Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lensfun database update  (gelezen 532 keer)

Offline malinas

• Lid
Lensfun database update
« Gepost op: 2026/05/17, 21:53:09 »
Hallo,

De Lensfun database die voor darktable gebruikt wordt heeft een update nodig, ik heb blijkbaar een versie van meer dan een jaar oud. Ik lees dat dit met de opdracht ' lensfun‑update‑data ' zou moeten, maar krijg als antwoord ' lensfun‑update‑data: opdracht niet gevonden '. Ook met ' sudo lensfun‑update‑data ' krijg ik ' opdracht niet gevonden '
Mijn systeem is 24.04 LTS
Hopelijk weet iemand raad?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Lensfun database update
« Reactie #1 Gepost op: 2026/05/18, 09:15:59 »
Wanneer je dit geïnstalleerd hebt vanuit de repo's, dan wordt het gewoon met de andere software geupdate.
De versie in Ubuntu 26.04 is1.0.3.4-2
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er zijn ook nog andere hobbies.

Offline bart85

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2026/05/18, 09:38:24 »
Je kunt nog kijken waar het programma staat met
whereis lensfun‑update‑data
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline malinas

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2026/05/18, 12:40:24 »
Je kunt nog kijken waar het programma staat met
whereis lensfun‑update‑data

Die geeft als enige uitgang 'lensfun‑update‑data:' (wat betekent dat het niet gevonden wordt?)
Na wat manueel zoeken vond ik een map 'lensfun' in /usr/share/ , en verschillende bestanden zoals 'lensfun-update-data' in /usr/bin/ terwijl die zouden moeten staan in ~/.local/share/lensfun/updates  maar het feit dat die bestanden niet gevonden worden en geen update ontvangen betekent, betekent dat dat ze daar verkeerd staan?
« Laatst bewerkt op: 2026/05/18, 15:32:55 door malinas »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2026/05/18, 15:56:30 »
Die geeft als enige uitgang 'lensfun‑update‑data:' (wat betekent dat het niet gevonden wordt?)
Na wat manueel zoeken vond ik een map 'lensfun' in /usr/share/ , en verschillende bestanden zoals 'lensfun-update-data' in /usr/bin/ terwijl die zouden moeten staan in ~/.local/share/lensfun/updates  maar het feit dat die bestanden niet gevonden worden en geen update ontvangen betekent, betekent dat dat ze daar verkeerd staan?
Die staan daar op de correcte plaats. Correct, systeembreed geïnstalleerd via het pakketbeheer.

Het hulpmiddel lensfun‑update‑data is standaard niet geïnstalleerd. Installeer dat met het commando "sudo apt install liblensfun-bin", wat je verneemt als je het commando probeert uit te voeren.

Offline malinas

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2026/05/18, 19:51:46 »
Dat heb ik nu gedaan en lijkt goed gegaan te zijn:

Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd... Klaar
De statusinformatie wordt gelezen... Klaar
liblensfun-bin is reeds de nieuwste versie (0.3.4-1build2).
De volgende pakketten zijn automatisch geïnstalleerd en zijn niet langer nodig:
  libllvm19 linux-headers-6.17.0-22-generic linux-hwe-6.17-headers-6.17.0-22 linux-hwe-6.17-tools-6.17.0-22 linux-image-6.17.0-22-generic
  linux-modules-6.17.0-22-generic linux-modules-extra-6.17.0-22-generic linux-tools-6.17.0-22-generic
Gebruik 'sudo apt autoremove' om ze te verwijderen.
0 opgewaardeerd, 0 nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.

Maar op de 2de opdracht krijg ik:

lensfun‑update‑data: opdracht niet gevonden

« Reactie #6 Gepost op: 2026/05/18, 23:24:19 »
Citaat
...
verschillende bestanden zoals 'lensfun-update-data' in /usr/bin/
...

Dat zou m moeten zijn, ook volgens dit lijstje: https://packages.ubuntu.com/search?suite=noble&arch=any&mode=filename&searchon=contents&keywords=lensfun

Ben wel benieuwd naar
ls -al /usr/bin/lensfun-update-data

En (kan me niet voorstellen dat /usr/bin hier ontbreekt maar toch)
echo $PATH

Offline malinas

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2026/05/20, 17:10:34 »
Citaat
...
verschillende bestanden zoals 'lensfun-update-data' in /usr/bin/
...

Dat zou m moeten zijn, ook volgens dit lijstje: https://packages.ubuntu.com/search?suite=noble&arch=any&mode=filename&searchon=contents&keywords=lensfun

Ben wel benieuwd naar
ls -al /usr/bin/lensfun-update-data

En (kan me niet voorstellen dat /usr/bin hier ontbreekt maar toch)
echo $PATH

Ik krijg:  -rwxr-xr-x 1 root root 6020 jul 12  2023 /usr/bin/lensfun-update-data

en:  /usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games:/usr/local/games:/snap/bin:/snap/bin

Ik begin te vermoeden dat ubuntu van een verkeerde server downloadt, want online vind ik dat mijn camera ondersteund wordt, maar wanneer ik de database wil updaten krijg ik het antwoord dat ik over de laatste versie beschik, al is die dan van 2023.
Ik kan proberen de gegevens manueel aan te vullen, maar kan ik in /usr/share bestanden toevoegen of wijzigen?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2026/05/20, 17:39:51 »
[quote author=malinas link=topic=112546.msg1084290#msg1084290 date=1779289834]
Ik krijg:  -rwxr-xr-x 1 root root 6020 jul 12  2023 /usr/bin/lensfun-update-data

en:  /usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games:/usr/local/games:/snap/bin:/snap/bin
Dat strookt niet met wat je hierboven zei, dat commando "lensfun-update-data" niet werd gevonden. Typfoutje bij het ingeven van het commando? Probeer eens met tab: type "lensfun", dan <tab>, dan vult de shell aan of toont mogelijkheden die voldoen.
Citaat
Ik kan proberen de gegevens manueel aan te vullen, maar kan ik in /usr/share bestanden toevoegen of wijzigen?
Nee. Die folder wordt door het besturingssysteem beheerd. Wellicht kan een folder onder ~/.local/config wel, maar welke folder dat moet zijn, zal je moeten vinden in de documentatie.

Offline malinas

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2026/05/21, 09:21:09 »
Inderdaad, tijdens het zoeken naar een oplossing heb ik via een ander topic op het forum via de terminal ingelogd als admin waarna het updaten wel scheen te lukken.
Echter staat die nieuwste versie, degene die ik nodig heb, in /.local/share/lensfun/updates terwijl darktable nog steeds de oude gebruikt die staat in /usr/share/lensfun/

Offline malinas

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2026/05/22, 09:43:14 »
Uiteindelijk is de update gelukt met de opdracht " sudo lensfun-update-data " (ipv " gksudo lensfun-update-data " die ik eerder gebruikte). Nu moet ik alleen nog vinden hoe Darktable de update-bestanden vindt en gebruikt, want dat lijkt nog niet te lukken