Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: FLstudio met Wine  (gelezen 1091 keer)

FLstudio met Wine
« Gepost op: 2007/06/04, 13:06:54 »
Hallo,

Ik wil FLstudio met Wine instaleren. Dit is in feite gelukt. Nu wil ik hem draaien met Wine.

Ik open een terminal en typ:
sudo wine /usr/share/flstudio/FLStudio5/Fl.exe

Nu krijg ik 3 error in de grafische X wereld die verwijzen naar een audio probleem. In de Terminal krijg ik:
Citaat
err:wave:DSDB_MapBuffer Could not map sound device for direct access (Invoer-/uitvoerfout)
err:wave:DSDB_MapBuffer Please run winecfg, open "Audio" page and set
"Hardware Acceleration" to "Emulation".
Dit is niet het enige. Ik moet dus Wine configureren, maar heb hier geen ervaring mee. Misschien kan iemand me opweghelpen.

Ik ben in ieder geval niet van plan om hiervoor Windows opnieuw te installeren!

Edit: Als ik zelf iets aanvink onder het tab "audio" in wineconf dan zie ik nog wel het fruity loops start schermpje, maar die valt dan weer weg, en vervolgends gebeurt er niks meer:(

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
FLstudio met Wine
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/04, 13:58:54 »
Wine programma's moet je NOOIT als root uitvoeren, dus ook niet met sudo er voor!
Dat levert alleen maar problemen op met rechten op bestanden in jouw eigen home map.

Over je geluidsprobleem: gewoon doen wat er staat.
In een terminal winecfg uitvoeren, naar het tabje audio gaan en daar iets veranderen.

FLstudio met Wine
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/04, 14:02:47 »
Bedankt voor tip een.

Het tweede heb ik gedaan, maar wanneer ik hier wat wijzig dan krijg je het probleem dat ik reeds vermelde (daardoor kom ik niet verder dan het eerste schermpje van FL)

Ik weet dus niet wat ik hier moet veranderen, en in welke waardes ik het moet veranderen.

Edit
Volg ik tip een op:
Citaat
studio/FLStudio5/Fl.exe
fixme:wave:ALSA_AddCaptureDevice Add support for DSCapture
wine: Unhandled exception 0x0eedfade at address 0x0000:0x7b8441e0 (thread 0009), starting debugger...
Usage:
        winedbg [ [ --gdb ] [ prog-name [ prog-args ] | | file.mdmp | --help ]
koen@schoen:~/Application_sources/fl_install/ies4linux-2.0.5$ wineserver: could not save registry branch to /home/koen/.wine/system.reg : Permission denied
wineserver: could not save registry branch to /home/koen/.wine/userdef.reg : Permission denied
wineserver: could not save registry branch to /home/koen/.wine/user.reg : Permission denied
Dit probleem wijst er dus op dat ik wel sudo ervoor moet zetten.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
FLstudio met Wine
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/04, 14:38:52 »
Dat komt omdat je een keer met sudo gewerkt hebt in wine programma's.
Nu staan de rechten op je wine bestanden verkeerd.

Om het op te lossen kan je het volgende proberen in de terminal:
sudo chown -r jouwgebruikersnaam:jouwgebruikersnaam .wine

Vul wel even jouw gebruikersnaam twee keer in natuurlijk :)

Hierna hoef je geen sudo meer te gebruiken om iets te veranderen in wine.

FLstudio met Wine
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/04, 15:37:55 »
Oke dat heeft geholpen.

Let wel op dat -r fout is. (= hoofdlettergevoelig)

Tip aan jouw:

Wil je mensen helpen, maar je weet hun gebruikernaam niet dan gebruik je $USER. Hierin staat de gebruikersnaam opgeslagen.

Bijvoorbeeld:
Mijn username = koen
DUS:

sudo chown -R $USER:$USER .wine
is het zelfde als
sudo chown -R koen:koen .wine

Probeer maar eens in te typen:
echo $USER

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
FLstudio met Wine
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/04, 15:52:11 »
klopt :)
Excuses voor de tiepvoud

Overigens is het commando hetzelfde als je het met $USER doet, alleen is het voor degene die er niet zoveel vanaf weet makkelijker te begrijpen wat er precies gebeurt als je gewoon de gebruikersnaam intypt.

Is je probleem met winecfg opgelost?
Dit is wat je moet doen: Please run winecfg, open "Audio" page and set "Hardware Acceleration" to "Emulation"
Je moet naar het audio tabje gaan, en onderin bij DirectSound de Hardware Acceleration veranderen naar Emulation.

FLstudio met Wine
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/04, 18:24:17 »
Foutje moet kunnen he:)

Dat het hetzelfde was weet ik en zei ik dacht ik ook, maar ja, als je het erbij verteld tegen de beginner zal hij ook wel begrijpen dat $USER makkelijker is voor de hulpbiedende. Bovendien is het 'copy & paste' syndroom dan niet uitgesloten:)

Ik heb het blokje "stuurprogramma emulatie" aangevinkt, maar geen resultaten.

By the way, ik heb het Nederlands :),

Toch bedankt igg...