Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Audacity  (gelezen 3110 keer)

Guus

• Gast
Audacity
« Gepost op: 2007/05/16, 22:18:47 »
Ik heb het volgende probleem met Audacity.

ik krijg deze foutmelding als ik probeer af te spelen: fout bij het openen van het geluidsapparaat. Controleer de uitgangs-instellingen van het apparaat en de samplefrequentie van het project

In het optie menu staat geen afpseelapparaat anngegeven en er staat ook geen enkele in de lijst.

http://img385.imageshack.us/img385/9448/schermafdruk1aw8.png

Hoe los ik dit op?

Weet iemand of Audacity ook een .flv bestand aankan?

Alvast bedankt :)

~ Guus

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
Audacity
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/16, 23:03:30 »
De versie van Audacity in Ubuntu heeft nog problemen met Alsa. De alsa emulatiemodus die audacity gebruikt werkt niet wanneer andere programma's het audioapparaat reeds gebruiken. Dus alle programma's die gebruikmaken van het geluidsapparaat moeten stopgezet worden vooraleer je geluid kan afspelen in Audacity.

Het probleem is te verhelpen door:
1) wachten tot een nieuwere Audacity beschikbaar komt (versie 1.3.x werkt via PortAudio 19 en die ondersteunt wel fatsoenlijk Alsa)
2) Audacity handmatig compileren met PortAudio 19
3) Audacity 1.3.x beta zoeken en gebruiken

Welke versie van Ubuntu heb je? Want ik zit er zelf aan te denken namelijk Audacity 1.3.2 beta te compileren in een package voor Ubuntu Feisty Fawn.

PS: ik heb ergens opgevangen dat Audacity in Feisty Fawn PortAudio19 reeds gebruikt, maar in dat geval werkt het dus niet goed! Ik kan maar geen muziek afspelen in Audacity terwijl een ander proces ook audio afspeelt. Ik ga 1.3.2 eens proberen..

----

Over .flv: dat is Flash Video? Ik denk niet dat Audacity dat kan importeren of exporteren, maar je kan wel met bv. mplayer het audiokanaal van de flv exporteren naar een wave bestand (en eventueel pipelinen naar een encoder om er een mp3 of ogg vorbis van te maken)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Guus

• Gast
Audacity
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/16, 23:17:30 »
ik gebruik 7.04 :)

ik had VLC openstaan in de achtergrond (muziek aan het luisteren)

EDIT: VLC kan ook audio exporteren via Bestand -> Wizard :)

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
Audacity
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/17, 01:04:12 »
Ik had enkele deb's gevonden op het web maar die gebruikten allemaal geen PortAudio 19 of hadden geen native ALSA ondersteuning. Nu heb ik zelf een pakket gebrouwd met PortAudio 19 en native ALSA ondersteuning in Audacity 1.3.2 maar het programma is bij het gebruik van native ALSA al een keer vastgelopen na enkele minuten en het geluid kraakt ook ff bij luide volumes in ALSA modus (bij OSS modus geen enkel probleem) Misschien maar beter ff wachten tot het allemaal wat stabieler wordt met Audacity (officiële 1.3.x release ofzo)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline vanadium

• Lid
Audacity
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/09, 13:35:16 »
Ik ben nu ook op dit probleem gebotst, en het eigenaardige is dat het voorheen wel goed werkte. Zelfs met een pas opgestart systeem gaat het niet. De engelse foutmelding is "Error while opening sound device. Please check the output device settings and the project sample rate". Mijn playback device is in de Audacigy voorkeuren gelist als ALSA: Intel ICH6: Intel ICH6 - IEC958 (hw:0,4). Het frustrerende is dat het voordien wel ging, nu schijnbaar zonder bijzondere reden niet meer gaat, en er om één of andere reden geen oplossing te voor te vinden is noch op enig Ubuntu forum, noch op het Audacity forum. Dit voor het afspelen van geluid.

Offline vanadium

• Lid
Audacity
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/09, 14:24:01 »
Er is hoop in deze bange dagen. Ik ben erin geslaagd een 1.3 versie van Audacity te installeren met behulp van audacity_1.3.2-beta-1_i386.deb, gelinkt op de blog van Christoph David Hermann: http://funky.stadtkapelle-heidenreichstein.org/2007/04/17/audacity-132-beta-for-ubuntu-edgy-eft/
Het pakket is gecompileerd voor Edgy, maar de deb installeert zonder probleem bij mij op Feisty. Nu is mijn systeem wel een Edgy upgrade! Opstart lukt niet meteen:

audacity: error while loading shared libraries: libFLAC++.so.5: cannot open shared object file: No such file or directory

Maar dit werd verholpen door via synaptec de libflac c++ library te installeren: libflac++5c2

Bijkomend voordeel is dat deze Audacity er heel wat meer "gnome" uitziet. De "stabiliteit" zal ik nog moeten ervaren.