Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bootmenu opruimen/repareren  (gelezen 208 keer)

bootmenu opruimen/repareren
« Gepost op: 2026/07/31, 12:42:14 »
Mijn computer (HP Omnibook) heeft problemen met opstarten.
Ik had de computer naast Windows voorzien van Ubuntu. Onlangs heb ik besloten Windows niet meer te gebruiken. Echter, het menu in de bootmanager is erg onoverzichtelijk.
De laptop is aangesloten op een HP Thunderbolt Dock G2. Het deksel van de laptop blijft in dit geval dicht.
Als ik de computer aan zet via de dock, verschijnen na verloop van tijd foutmeldingen als:
[14.550261] platform_profile:failed to get profile

Als ik de computer een warme reboot geef en vervolgens om het bootmenu vraag door op F9 te drukken, krijg ik het bootmenu:

Ubuntu
Adanced options for Ubuntu
Memory test (mt86+x64)
Memory test (mt86+x64, serial console)
Windows Boot Manager (on /dev/nvme0n1p1)
Ubuntu 26.04 LTS (26.04) (on /dev/nvme0n1p3)
Advanced options for Ubuntu 26.04 LTS (26.04)
UEFI Firmware settings

De eerste en tweede optie geeft slechts het HP-logo weer, waarna de computer opnieuw opstart. Na verloop van tijd komt de eerdergenoemde foutmelding weer tevoorschijn:

De derde en vierde optie laat ik nu even buiten de discussie.

De vijfde optie doet uiteraard niets en mag worden verwijderd. Maar hoe verwijder ik deze?

De zesde optie start de computer normaal op zoals ik in principe standaard zou willen opstarten.

Tot slot geef ik in de bijlage een overzicht van de schijfindeling.

Wie kan mij helpen met het verwijderen van optie 5 (Windows) en er voor zorgen dat de computer normaal opstart (via optie 1). Welke partities kan ik verwijderen omdat ze overbodig zijn?

Alvast hartelijk dank voor de moeite.

Vriendelijke groet,
Marianne

Re: bootmenu opruimen/repareren
« Reactie #1 Gepost op: 2026/08/02, 13:23:58 »
Hoi Marianne!  Ik ben zelf ook met de nodige van dit soort oefeningen bezig en het blijft steeds wat puzzelen. IK ben zeker geen expert en kan ook geen garantie geven maar dit is wat ik zou doen in jouw geval. Begin eerst vóór ook maar iets anders te doen, met het downloaden van Boot-repair. Even intikken op google. Omdat ook al zou je zaken fout gaan doen, met dat Boor-repair kun je meestal alles weer netjes krijgen. En ook al lijkt het dat alles vandaagdedag met usb-sticks moet.., ik blijf bij de nagenoeg altijd werkende aanpak van het branden op een dvd of cd. En brandt dus die Boor-repair op een dvd of cd. Het is minder dan een GB. Je punt lijkt me dat je, in je Gparted te zien, dus dat Windows als boot hebt. En de Windows-partitie wil je kwijt. Dan zou ik het zó doen: ( ieder met een beter idee, graag.)  In Gparted die Windows-partitie verwijderen.( Unallocated). Dan eerst opstarten met Boot-repair en dan niet kiezen voor de standaard automatische aanpak maar klikken op linksbeneden “advanced¨. Daar kun je gaan kiezen waar je de boot en grub wilt neerzetten. Standaard staat die boot ingesteld op dat menu onderaan met het overzicht en is dan meestal de hele schijf zoals bv: SDA.
Ik zou dat laten staan. In het bovenste menu kun je kiezen waar de grub moet komen. Ik zou dan hier kiezen voor dat OS dat jij wilt. Hij zal dan met die OS opstarten. Voor de rest eigenlijk niets veranderen. En laat Boor-repair zijn werk even doen. Dan zou je zoals ik dat zie, moeten eindigen met een nieuwe grub met alles zonder dat Windows in de grub of schijf. Nogmaals, ik ben een amateurtje dus als er iemand is die het beter kan adviseren, heel graag! Succes!

