Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: foto's inpakken?  (gelezen 2908 keer)

schoappied

  • Gast
foto's inpakken?
« Gepost op: 2007/06/07, 19:49:48 »
Hoi,

Mijn zussie wil foto's versturen naar vrienden die uiteraard nog Windows hebben. Hoe kunnen de foto's ingepakt (de bestanden zijn nu wat te groot) worden, zodat ze in XP weer uitgepakt kunnen worden

pluto

  • Gast
foto's inpakken?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/07, 19:56:23 »
Als het er niet veel zijn kun je de foto's in Gimp laden, en ze omzetten naar jpeg-formaat. Dan zijn ze al ingedikt, al gaat er iets van de kwaliteit verloren. Meestal is dat wel leesbaar in Windows.
Er is natuurlijk ook wel een terminalprogramma die een hele stapel foto's tegelijk kan converteren. Misschien weet iemand dat te melden, ik weet het niet!
                                                                                            pluto

foto's inpakken?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/07, 19:56:52 »
met rechtermuisknop - create archive
bedoel je zoiets?

CrazyCentaur

  • Gast
foto's inpakken?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/07, 20:05:39 »
Inderdaad: Bedoel je comprimeren of alleen maar inpakken of allebei tegelijkertijd?

JPG comprimeren bijvoorbeeld heeft niet heel veel zin. Je kunt wel met gThumb Image Viewer in batch een aantal bewerkingen uitvoeren die bijv. een resize doen of de resolutie / kwaliteit omlaag brengen. Waardoor de omvang van het bestand afneemt. Met de GIMP kan dat uiteraard ook.

foto's inpakken?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/07, 20:07:00 »
Welja, ze zullen wel al jpg zijn, daar valt niets te halen.
Je kan ze wel kleiner maken van formaat natuurlijk.

schoappied

  • Gast
foto's inpakken?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/07, 20:44:31 »
bedankt mensen, ik geloof dat ze gewoon in vol ornaat verstuurd zijn ;)