Ik heb enkele jaren geleden mijn desktop PC gekocht (voor Kubuntu) met 32 Gb RAM geheugen en een 4 Gbyte NVIDIA GeForce RTX 3060. En de schijf is een 1 Terabyte SSD.
'Leuk', hoor ik u denken.
Maar ik stel vast als ik naar het geheugengebruik van mijn programma's kijk, dat er zelden meer dan pakweg een 8-tal Gbyte van het RAM-geheugen in gebruik is.
Ik heb me laten vertellen dat RAM-geheugen nog altijd sneller werkt dan de SSD-schijf. Omdat sommige programma's met veel geheugengebruik op mijn PC (relatief) traag lijken te draaien (bv. KDEnlive tijdens het renderen) wil ik proberen het RAM-gebruik wat op te drijven.
Maar kan dat?
Dus:
- kan ik ervoor zorgen dat er meer gebruik wordt gemaakt van het RAM-geheugen?
- en hoe dan?
- heeft het zin om zswap in te schakelen en bv. 15 Gbyte RAM geheugen in te schakelen. ik lees daarover wat informatie op -->
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/wisselgeheugen.html- kan ik een programma 'dwingen' om meer RAM-geheugen te gebruiken en niet altijd te schrijven naar de SSD? Ik gebruik bv. Digikam met 40.000 beelden en als ik daar een grotere bewerking op uitvoer, lijkt het alsof het gros van de bewerkingen gewoon verloopt via de SSD. Ook KDEnlive neemt meerdere minuten in beslag bij het renderen van een film van ongeveer 10 minuten met een 6 tal geluids- en beeldtracks, met overgangen, fade-ins en -outs, zooms enzovoort.