Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe kan ik 32 Gbyte RAM-geheugen beter gebruiken?.  (gelezen 175 keer)

Offline Jenske

• Lid
Hoe kan ik 32 Gbyte RAM-geheugen beter gebruiken?.
« Gepost op: 2026/05/27, 16:26:54 »
Ik heb enkele jaren geleden mijn desktop PC gekocht (voor Kubuntu) met 32 Gb RAM geheugen en een 4 Gbyte NVIDIA GeForce RTX 3060. En de schijf is een 1 Terabyte SSD.

'Leuk', hoor ik u denken.

Maar ik stel vast als ik naar het geheugengebruik van mijn programma's kijk, dat er zelden meer dan pakweg een 8-tal Gbyte van het RAM-geheugen in gebruik is.

Ik heb me laten vertellen dat RAM-geheugen nog altijd sneller werkt dan de SSD-schijf. Omdat sommige programma's met veel geheugengebruik op mijn PC (relatief) traag lijken te draaien (bv. KDEnlive tijdens het renderen) wil ik proberen het RAM-gebruik wat op te drijven.

Maar kan dat?

Dus:
- kan ik ervoor zorgen dat er meer gebruik wordt gemaakt van het RAM-geheugen?
- en hoe dan?
- heeft het zin om zswap in te schakelen en bv. 15 Gbyte RAM geheugen in te schakelen. ik lees daarover wat informatie op --> https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/wisselgeheugen.html
- kan ik een programma 'dwingen' om meer RAM-geheugen te gebruiken en niet altijd te schrijven naar de SSD? Ik gebruik bv. Digikam met 40.000 beelden en als ik daar een grotere bewerking op uitvoer, lijkt het alsof het gros van de bewerkingen gewoon verloopt via de SSD. Ook KDEnlive neemt meerdere minuten in beslag bij het renderen van een film van ongeveer 10 minuten met een 6 tal geluids- en beeldtracks, met overgangen, fade-ins en -outs, zooms enzovoort.

... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Re: Hoe kan ik 32 Gbyte RAM-geheugen beter gebruiken?.
« Reactie #1 Gepost op: 2026/05/27, 17:48:55 »
Merkwaardig! Ik heb even gekeken bij de Instellingen van Kdenlive om te zien of daar ergens een optie is om maar een deel van het geheugen te gebruiken, maar die zie ik niet.

Wat gebeurt er met je RAM-gebruik als je eens een heel stel applicaties laadt, bijvoorbeeld een geheugenslurper als Digikam met een fikse database, Kdenlive, GIMP met een flinke foto die je omzet naar 16-bit, dan een stel lagen aanmaken door de oorspronkelijke foto (de achtergrondlaag) een aantal keren te kopiëren? Blijft je RAM-gebruik dan nog steeds laag?

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2026/05/27, 19:57:02 »
Ik heb het eens geprobeerd en heb zelfs KDEnlive een filmpje van 4 videosporen, overgangen en 4 geluidstracks laten renderen. Gimp met een afbeelding die ik een keer of 12 heb gekopieerd in evenveel lagen (totale bestandsgrootte 130 Mbyte).

En wat blijkt: amper RAM-gebruik: zie screenshot van geheugengeschiedenis.

- GPU: nooit meer dan 25% in gebruik
- RAM-geheugen: van de 32 Gbyte slechts maximaal een goeie 8 Gbyte in gebruik

Ik heb het nog niet geprobeerd met een echt grote film van bv. een half uur (omdat ik zo'n film niet heb).

Het screenshot is genomen tijdens het renderen door KDEnlive, dus wanneer er veel geheugen in gebruik zou moeten zijn.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2026/05/28, 03:30:00 »
- kan ik ervoor zorgen dat er meer gebruik wordt gemaakt van het RAM-geheugen?
- en hoe dan?
Linux is er al op ontworpen om maximaal gebruik te maken van het beschikbaar geheugen. Je kan wel wat ingrepen doen om je geheugen "voor iets anders" te gebruiken (zie verder).

- heeft het zin om zswap in te schakelen en bv. 15 Gbyte RAM geheugen in te schakelen. ik lees daarover wat informatie op --> https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/wisselgeheugen.html
Nee, je gebruikt toch zelden swap. Dan doe je beter zoals bij Fedora: swap op harde schijf geheel elimineren (win je wat schijfruimte) en aanmaken op zram. Zo wordt je SSD nooit aangesproken voor swap geheugen als dat al wel eens gebruikt wordt.

Een andere ingreep is het verplaatsen van /tmp (tijdelijke opslag) naar RAM (tmpfs): dit is in jouw geval wellicht één van de meest relevante ingrepen. Dat is weerom hoe Fedora standaard werkt, maar Ubuntu niet. Doe dat niet met /var/tmp: dat is tijdelijke opslag voor grote tijdelijke bestanden, of die nog na een herstart moet blijven.

- kan ik een programma 'dwingen' om meer RAM-geheugen te gebruiken en niet altijd te schrijven naar de SSD? Ik gebruik bv. Digikam met 40.000 beelden en als ik daar een grotere bewerking op uitvoer, lijkt het alsof het gros van de bewerkingen gewoon verloopt via de SSD. Ook KDEnlive neemt meerdere minuten in beslag bij het renderen van een film van ongeveer 10 minuten met een 6 tal geluids- en beeldtracks, met overgangen, fade-ins en -outs, zooms enzovoort.
Ik onderstel dat je RAM in die omstandigheden toch wel intensief gebruikt wordt, en dat je ook swap activiteit begint te hebben. Linux werkt sterk met bestandscache. En dat bespaart al sterk op schrijfacties.

Verder kan je ook de browsercache naar RAM delegeren. Nadeel: die is dan niet persistent na herstarten.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2026/05/28, 19:00:24 »
Dan lijkt me dit de beste aanpak:
.
Citaat
Een andere ingreep is het verplaatsen van /tmp (tijdelijke opslag) naar RAM (tmpfs): dit is in jouw geval wellicht één van de meest relevante ingrepen. Dat is weerom hoe Fedora standaard werkt, maar Ubuntu niet. Doe dat niet met /var/tmp: dat is tijdelijke opslag voor grote tijdelijke bestanden, of die nog na een herstart moet blijven.
.
En hoe moet ik dat aanpakken? (als ik partitiebewerker bekijk, zie ik géén tmp partitie op de schijf, wél een ext4-partitie (/) en een /boot/efi (als fat32) van 512 Mbyte.
.
Ik heb wél een gewone map /tmp (dus niet als aparte partitie).
.
Wat zijn de te volgen stappen?
.
En zijn er gevaren verbonden aan het verplaatsen van de /tmp naar het RAM-geheugen?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2026/05/29, 12:46:32 »
Wat zijn de te volgen stappen?
Dat weet ik ook zo niet uit het hoofd.
En zijn er gevaren verbonden aan het verplaatsen van de /tmp naar het RAM-geheugen?
Als een onbehoorlijk programma eens besluit zeer grote tijdelijke bestanden in /tmp op te slaan in plaats van /var/tmp, dan kan je geheugen dichtslibben. Normaal houdt een programma zich aan de conventies, /tmp voor kleine, vlug wisselende bestanden die niet moeten bewaard blijven als de machine afgesloten wordt.