Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Muziek collectie  (gelezen 3176 keer)

Offline vis

• Lid
Muziek collectie
« Gepost op: 2007/05/24, 12:42:36 »
Hallo allemaal,

Ik hoop dat dit de juiste afdeling is om deze vraag te plaatsen, anders hoor ik het wel. Ik heb hier een hele hoop mp3's en wil deze eens goed gaan ordenen. De mappen structuur is voor mij al bekend, maar zit nog een beetje met de bestandsnamen. Linux is niet echt dol op spaties. Hoe zouden jullie de spaties vervangen in de bestandsnaam, _ (underscore)?

Alvast bedankt.

zork

• Gast
Muziek collectie
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/24, 12:57:20 »
Hoi,

Musicbrainz picard is een handige tool om dit uit te voeren. Dit is een programma, die je muziekvestanden automatisch kan taggen via een internetdatabase. Je kan zelf configureren hoe de bestandsnamen eruit komen te zien na het taggen. Te installeren via synaptic sinds edgy.

grt,

Offline vis

• Lid
Muziek collectie
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/24, 13:03:13 »
Bedankt, ik zal picard vanavond even uitproberen. Maar is een _ wel handig te gebuiken of zijn andere tekens handiger?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Muziek collectie
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/24, 13:22:56 »
Spaties werken gewoon prima hoor.
Waarom denk je dat er een probleem is als je spaties gebruikt, en wat zou het probleem dan zijn?

En Picard is een ontzettend handig programma :)
Ook handig maar minder makkelijk dan Picard: Ex Falso en Easytag.

Offline Rulus

• Lid
Muziek collectie
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/24, 13:27:26 »
Ik heb net ook eens die Picard geïnstalleerd, maar ik snap er niks van.. Er staat overal 'drag' (sleep) dit en dat, maar ik kan helemaal niet slepen?

edit: typo

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Muziek collectie
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/24, 14:17:24 »
Je ziet linksbovenin een venstertje met alle directory's.
Je kan nu een dir aanklikken, en slepen naar het rechtse grote venster.
Je kan ook de dir aanklikken en losse bestanden uit het venster linksonder slepen naar het rechtse venster.

Hier staat trouwens veel informatie, waaronder een handleiding:
http://musicbrainz.org/doc/PicardTagger

Offline Rulus

• Lid
Muziek collectie
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/24, 14:32:29 »
Ah, ik snap het. Ik heb wel 99% mp3 bestanden, en die worden blijkbaar niet ondersteund..

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Muziek collectie
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/24, 15:00:16 »
MP3's werken prima hier.
Hetzelfde geldt ook voor andere formaten, van mpc tot flac

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Muziek collectie
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/24, 15:02:51 »
Citaat van: Johanvd
Spaties werken gewoon prima hoor. Waarom denk je dat er een probleem is als je spaties gebruikt, en wat zou het probleem dan zijn?
Ik zie ook niet in wat het probleem is. In welke applicatie dan ook: aanwijzen van de root van de muziekboom en klaar ben je. Of je nu met Rhythmbox, Slimserver, mt-daapd, etc. werkt, ik nog nooit een probleem ondervonden met spaties.

Mijn advies: probeer eens uit of je echt een probleem hebt, anders probeer je een oplossing te bedenken voor iets dat geen probleem is, een beetje zonde. Bovendien zijn jouw bestandsnamen dan al veranderd (verminkt wat mij betreft) van ' ' naar '_', dit leest niet zo gemakkelijk.

Offline Rulus

• Lid
Muziek collectie
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/24, 15:11:47 »
Citaat van: Johanvd
MP3's werken prima hier.
Hetzelfde geldt ook voor andere formaten, van mpc tot flac
Het werkt hier nu ook, ik moest eerst nog het pakket 'libtunepimp5-mp3' installeren blijkbaar :)

Offline Patch

• Lid
Muziek collectie
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/24, 15:23:24 »
Mijn enige commentaar:

Amarok
Computing is not about computers any more. It is about living.

Offline vis

• Lid
Muziek collectie
« Reactie #11 Gepost op: 2007/05/24, 15:56:02 »
Bedankt voor al jullie reacties. Het probleem van de spaties heb ik vooral als ik in de terminal naar deze mappen cq bestanden ga. Op een of andere manier kom ik niet de mappen in. Terwijl als ik een map benader zonder spaties, alles goed gaat.

Muziek collectie
« Reactie #12 Gepost op: 2007/05/24, 16:14:20 »
Citaat van: vis
Bedankt voor al jullie reacties. Het probleem van de spaties heb ik vooral als ik in de terminal naar deze mappen cq bestanden ga. Op een of andere manier kom ik niet de mappen in. Terwijl als ik een map benader zonder spaties, alles goed gaat.
Dit herken ik ook!

Zal wel een newbie ding zijn...

... die een GNU/linux GURU vast kan uitleggen ;)

(uitdaging iemand?)
"Pinky, are you pondering what I'm pondering?"
Um, I think so, Brainie, but why would anyone want to Pierce Brosnan?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Muziek collectie
« Reactie #13 Gepost op: 2007/05/24, 17:42:19 »
Met tab kan je de rest van de naam automatisch aan laten vullen, dan vult hij automatisch de goede naam in.
Bijvoorbeeld cd Red{TAB} wordt uitgebreid naar cd "Red Hot Chili Peppers"
Wat ook kan is de spaties "escapen", hiermee vertel je dat er een spatie in de naam zit, bijvoorbeeld zo:
cd Red\ Hot\ Chili\ Peppers

Offline markba

• Lid
Muziek collectie
« Reactie #14 Gepost op: 2007/05/24, 17:45:17 »
als je naar een folder moet met spaties:
type: cd +
Automatisch zal het commando dan uitgevuld worden met de gewenste foldernaam op de juiste manier.
De truc is namelijk: iedere spatie moet voorafgegaan worden door een backslash '\'.
De naam van bijvoorbeeld '01 Titel' zal dan worden '01\ Titel'.

Offline vis

• Lid
Muziek collectie
« Reactie #15 Gepost op: 2007/06/07, 01:36:17 »
Ook dit helpt weer helemaal, dus bedankt.

Toch heb ik nu nog 1 vraagje over picard. Als ik een album heb met als artist 04 en picard vind de cd maar dan met een andere artist (04 - moet Aerosmith zijn), dan wil hij dez niet opslaan. Ik vermoed dat dit komt, omdat picard weigerd de artistnaam te veranderen. Weet iemand hoe je dit wel kunt doen? Als het te onduidelijk beschreven is, dan hoor ik het graag en plaats ik screenshots.

Vis

Offline markba

• Lid
Muziek collectie
« Reactie #16 Gepost op: 2007/06/07, 08:39:23 »
Ook dit helpt weer helemaal, dus bedankt.

Toch heb ik nu nog 1 vraagje over picard. Als ik een album heb met als artist 04 en picard vind de cd maar dan met een andere artist (04 - moet Aerosmith zijn), dan wil hij dez niet opslaan. Ik vermoed dat dit komt, omdat picard weigerd de artistnaam te veranderen. Weet iemand hoe je dit wel kunt doen? Als het te onduidelijk beschreven is, dan hoor ik het graag en plaats ik screenshots.

Vis
Graag voor deze vraag een nieuw topic aanmaken, anders wordt het erg onoverzichtelijk allemaal.