Goese Duikertje

Offline Neri.1

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2026/08/02, 14:18:20 »
Op te schonen partities: Verwijder de overbodige partities /dev/nvme0n1p7 (ntfs) en /dev/nvme0n1p6 (ext4) via GParted.

Windows verwijderen: Verwijder de Windows EFI-bestanden via de terminal met sudo rm -rf /boot/efi/EFI/Microsoft en wis de UEFI-bootentry met efibootmgr.

GRUB bijwerken: Voer sudo update-grub uit zodat het bootmenu wordt opgeschoond en Windows verdwijnt.

Bootvolgorde: Pas eventueel /etc/default/grub aan om de juiste Ubuntu-versie als standaard startoptie in te stellen.

Foutmelding: De melding platform_profile:failed to get profile bij een gesloten deksel in combinatie met het HP-dock is doorgaans een cosmetisch kernelprobleem dat vaak met een BIOS/firmware-update is op te lossen.

Lukt je dit zo, of heb je meer info nodig? Dit is de manier waarop het bij mij werkte een 3 weken geleden (zelfde issues... zelfde soort laptop.

gr Neri.1

« Reactie #3 Gepost op: 2026/08/02, 15:34:25 »
Intussen is mijn overzicht in GParted enigszins aangepast (zie bijlage)
@Goese Duikertje Mijn computer heeft overigens geen CD(-ROM)-drive.
@Neri.1 /boot/efi/EFI/Microsoft bestaat niet (meer), maar het bootmenu vermeldt nog wel de Windows Boot Manager. Verder staat Ubuntu 26.04 vermeld, maar dit is niet de standaardkeuze.

# nano /etc/default/grub:
GRUB_DEFAULT=0
GRUB_TIMEOUT_STYLE=hidden
GRUB_TIMEOUT=0
GRUB_DISTRIBUTOR=`( . /etc/os-release && echo ${NAME} )`
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
GRUB_CMDLINE_LINUX=""
GRUB_DISABLE_OS_PROBER=false

(de regels met # heb ik hier niet weergegeven)

# efibootmgr -v
BootCurrent: 0001
Timeout: 0 seconds
BootOrder: 0001,2001,2005
Boot0001* ubuntu   HD(1,GPT,b9a80567-ec9a-4d69-9ab1-0f22730dd4ad,0x800,0x219800)/\EFI\ubuntu\shimx64.efi
      dp: 04 01 2a 00 01 00 00 00 00 08 00 00 00 00 00 00 00 98 21 00 00 00 00 00 67 05 a8 b9 9a ec 69 4d 9a b1 0f 22 73 0d d4 ad 02 02 / 04 04 34 00 5c 00 45 00 46 00 49 00 5c 00 75 00 62 00 75 00 6e 00 74 00 75 00 5c 00 73 00 68 00 69 00 6d 00 78 00 36 00 34 00 2e 00 65 00 66 00 69 00 00 00 / 7f ff 04 00
Boot2001* EFI USB Device   RC
      dp: 7f ff 04 00
    data: 52 43
Boot2005* Internal Hard Disk or Solid State Disk   RC
      dp: 7f ff 04 00
    data: 52 43

Hoe nu verder?

Offline Neri.1

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2026/08/02, 17:02:11 »
Nog 8 stapjes te gaan 8-)

Open een terminal in je actieve Ubuntu 26.04-omgeving.

Bewerk het GRUB-configuratiebestand met administratorrechten door het commando sudo nano /etc/default/grub in te voeren.

Voeg onderaan het bestand de regel GRUB_DISABLE_OS_PROBER=true toe om te zorgen dat Windows niet meer automatisch wordt gedetecteerd.

Pas de regel GRUB_DEFAULT=0 aan naar het juiste getal van de gewenste Ubuntu 26.04-optie in je bootmenu (geteld vanaf 0).

Pas de time-outinstellingen aan naar GRUB_TIMEOUT=5 en GRUB_TIMEOUT_STYLE=menu zodat het bootmenu kort zichtbaar is ter controle.

Sla het bestand op in nano via een toetscombinatie (Ctrl + O, daarna Enter, en sluit af met Ctrl + X).

