Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met UEFI login  (gelezen 150 keer)

Offline Titus

• Lid
Probleem met UEFI login
« Gepost op: 2026/07/08, 17:37:02 »
Hallo,

Ik heb UBT26.04 op mijn nieuwe laptop geïnstalleerd en alles verloopt vlot .  Om te testen had ik ook een LM cinnamon 22.3 stick die ik er op kon aansluiten als ik mijn uefi even aanpaste. Dat ging ook goed.
Uit nieuwsgierigheid probeerde ik  alle opties , ook de optie die vroeg naar de updating"Settings Uefi  firmware"
Na aanklikken en installatie ervan werd plots om een login gevraagd van de UEFI. 
Omdat de installatie door andere persoon geschiedde weet ik niet wat ik er mee aan moet.
OS Ubuntu draait nog perfect maar als ik de bios probeer te openen krijg ik steeds de vraag "UEFI login" en geraak ik niet meer in de UEFI./Bios.
Hoe dit op te lossen?
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 00:14:51 door Titus »

Offline Titus

• Lid
Re: Probleem met UEFI login
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 00:07:51 »
Update van het probleem: Ik heb contact gehad met ASUS en deze hebben het probleem bekeken. Hier volgt het kerngedeelte van hun antwoord.
"....hebben dit voor u onderzocht, echter wij hebben recentelijk geen firmware update uitgebracht. Daarbij heeft dit toestel ook geen tools voor Linux om de BIOS mee te updaten of automatisch een BIOS update uit te voeren.
We hebben dit verder nagekeken en de update die u heeft geinstalleerd is afkomstig van uw eigen geinstalleerde Linux distri. Wij hebben hier dan ook geen toegang tot en dit is ook geen onderdeel van ons. Ik kan u enkel aanraden de uitgever van uw Linux distri te benaderen. Deze zou moeten weten wat er is geinstalleerd en wat dit heeft kunnen wijzigen. Er kan namelijk niet zomaar een BIOS wachtwoord op het toestel worden gezet tenzij u iets heeft laten flashen door een tool van een derde.
Zou u op geen enkele wijze het BIOS wachtwoord kunnen laten verwijderen kunnen wij enkel verzoeken deze aan te melden ter reparatie. Wij kunnen dan proberen de BIOS te flashen en indien dit mogelijk is worden er tot 75,- behandelingskosten gerekend. Dit aangezien softwarematig toegebrachte problemen niet onder garantie vallen.
Het kan echter zijn dat het wachtwoord hardnekkig is geflashed en dan zouden wij het moederbord moeten vervangen. Hiervoor rekenen wij dan een nieuw moederbord en de behandelingskosten."

Dit zijn geen leuke vooruitzichten , maar het probleem moeten worden opgelost. Iemand enige ervaring ermee?  :)

Offline Peterke

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 12:11:54 »
Nee, jij zit niet in een leuke situatie. Ik ken het.  :(
Moederbord is BS. Bios chip vervangen is genoeg, en simpel (inprikken). Maar het probleem is een nieuwe chip verkrijgen wat zomaar niet lukt.

1/ Kun je de persoon die geïnstalleerd heeft niet vragen welk wachtwoord hij ingegeven heeft?

2/ De enige andere oplossing is een nieuwe bios chip.
Probleem hierbij is dat je deze voor laptops heel moeilijk krijgt. Dan MOET je de aankoopbon hebben om aan te tonen dat je de rechtmatige eigenaar bent.

De reden hiervan. Dit is een extra beveiliging tegen diefstal. Een laptop met bios ww beveiliging is dan niet simpel te resetten, zoals dat bij een desktop wel simpel kan door de bios-batterij er een tijdje uit te gooien.
Geloof me dat het moeilijk is. Ik heb dit zelf gehad met een laptop die ik nota bene zelf nieuw aangeschaft heb, maar de bon niet meer van had (wel betalingsbewijs, onvoldoende). Stad en land afgelopen want ik wilde niet opgeven, en toch niet gelukt dus.

Optie 1/ is in elk geval de simpelste en effectiefste weg. Tenzij je dus keihard kunt maken dat het jouw laptop is en dan moet asus je een nieuwe chip leveren (zijn ook best duur overigen).

edit: Ze lijken al bereidwillig. Misschien gaat de bios-chip toch lukken.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 12:15:16 door Peterke »

Offline Titus

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 15:30:00 »
@ Pieterke , dank voor je reactie. Ik had de pc naar een IT kringloopcentrum gebracht omdat de ceo me bekend was en al meermaals had geholpen.
De man kent alleen windows heel goed  omdat de klandizie niet houdt van Linux en het niet koopt., daarom had ie een hulp aangenomen.
en iemand ingehuurd  die capabel lijkt  maar wel een "self made man", is geen geschoold iemand.
Ik vroeg  vooraf om UBT 24.04.04 te istalleren met mijn stick. Ik had namelijk gelezen om og te wachten met UBT LTS 26.04 tot de eerste update was verschenen.
Nu bleek dat ie een LTS26.04 stick heeft gebruikt én van een wachtwoord niks afweet want ik confonteerde de persoon met de situatie.
Gevolg : ik zit in de stront. Maar  Ik wil dit opgelost zien ...whatever it takes!!!   8-)
Noot: omdat ASUS een vervanging van het MB aanraadt, in uiterste geval,  denk ik dat dit hun oplossing is van uw voorstel om de chip te vervangen.
Gelukkig heb ik de factuur van aankoop nog! (meen ik althans toch  :rolleyes: )
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 15:39:35 door Titus »