Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ssd mount niet meer, software of hardware probkeem?  (gelezen 1211 keer)

Offline Titus

• Lid
Ssd mount niet meer, software of hardware probkeem?
« Gepost op: 2026/01/21, 14:22:20 »
Hallo, momenteel draai ik UBT Lts 22.04.5 versie op mijn pc. Altijd verliep alles lekker tot ik onlangs een updatemelding kreeg, van UBT zelf of de apps weet ik niet meer zeker.  Wat ik wel ondervond is dat ik geen verbinding meer kreeg met de schijf. Volgende boodschap verscheen :
"error mounting/dev/sda2at/media/ecobois/ext_SSD 250MB: unknown error when mounting/dev/sda2"
Vraag die ik me stel is dit een hardware of software probleem?  Vermoedelijk het laatste.
Wat ik me afvraag is of updating naar de laatste nieuwe stabiele versie 24.04 dit automatisch oplost?
Of moet ik de SSD eruit halen en terug monteren of.....??? Kortom, de oplossingen ervoor zijn allen anders.
Graag jullie advies!

Offline Titus

• Lid
Re: Ssd mount niet meer, software of hardware probkeem?
« Reactie #1 Gepost op: 2026/01/21, 14:26:21 »
BELANGRIJK!!!  8-)
De SSD schijf waarover het hier gaat is een EXTRA SSD die ik erin geïnstalleerd heb en NIET de Hoofd SSD schijf!
Die draait nog perfect.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2026/01/22, 09:50:39 »
Geef aan welk bestandssysteem op die partitie staat:

lsblk -lf | grep sda2
voer dat commando uit in de terminal en kopieer het commando en de uitvoer in je bericht, tussen [⁣code]…[⁣/code] tags.

Probeer die partitie handmatig te mounten: dat kan een aanduiding geven over de reden waarom het niet lukt:

sudo mount /dev/sda2 /mnt
Opnieuw, commando uitvoeren, commando en uitvoer kopiëren en plakken in een bericht. Enkel met voldoende informatie kan zinvolle hulp geboden worden.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2026/01/22, 10:43:34 »
afhankelijk van HOE je de partitie(s) hebt aangemaakt:
Voor alle opdrachten dienen de betreffende partities niet gemount te zijn # sudo umount /dev/sda2
sudo fsck -p /dev/sda2 # fsck probeert de juiste indeling te vinden, maar kiest soms de verkeerde.

Direct te kiezen opties:
fsck.ext2      fsck.hfs       fsck.msdos     fsck.zfs
fsck.btrfs     fsck.ext3      fsck.hfsplus   fsck.reiserfs 
fsck.cramfs    fsck.ext4      fsck.jfs       fsck.vfat     
fsck.exfat     fsck.fat       fsck.minix     fsck.xfs

Weet je zeker dat het bijvoorbeeld (meest gebruikt) Linux ext4 is?
sudo fsck.ext4 -p /dev/sda2

Voor Windows NTFS partities is er het program
sudo ntfsfix /dev/sda2
Maar, Windows chkdsk is uitgebreider (voor NTFS)

Help info:
fsck --help
fsck.ext4 --help
ntfsfix --help

ntfsfix is een onderdeel van ntfs-3g

Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Titus

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2026/02/02, 20:36:22 »
Ooops , I did it again!! Alweer voorbeeld van "eigen schuld, dikke bult of wie zijn billen verbrandt moet op de blaren zitten"
Ik probeerde de Lts versie 22.04 te upgraden met hoop dat er mss iets uit de bus zou komen.  Baat het niet dan schaadt het niet dacht ik. Niets was minder waar.Een totale misrekening!! Hoe dat?
Wel de upgrade kon niet door gaan, 'omdat ik al de updates van de draaiende versie niet had geïnstalleerd' dit melde de terminal. En het gaf verdere aanwijzingen. Deze probeerde ik juist te volgen. Tot op een moment dat ik iets mis liep en gans het systeem blokkeerde. Dus maakte ik een heropstart en....de miserie begon.
Een error page verscheen met de melding dat er iets misgelopen was en dat ik contact moest opnemen met de program administrator . Wat wel was, was dat alles vast zat en ik zelfs de stroom moest afschakelen  om ....uit te schakelen.
Mijn vraag nu is of de toestand hersteld kan worden én of mijn bestanden verloren zijn??
Ter info ik kon wel de pc terug doen draaien met cd van Ubuntu LTS 18.04 maar verder geraakte ik niet. Logisch meen ik.
« Laatst bewerkt op: 2026/02/02, 21:23:55 door Titus »

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2026/02/02, 22:01:07 »
Citaat
Ter info ik kon wel de pc terug doen draaien met cd van Ubuntu LTS 18.04 maar verder geraakte ik niet.
Ik neem aan dat je een live-sessie met 18.04 bedoelt? Dan zou je toch op die manier je bestanden moeten kunnen benaderen. Ik zou die in ieder geval eerst kopiëren en veilig stellen alvorens verder te gaan.

