Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke e-mailclient ?  (gelezen 287 keer)

Offline Titus

• Lid
Welke e-mailclient ?
« Gepost op: 2026/05/18, 12:31:27 »
Ik wou een mailclient programma installeren op mijn nieuwe Ubuntu laptop. Graag Thunderbird of Betterbird. Reden voor deze keuze is dat ik graag dezelfde e-mailpost zou hebben in Windows als in Linux Ubuntu.  Met die Betterbird heb ik in Windows positieve ervaringen. Vraag is of iemand hier al ervaring mee  heeft in Ubuntu ? Ik heb de indruk dat Betterbird nog niet in de App centrale is opgenomen. Hoe installeer ik dan best deze app??   Alvast bedankt  :)

Offline peer

• Lid
Re: Welke e-mailclient ?
« Reactie #1 Gepost op: 2026/05/18, 13:14:50 »
ik gebruik thunderbird al jaren tot volle tevredenheid. Ik heb geen ervaring met betterbird.

Betterbird kan op verschilende manieren geïnstalleerd worden. Deze link werkt met een ppa: https://www.newlifelinux.org/english/ppa.html. maar je kan ook flatpak gebruiken, snap volgens mij niet.

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #2 Gepost op: 2026/05/18, 14:44:17 »
Normaal gezien wordt Thunderbird standaard meegeleverd bij een Ubuntu installatie.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2026/05/18, 15:45:22 »
Normaal gezien wordt Thunderbird standaard meegeleverd bij een Ubuntu installatie.
Nee, de Thunderbird client wordt niet meer standaard geïnstalleerd sinds meerdere jaren, maar blijft natuurlijk gemakkelijk te installeren.

Persoonlijk zou ik voor het origineel gaan: Thunderbird. Thunderbird heeft de laatste jaren serieuze ontwikkeling ondergaan, en is best wel terug bij en zeer goed.

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #4 Gepost op: 2026/05/18, 15:54:16 »
Op Ubuntu wordt Thunderbird standaard wel meegeleverd, ik heb 'm toch erin staan. Het ligt eraan of je voor de minimale of uitgebreide installatie kiest als je Ubuntu gaat installeren, bij de uitgebreide optie zitten alle programma's er gewoon bij, thunderbird, libreoffice etc..

« Reactie #5 Gepost op: 2026/05/18, 16:03:14 »
Op Ubuntu wordt Thunderbird standaard wel meegeleverd, ik heb 'm toch erin staan. Het ligt eraan of je voor de minimale of uitgebreide installatie kiest als je Ubuntu gaat installeren, bij de uitgebreide optie zitten alle programma's er gewoon bij, thunderbird, libreoffice etc..

Bij mij ook.  :)
𝕸𝖎𝖘𝖈𝖊𝖗𝖊 𝖚𝖙𝖎𝖑𝖊 𝖉𝖚𝖑𝖈𝖎. (Ter leering ende vermaeck)
𝕹𝖎𝖑 𝖛𝖔𝖑𝖊𝖓𝖙𝖎𝖇𝖚𝖘 𝖆𝖗𝖉𝖚𝖚𝖒. (Niets is moeilijk voor hen die willen)
https://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

Offline Titus

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2026/05/18, 23:54:50 »
Ik heb zeer positieve ervaringen met Betterbird. Het zou de bugs die in thunderbird zouden zitten weggewerkt hebben. Het is ook iets moerner van uitzicht vind ik. Nu als de installatie me niet bevalt dan kies ik voor Thunderbird.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2026/05/19, 09:12:59 »
Het ligt eraan of je voor de minimale of uitgebreide installatie kiest als je Ubuntu gaat installeren, bij de uitgebreide optie zitten alle programma's er gewoon bij, thunderbird, libreoffice etc..
Dat is het inderdaad. Ik kies normaal de minimale installatie.