Helemaal akkoord met wat reeds is gezegd. Backups zijn je belangrijkste bescherming. Daar voldoe je als het kan aan de 3-2-1 regel:
- Heb drie kopieën van je data hebben
- Op (minstens) twee verschillende media: harde schijven van een ander type en een ander model, zodat de kans dat ze er "samen" uitgaan, verkleind
- Eén kopie bewaar je buitenshuis of doe je in de cloud: die heb je nog als er inbraak is, brand, overstroming, ...
Met twee backupschijven, Jenske, zit je al heel goed.
Een backup, en zeker een dagelijkse backup, moet snel zijn! Indien mogelijk volledig automatisch, maar anders zo gemakkelijk mogelijk. Sedert enkele weken gebruik ik daarvoor restic (het grafische programma Déja Dup gebruikt dit nu ook).
Ik werk op een laptop. Ik heb altijd een externe SSD USB bij me. Daarop staan foto's en muziek waar op de laptop geen plaats voor is, maar daar maak ik ook mijn dagelijkse reservekopie op.
Dagelijks verbind ik het schijfje met de laptop, dan "bkup<enter>" in de terminal, en tien seconden later is de backup klaar. Het vraagt weinig moeite, dus het komt er gemakkelijk van.
Op mijn werk en thuis heb ik nog een USB schijf, waarop ik zowat wekelijks een reservekopie maak, niet alleen van Documenten, maar ook van foto's en muziek op dat SSD schijfje. Onlangs heb ik daar nog een backup op OneDrive aan toegevoegd, modat dit met restic probleemloos kan (linux permissies, hardlinks, … het wordt allemaal bewaard onafhankelijk van het bestandssysteem waarop de backup zich bevindt)..
Oude backups een tijdje bewaren is nodig! Stel, je begaat een fout, en ziet de fout pas nadat je al al je backups hebt gemaakt. Als je een oudere backup hebt, dan kan je die nog herstellen.
Voordelen van restic boven mijn oude rsync script met hard link zijn
- Het gaat nog sneller (op SSD 9 seconden in plaats van 12 om 114 Gb data te scannen, misschien niet zo belangrijk, maar op een klassieke HD ga je van 2,5 minuten naar onder de 2 minuten)
- Echte deduplicatie: je data wordt slechts één keer opgeslagen. Ook als je bestanden hernoemt of verplaatst moeten die niet opnieuw naar de backup geschreven worden.
- Compressie
- Foutdetectie: van bestanden wordt een hash gemaakt, zodat onmiddellijk kan gedetecteerd worden of data correct zijn.