet als je in de nieuwe account inlogt. Indien niet, dan is de fout in je gebruikersprofiel. Indien wel, dan wordt de gemakkelijkste oplossing een nieuwe installatie, waarbij je de oude installatie geheel wist (dat is dan meteen eens een grote schoonmaak, en na vier jaar is dat zeker geen slecht idee).

Vooraleer je (eender) wat doet, zorg ervoor dat de backup van je persoonlijke data geheel up to date is. Na een verse installatie zal je je eigen data terug moeten zetten.

Offline wimrp

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2026/10/02, 11:09:59 »
Het resolutie probleem vertoont zich al voor ik inlog.

Offline wimrp

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2026/10/02, 16:54:43 »
sudo ubuntu-drivers install heeft het resolutie probleem opgelost!