Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Graag advies installeren xubuntu 26.4 en verplaatsen  (gelezen 408 keer)

Graag advies installeren xubuntu 26.4 en verplaatsen
« Gepost op: 2026/07/22, 12:40:40 »
Hoi Allemaal. Heb gisteren eindelijk de Xubuntu 26.4 geïnstalleerd gekregen en werkt nu goed. Ook al de mail en andere extra zaken goed en up to date gezet. Had best veel voeten in aarde. Maar het werkt nu wel. MAAAAR…, het is toch niet zoals ik het graag wilde. Ik heb het installeer-proces zoveel mogelijk zijn standaard gang laten gaan. Maar daar is dan toch iets niet goed gegaan. Dit is mijn situatie:

Ik heb 1 HD van 500 GB met daarop Xubuntu 22.4 en 1 HD van meer dan 1,5 GB met daarop Xubuntu 24.4. Dat heeft zo altijd prima gewerkt. Om nu ook de 26.4 erbij te kunnen zetten had ik alwel via Gparted een lege partitie erbij gemaak op die TB HD van ± 800 GB. Ervan uit gaande dat het install-proces dan die wel zou pakken. Maar deed dat niet. Hij pakte een zelf gemaakt partie op 500 GB van ± 20 GB en zette dáárop dus 26.4. Dat is te klein voor de toekomst.

Om nou onnodig veel extra werk te moeten gaan doen van het weer alles opnieuw te installeren etc, dacht ik aan 2 opties. De eerste : Op de 500 GB HD de grote partitie met de 22.4 erop nu dan verkleinen en zo meer ruimte te geven om die 20 GB van de 26.4 groter te maken. Dit lijkt me het meest veilige.

Maar ik zou dus het liefst die hele 20 GB partitie van 26.4 willen kopiëren naar die lege partitie op de 1,5 GB HD van ± 800 GB.Die ik daarvoor had gemaakt.

Mijn vraag is nu: zou ik dat zo straffeloos kunnen doen? Dus simpelweg die 20 GB overzetten / kopiëren ? En dan die van de 500 GB HD deleten? En zo dat de grub verder in tact blijft zoals nu. Want daar staan alle drie de Xubuntu’s keurig onder elkaar.

Of ontkom ik er niet aan om toch weer, dan voor de 4e of 5e keer.., alles opnieuw te installeren maar dan via dat lastige kopje…; iets anders etc.? Graag wat advies!

Groet,

Goese Duikertje

Re: Graag advies installeren xubuntu 26.4 en verplaatsen
« Reactie #1 Gepost op: 2026/07/22, 12:42:34 »
Oops, was vergeten hier 2 pic bij te doen.

« Reactie #2 Gepost op: 2026/07/24, 12:39:47 »
Hoi allemaal! Is er iemand die wat inzicht kan geven over mijn situatie, zie pics. Ik heb dit nog nooit gedaan. Dus het simpelweg kopiëren van de nu helemaal klaar gemaakte Xubuntu 26.4 die op een te kleine partitie staat op 1 schijf, naar de daarvoor bedoelde ruime partitie op de andere schijf. Gaat dit mogelijk mijn hele systeem / grub slopen of gaat dat probleemloos?   Graag jullie reactie? Alvast dank !

Goese Duikertje.

« Reactie #3 Gepost op: 2026/07/25, 12:56:44 »
Toch maar even vermelden...! Inmiddels heb ik mijn systeem grotendeels naar gort geholpen. Dank voor alle reacties.

« Reactie #4 Gepost op: 2026/07/26, 10:56:11 »
Toch maar even vermelden...! Inmiddels heb ik mijn systeem grotendeels naar gort geholpen. Dank voor alle reacties.

Maar hopelijk ook weer een hoop geleerd. 
Zo gaat het bij mij (soms) ook.   ;)
𝕸𝖎𝖘𝖈𝖊𝖗𝖊 𝖚𝖙𝖎𝖑𝖊 𝖉𝖚𝖑𝖈𝖎. (Ter leering ende vermaeck)
𝕹𝖎𝖑 𝖛𝖔𝖑𝖊𝖓𝖙𝖎𝖇𝖚𝖘 𝖆𝖗𝖉𝖚𝖚𝖒. (Niets is moeilijk voor hen die willen)
https://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)