Offline Titus

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2026/02/03, 20:07:52 »
Dank voor de raad. Ik dacht ook aan het volgende. Ik installeer de versie UBt Lts 18.04 op een andere computer en demonteer dan de SSD uit de vastgelopen computer en zet die in een storage box die ik aansluit op andere computer en kijk wat het geeft??

Offline Titus

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2026/02/03, 22:44:32 »
Aan Ajjp en andere lezers,

Hartelijk dank voor uw wijze raad, ik heb het als eerste actie uitgevoerd , hoera, ik kan al mijn bestanden benaderen en kopiëren., Ik had wel BU's maar niet van alles.
Het veilig stellen zal me wel een tijd zoet houden dat is weer een extra ervaring . Ben al blij dat ik mijn eigen rigoreus plan  niet moet toepassen.
Alles is bij de software gebleven.
Wat het initieel probleem betreft nl. 'het niet meer mounten van de extra ssd' daar vertel ik later meer over uit na de hersteloperatie van het OS. Ubt Lts22.04
Misschien is dit dan ook al opgelost? Misschien niet?
Ik bekijk het dan wel weer.

Offline Titus

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2026/02/06, 12:25:30 »
Hallo iedereen,

Ik heb met behulp van een cd en versie Ubt LTS 18.04 de SSd weer vrij gekregen door er de oudere versie Ubt LTS18.04  op te istalleren. Nu probeerde ik  stap voor- stap zoals beschreven op Ubuntu side  een schone installatie van de Laatste versie van Ubt te doen, LTS24.04. Download zelf was al een tijdrovende kwestie maar geen probleem. Dan wou ik " sha256sum ~/Downloads/ubuntu-24.04-desktop-amd64.iso" controleren in de terminal. De reactie was......sha256sum is niet gekend. Dus frustratie alom.  Wat kan hier het probleem zijn??
« Laatst bewerkt op: 2026/02/06, 12:27:41 door Titus »

« Reactie #9 Gepost op: 2026/02/07, 14:18:22 »
Je zou denken dat je dan wel meer mist want dat commando is onderdeel van coreutils:

Maar goed het proberen waard:
sudo apt install coreutils

Weet niet of dat nog werkt in 18.04 gezien die uit de support is. Je kunt ook het risico nemen en die hele controle gewoon overslaan :P Denk dat > 90% die Ubuntu installeert die controlesom helemaal niet gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 2026/02/07, 14:20:59 door erik1984 »

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2026/02/07, 15:54:39 »
Citaat
Denk dat > 90% die Ubuntu installeert die controlesom helemaal niet gebruikt.
Nog nooit gebruikt; en ook nog nooit tegen een fout aangelopen.

Offline Titus

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2026/02/07, 22:04:13 »
Hallo beste,

Dank voor je raad. Ondertussen ben ik terecht gekomen bij de site: https://documentation.ubuntu.com/desktop/en/latest/tutorial/install-ubuntu-desktop/ " die Engelstalig is maar heel makkelijk en leerrijk! Hier spreekt men ook niet meer van die controle dus dit komt overeen met wat jullie aanraden. Ik ga het proberen zoals jullie me voorstellen en hou je op de hoogte. Cross fingers !!

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #12 Gepost op: 2026/02/08, 15:37:47 »
De iso checksum controleren is toch wel van belang dus voer die controle gewoon uit.

Offline Titus

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2026/02/09, 17:10:12 »
Ik zal de checksum proberen maar als ik weer de reactie krijg in de terminal dat deel van het commando niet bestaat  dan negeer ik het en kijk wat het geeft. Er kan weinig nog worden beschadigd ,mijn bestanden zijn safe in Back up geplaatst.
Mijn vraag blijft zoals eerder hier gesteld wat kan er mis gegaan zijn?? Waarom wordt er niet over gesproken in de Engelstalige link?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2026/02/11, 16:59:45 »
Ik heb niet kunnen vinden welk bestandssysteem die sda2 is. Kijk eens in de uitvoer van "lsblk -f" hiervoor. Ik ben bijna zeker dat het ntfs zal zijn.

Offline Titus

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: Vandaag om 19:54:29 »
Even terug komen op het "mounting" probleem. Oplossing was simpel in dit geval. Ik heb een andere SSD geïnstalleerd en zie probleem was opgelost. Dan heb ik de verwijderde disk getest met een storage box en hier waren alle files gewoon bereikbaar. Ik zou de test kunnen doen ze eens terug te installeren maar omdat het een back up disk is én de nieuwe SSD een dubbele capaciteit heeft zie ik er van af.
Nu de nieuwste versie van Ubuntu proberen te installeren. Nog even een spannende tijd.