Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: thuislocatie instellen  (gelezen 668 keer)

Offline vinum

• Lid
thuislocatie instellen
« Gepost op: 2026/04/29, 09:34:47 »
vraag mij niet hoe het komt, maar mijn systeem bepaalt mijn thuislocatie steeds een 30-tal kilometer van mijn werkelijke thuisadres.
kan iemand mij vertellen hoe dit te veranderen? ik heb reeds "vanalles" geprobeerd, maar nog steeds niet de juiste manier gevonden!

(ik gebruik nu Ubuntu 26.04 LTS)

Re: thuislocatie instellen
« Reactie #1 Gepost op: 2026/04/29, 10:21:17 »
Wellicht de plaats van je service provider?

« Reactie #2 Gepost op: 2026/04/29, 10:42:13 »
Dat denk ik ook ja, of misschien preciezer, het eerste internetknooppunt na vinums thuislocatie.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2026/04/30, 09:43:56 »
Inderdaad, laptops hebben doorgaans geen GPS ontvanger.

De meest primitieve manier van locatiebepaling is via je publieke IP adres. Dat is, zoals je merkt, weinig nauwkeurig.

Met een geolocatie-service (GeoClue in Gnome Shell) kan een nauwkeuriger schatting gemaakt worden op basis van wifi-netwerken. De info over naburige wifi-netwerken wordt naar een geolocatiedienst gestuurd. Ubuntu 24.04 is geconfigureerd om gebruik te maken van Mozilla Location Service (MLS), maar die dienst werd net voor de release gestopt. Daarom is geolocatie voor het ogenblik enkel op basis van het IP adres.

Offline vinum

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2026/05/04, 08:36:38 »
het gaat hier niet enkel over de laptop, maar over ALLES, mijn PC (Ubuntu 26.04), mijn laptop (Windows 11), mijn tablet (Windows 10), mijn smartphone!

ik heb al van alles geprobeerd om de locatie te veranderen, maar het lukt écht niet!

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2026/05/04, 11:43:24 »
het gaat hier niet enkel over de laptop, maar over ALLES, mijn PC (Ubuntu 26.04), mijn laptop (Windows 11), mijn tablet (Windows 10), mijn smartphone!

ik heb al van alles geprobeerd om de locatie te veranderen, maar het lukt écht niet!
Voor je Ubuntu systeem weet je alvast hoe het komt.