Heb vele Terrabytes van m'n cloud provider gedownload en op local backup(s) gezet.
Abonnement opgezegd. 
De backup van mijn muziekserver is nu (ook) nog lokaal, via een externe usb-disk die ik dan koppel aan mijn laptop; gebruik rsync daarvoor, gaat foutloos en razendsnel, in 10s een scan voor 2TB.
Het ding hiermee is, dat het is een handeling die je handmatig moet uitvoeren, je kunt dit dus vergeten. Daarnaast is het zo dat als het huis afbrandt, ik ook niets meer heb; kan wel de schijf buitenshuis bewaren, maar dan wordt de handeling om de backup te maken nog omslachtiger.
Een cloudbackup klinkt ideaal, maar er zijn altijd kosten aan verboden. Speel met het idee om ergens (bij een vriend of zo) een Pi neer te zetten, waar ik dan de backup op kan maken; de backup zou dan automatisch kunnen gebeuren. Je zou dat met ssh kunnen doen, maar dan heb je port-forwarding nodig, en dat is nogal fragiel. Syncthing is ook een kandidaat, want die is agnostisch voor routers of überhaupt de netwerkconfiguratie. Op deze manier heb ik de functionaliteit van een cloud-backup, maar dan zonder (betaalde) cloud-provider....