Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gestreamde film wordt niet afgespeeld in Firefox  (gelezen 267 keer)

Offline ajjp

• Lid
Gestreamde film wordt niet afgespeeld in Firefox
« Gepost op: 2026/04/13, 22:19:27 »
Ik wilde in Firefox (beveiliging staat op standaard en DRM is aangevinkt) een gratis te streamen film van Eye bekijken: https://player.eyefilm.nl/nl/films/boeren-in-de-eilandspolder . De startpagina van de film komt goed op. Na op de button afspelen te hebben geklikt, gaat het actieve deel van het beeldscherm op zwart en gebeurt er verder niets. Hoewel een account voor gratis films niet nodig is, toch maar eentje aangemaakt: geen verschil. Het is geen specifiek probleem voor de genoemde film; andere films gedragen zich net zo.
Dan maar in Chromium proberen... en de film wordt zonder problemen afgespeeld.
Is dit het volgende probleem met Firefox (mijn ziekenhuisfoto's kon ik ook niet bekijken via Firefox, maar probleemloos met Chromium) of kan ik toch nog iets bijstellen?

Offline HWE64

• Lid
Re: Gestreamde film wordt niet afgespeeld in Firefox
« Reactie #1 Gepost op: 2026/04/13, 23:21:49 »
@ajjp, de koppeling geactiveerd in FF 149.0.2 en ik krijg de hele film te zien. Dit is wel in LM 22.3 Xfce , dus in FF maar geen snap.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.2 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LM 22.2 Xfce/LMDE 7 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.3 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 7 Xfce/Linux Mint 22.3 Xfce (HP Desktop test pc). 5] W11 (Dell Desktop)

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2026/04/13, 23:24:03 »
@ajjp, de koppeling geactiveerd in FF 149.0.2 en ik krijg de hele film te zien. Dit is wel in LM 22.3 Xfce , dus in FF maar geen snap of flatpak.

1] Linux Mint 22.2 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LM 22.2 Xfce/LMDE 7 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.3 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 7 Xfce/Linux Mint 22.3 Xfce (HP Desktop test pc). 5] W11 (Dell Desktop)

« Reactie #3 Gepost op: 2026/04/14, 00:13:21 »
Hier ook ,  https://player.eyefilm.nl/nl/home benaderd via firefox 140.9.1esr-1~deb13u1 , de gratis fimpjes worden probleemloos afgespeeld  .
TRIXIE 13_CINNAMON op Asus GL753VD / X751LAB
Firefox ESR / Thunderbird / eID Software / LibreOffice
X751LAB (nr2) / toegewezen aan Wired HP LaserJet Pro M130fw / VueScan
X550LD & K54HR test laptop's

Offline aartje

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2026/04/14, 07:43:14 »
Hier kan ik ook de films kijken, onder Mint21.3 en Firefox149.0.2 . Snap of flatpak gebruik ik niet.
Ik moest wel "Privacy Badger" uitschakelen (een Add-on)

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2026/04/14, 07:49:16 »
Hier kan ik ook de films kijken, onder Mint21.3 en Firefox149.0.2 . Snap of flatpak gebruik ik niet.
Ik moest wel "Privacy Badger" uitschakelen (een Add-on)
@aartje, ik heb ook Privacy Badger maar hoefde deze niet uit te schakelen?

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2026/04/14, 08:59:04 »
Bedankt voor de reacties. Hieruit blijkt dat het probleem misschien in de snap-versie ligt; ik gebruik namelijk wel de snap.
Overigens is mijn Chromium ook een snap, en die doet het goed; maar de ene snap is waarschijnlijk de andere niet.
Ik  hoop dat nog anderen met  Firefox als snap de link ook even willen testen, en hun bevindingen willen geven.

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #7 Gepost op: 2026/04/14, 13:25:16 »
De video speelt hier gewoon af op Ubuntu 24.04 LTS met Firefox (snap).

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2026/04/14, 14:10:28 »
M_aD bedankt!
Dan heb ik dus hier een probleempje. Maar wat?

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #9 Gepost op: 2026/04/14, 15:09:51 »
ubuntu-restricted-extras geïnstalleerd?

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2026/04/14, 17:53:06 »
Hardwareversnelling in Firefox, die de GPU gebruikt voor betere prestaties bij video's en games, kan worden in- of uitgeschakeld via Instellingen > Algemeen > Prestaties. Vink "Aanbevolen prestatie-instellingen gebruiken" uit om de optie "Hardwareversnelling gebruiken wanneer beschikbaar" te zien. Schakel dit uit bij grafische problemen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2026/04/14, 20:20:07 »
M_aD en DeBaas bedankt.
Beide adviezen (één voor éen ) opgevolgd, maar helaas nog steeds geen film.
Daarvóór had ik al Firefox verwijderd, en vervangen door firefox --beta, maar dat had -weinig verrassend- ook niet geholpen.

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2026/04/14, 20:41:45 »
@ajjp, zelf heb ik ook al een keer problemen gehad met FF 147 en had ook FF verwijderd n dat hielp niet. Kreeg toen een tip dat je ook je profiel moet verwijderen en daarna FF opnieuw installeren en dat hielp.
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=462918 zie punt  06 Feb 2026, 15:11

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2026/04/14, 22:18:45 »
@ HWE64, ik heb je hele verhaal (via de link) gelezen. Ook ik heb al problemen gehad met iDeal/Wero, en toen maar via PayPal betaald; die deed het wel. Maar ik zou nooit bedacht hebben dat het probleem in FF zou kunnen zitten, en meer specifiek in de profielen.
Omdat ik nog met Xubuntu 22.04 werk, zal ik snel na het uitkomen van 26.04 een nieuwe installatie doen (met synchronisatie uitgeschakeld). Dus ik laat het er maar even bij zoals het nu is.
Maar opgelost is het item dus niet.