Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Klaar met Ubuntu ?  (gelezen 333 keer)

Klaar met Ubuntu ?
« Gepost op: 2026/03/23, 15:52:34 »
Vanochtend om 9 uur begonnen om een simpele HP probook laptop van mijn schoonvader van 88 (!) te upgraden naar Ubuntu Mate 24.04.  Inmiddels 6 uur bezig! een gewone upgrade... vastloper en volledige crash... ok.. shit... dan maar een nieuwe installatie. Die begint al met een foutmelding over een of andere bestand dat niet gevonden wordt..... dan vullen we alles in... alles start.. de installer heeft een update nodig. Opnieuw opstarten... en een een halfuur later.. weer een finale foutmelding: We're sorry, but we're not sure what the error is. You can try restarting your computer and start the installation process again...... etc. 4 pogingen, nieuwe install iso opgehaald... zelfde verhaal.
Uiteindelijk... Ja ik kan opstarten!!! Nou nee... de opstart crasht per direct...
Ligt het aan mijn laptop? 1 poging om LInux Mint om dat te checken.... Geen enkel probleem.... in 1 keer zonder een enkele hapering.  Sorry schoonpa... je moet over naar Linux Mint! Sorry... beetje kortaf.... te veel tijd zitten vloeken en tieren.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline DeBaas

• Lid
Re: Klaar met Ubuntu ?
« Reactie #1 Gepost op: 2026/03/23, 17:36:08 »
Toeval of............
Deze morgen computerclub. HP laptop met touchscreen.
USB Ubuntu 24.04.1, alles werkt.
Installatie vanaf deze USB, reboot, logo, ....... zwart beeld.
USB LinuxMint 22.3, alles werkt.
Installatie vanaf deze USB, reboot, logo, alles werkt, klaar.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #2 Gepost op: 2026/03/23, 17:48:14 »
Gezien het geen hulpvraag bij het installeren van *buntu is maar meer een beklag en andere oplossing gevonden is, het topic maar verplaatst naar algemeen.

« Reactie #3 Gepost op: 2026/03/23, 19:23:31 »
Nou, ik weet het niet,  maar dit ligt niet alleen aan mij.... als ik Linux Mint wel in een halfuurtje geinstalleerd krijg prima werkend, en Ubuntu 24.04.4 niet in 7 uur ... en ook op mijn eigen laptop heb geprobeerd met het zelfde effect, dan is er iets goed mis met het systeem.
Het is ook niet dat deze laptop hardware bevat van een ander universum.
En ja, klopt, ik was behoorlijk chagerijnig.  En ja prima dat het verplaatst is.

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #4 Gepost op: 2026/03/24, 13:32:52 »
Tja, we hebben geen glazen bol en kunnen geen gedachten lezen..... m.a.w. zonder duidelijke info over de systeem specificaties van de computer kan niemand een antwoord geven.
Daarnaast is het vreemd dat Mint wel fatsoenlijk installeert, Mint is voor 95% immers nog altijd Ubuntu onder de motorkap ondanks dat het een andere distributie is.

« Reactie #5 Gepost op: 2026/03/24, 15:08:30 »
Tis ook geen verwijt aan iemand uiteraard. Ik zat er na 7 uur martelen met iets wat toch out of the box redelijk zou moeten werken, tamelijk doorheen. Het is uiteindelijk gelukt. Mijn schoonvader van bijna 89 overzetten van Ubuntu naar Linux Mint leek me niet zo n goed plan.
Het is ook altijd weer worstelen met de bios instellingen. Ook de Broadcom wifi kreeg ik in Ubuntu uiteindelijk met een hoop gezoek aan de praat. En ook daar gaf Linux Mint weer geen enkel probleem en Ubuntu wel. Maar ik merk wel vaker dat op dit moment, ondanks dat het 95% overeeenkomt, linux mint Mate stabieler en gebruiksvriendelijker is dan Ubuntu Mate.  Als het eenmaal draait, blijft Ubuntu evengoed mijn voorkeur. Ik ben ook best ervaren hiermee. Ik gebruik Ubuntu al sinds versie 7.04.... feisty fawn meen ik.  Bedankt evengoed!