Werk de bootloader bij door het commando sudo update-grub uit te voeren.

Herstart de computer om de wijzigingen te activeren met het commando sudo reboot

gr Neri

« Reactie #5 Gepost op: 2026/08/02, 19:56:17 »
Dankjewel voor de goede gedetailleerde hulp.
Toch werkt het nog niet helemaal.

Mijn vorige versei van /etc/default/grub (zie mijn bericht van 15:34) bevatte reeds een regel:

en heeft nu dus (volgens jouw aanwijzingen) aan het einde:
GRUB_DISABLE_OS_PROBER=true

Moet eerstgenoemde regel nu worden verwijderd??

Mijn bootmenu laat zien:
Ubuntu
Advanced options for Ubuntu
Memory test (mt86+x64)
Memory test (mt86+x64, serial console)
Windows Boot Manager (on /dev/nvme0n1p1)
Ubuntu 26.04 LTS (on /dev/nvme0n1o3)
Advanced options for Ubuntu 26.04 LTS (on /dev/nvme0n1o3)
UEFI Firmware settings
waarbij toch de bovenste wordt gekozen als ik niet ingrip. Dit eindigt dus met de eerder beschreven

Mijn /etc/default/grub:
# If you change this file or any /etc/default/grub.d/*.cfg file,
# run 'update-grub' afterwards to update /boot/grub/grub.cfg.
# For full documentation of the options in these files, see:
#   info -f grub -n 'Simple configuration'

GRUB_DEFAULT=5
GRUB_TIMEOUT_STYLE=menu
GRUB_TIMEOUT=5
GRUB_DISTRIBUTOR=`( . /etc/os-release && echo ${NAME} )`
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
GRUB_CMDLINE_LINUX=""

# If your computer has multiple operating systems installed, then you
# probably want to run os-prober. However, if your computer is a host
# for guest OSes installed via LVM or raw disk devices, running
# os-prober can cause damage to those guest OSes as it mounts
# filesystems to look for things.

# Uncomment to enable BadRAM filtering, modify to suit your needs

Heb ik iets over het hoofd gezien?

Offline Neri.1

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2026/08/02, 20:07:07 »
Ja, die eerdere regel moet je aanpassen of verwijderen.

In Linux-configuratiebestanden zoals /etc/default/grub leest het systeem instellingen van boven naar beneden in. Als exact dezelfde instelling er twee keer in staat (één keer met false en ergens anders met true), kan dit ervoor zorgen dat de instelling niet goed wordt toegepast of dat de oudere waarde alsnog wordt gebruikt.

Nu nog het volgende doen:

Open een terminal in je actieve Ubuntu 26.04-omgeving.

Bewerk het GRUB-configuratiebestand door het commando sudo nano /etc/default/grub in te voeren.

Verwijder de dubbele regel GRUB_DISABLE_OS_PROBER=false (of zet er een # voor).

Zorg dat de regel GRUB_DISABLE_OS_PROBER=true éénmalig in het bestand staat.

Stel de standaard opstartoptie in op de juiste regel door GRUB_DEFAULT=5 in te stellen.

Pas de time-outinstellingen aan naar GRUB_TIMEOUT=5 en GRUB_TIMEOUT_STYLE=menu om het bootmenu tijdelijk zichtbaar te maken.

Sla het bestand op in nano via Ctrl + O, druk op Enter, en sluit af met Ctrl + X.

Voer het commando sudo update-grub uit om de GRUB-bootloader bij te werken.

Herstart de computer met het commando sudo reboot om de wijzigingen te activeren.
--

Nu moet het goed staan. Mocht het niet lukken, dan kan je me ook een PB zenden. Kijk maar wat de voorkeur heeft. Het is allemaal wat werk, maar dan heb je straks wel een mooie clean install.

« Reactie #7 Gepost op: Gisteren om 22:06:21 »
In verband met andere problemen met de computer heb ik Ubuntu opnieuw moeten installeren. Dat had tot gevolg dat het hierboven beschreven probleem zich (uiteraard) niet meer voordeed. Derhalve sluit ik dit topic als ware het probleem "opgelost".