Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Garmin Express  (gelezen 597 keer)

Garmin Express
« Gepost op: 2026/08/29, 19:30:19 »
Ik heb een nieuwe fietscomputer van Garmin Edge Explore. Nu wil ik door mij ingevoerde routes op Garmin Connect overzetten naar de fietscomputer. Daar is Garmin Express voor nodig. Echter daar bestaan alleen Windows en Apple versies van. Ik heb dus een Virtuele Machine daarvoor nodig. Nu heb ik de Oracle Virtual Box Manager al op mijn Ubuntumachine staan. Nu accepteert deze nog geen USB-apparaten, wat nodig is om mijn fietscomputer daarmee te kunnen verbinden met deze Virtual Box. Hoe doe ik dat ?
Johan Joost van Daalen, Leeuwarden

Re: Garmin Express
« Reactie #1 Gepost op: 2026/08/30, 08:27:13 »
Dag,

Zo-wie-zo zal de 'VirtualBox Extension Pack' ge-installeerd moeten worden op Linux-PC als Windows-VM zijden.

https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads

Dan zal op Linux-PC de USB ingesteld worden bij instellingen (USB).

PS:
Ik heb het op mijn systeem nog niet voor elkaar.
Vermoed dat mijn Linux-PC te oud is hiervoor.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline peer

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2026/08/30, 10:06:16 »
De basisinstallatie van virtualbox is vrij beperkt. Je hebt het extension pakket nodig. Dat moet je installeren in de linux host  en er is een iso die je in de windows guest moet installeren. Een virtualbox gebruiiker zou de stappen duidelijk moeten kunnen opschrijven. Het is voor mij te lang geleden.

In het verleden gebruikte ik virtualbox voor communicatie met mijn inmiddels overleden garmin. Het overzetten van routes ging altijd zonder problemen. Het vernieuwen van kaarten wilde nog wel eens mis gaan omdat de usb-verbinding af en toe storing gaf.  Dit kan met mijn toenmalige pc te maken hebben.

Ik ben een aantal jaren geleden overgestapt naar qemu/kvm.  Dit is wat lastiger te installeren maar werkte toen sneller dan virtualbox.

« Reactie #3 Gepost op: 2026/08/30, 10:48:13 »
Dag,

Zo-wie-zo zal de 'VirtualBox Extension Pack' ge-installeerd moeten worden op Linux-PC als Windows-VM zijden.

https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads

Dan zal op Linux-PC de USB ingesteld worden bij instellingen (USB).

PS:
Ik heb het op mijn systeem nog niet voor elkaar.
Vermoed dat mijn Linux-PC te oud is hiervoor.

En je moet jezelf ook lid maken van de vboxusers group.
sudo usermod -aG vboxusers $USER
𝕸𝖎𝖘𝖈𝖊𝖗𝖊 𝖚𝖙𝖎𝖑𝖊 𝖉𝖚𝖑𝖈𝖎. (Ter leering ende vermaeck)
𝕹𝖎𝖑 𝖛𝖔𝖑𝖊𝖓𝖙𝖎𝖇𝖚𝖘 𝖆𝖗𝖉𝖚𝖚𝖒. (Niets is moeilijk voor hen die willen)
https://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2).Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  26.04.1 & Linux Mint 22.3
Hobby's: Radio Amateur. Callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

Offline jnom

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2026/08/30, 11:12:20 »
Ik heb geen ervaringen met Garmin Expres maar om zonder Virtual Box mijn Garmin GPS (een oudere GPS map 60Cx) met USB te verbinden is het vogende nodig:

Maak een tekstdocument aan met de naam: 51-garmin.rules

Zet hierin de volgende regel:
  ATTR{idVendor}=="091e", ATTR{idProduct}=="0003", MODE="0666", GROUP="plugdev"
Dit is de uitkomst van lsusb in de terminal met de idvendor en idproduct aangepast aan de uitkomst.

Het tekstdocument plaatsen in  etc/udev/rules.d

De GPS wordt nu als USB device herkend in het programma GPSbabel wat je kunt vinden in programmabeheer.
Hoe nu verder met Garmin Expres weet ik niet maar ik ga dan verder met QmapShack en sinds kort ook met CoMaps.
CoMaps is denk ik gemakkelijker in gebruik maar kent minder mogelijkheden.

Offline jabuca

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2026/09/12, 11:18:53 »
IK gebruik zelf altijd  Magic Earth, op de fiets, en in de auto. En alles in het Nederlands.
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline peer

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2026/09/12, 17:38:58 »
Ik heb een nieuwe fietscomputer van Garmin Edge Explore. Nu wil ik door mij ingevoerde routes op Garmin Connect overzetten naar de fietscomputer. Daar is Garmin Express voor nodig. Echter daar bestaan alleen Windows en Apple versies van. Ik heb dus een Virtuele Machine daarvoor nodig. Nu heb ik de Oracle Virtual Box Manager al op mijn Ubuntumachine staan. Nu accepteert deze nog geen USB-apparaten, wat nodig is om mijn fietscomputer daarmee te kunnen verbinden met deze Virtual Box. Hoe doe ik dat ?

Het makkelijkst gaat het toch met een windows pc. Met virtualbox gaat het ook maar dan moet je wel naast virtualbox het extension pack installeren en er is, dacht ik, ook nog een iso van virtualbox die je in de windows guest moet installeren. Daarnaast moet je iets met vboxusers doen (zie bijdrage van Henk Oegema).
Als je virtualbox voledig geïnstalleerd hebt dan moet je de gamin met de virtuele windows kunnen koppelen. 

Offline DJ93

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2026/09/14, 09:59:54 »
Hoi, vraag het op je mobiel aan Google!
Je wordt dan nauwkeurig en stap voor stap begeleid totdat je bereikt hebt wat je precies wil.
Het complete conversatie kun je naar jezelf via Whatsapp sturen en bewaren als naslagwerk. Zo ben ik geholpen.
Succes en een groet.