Hoi. Een kleinigheid wellicht. Ik had net ook zelf weer ventoy gebruikt om xubuntu 26.4 erop te zetten. Mocht je ventoy nog niet eerder hebben gebruikt dan 2 items om effe in het gedachten te houden.
1. Je moet ventoy dus eerst op een usb stick bránden. PC er mee opstarten, kiezen voor die usb stick en je komt op de startmenu-pagina van ventoy. Dáár ga dus eerst door het installatie-proces van ventoy.Eenmaal klaar, kun er later alle iso's opzetten ( naar toe kopiëren) die je wilt. Let op, zoals in mijn geval gebruik ik Grub2. Maar als je de eerste optie kiest om standaard te installeren gebruikt hij efi enz. Hij installeert het wel maar als dan later met ventoy wil opstarten ....,helaas,gaat niet werken.Althans bij mij. Zwart bevroren scherm. Dus ik moest alles opnieuw doen en kiezen voor de instal via Grub2. En voila,alles deed het.
2. Op zich werkt dat clonezilla en foxclone prima. Maar ik had er een klein probllempje mee. Want ik wilde van 2 losse HD schijven beiden zo'n clone maken op een nieuwe ,lege HD. Maar via die 2 gaat er dus maar 1 clone op.Inclusief alle lege ruimte. Wat dan wel weer kon was de 1e schijf clonen. Dan de op die nieuwe HD die clone-partitie ( 100%) verkleinen en dan op de nieuwe,open ruimte een Backup doen. Niet en 2e clone!
Hoop dat het nuttig was.Good luck.