Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HDD blokkeert boot van PC  (gelezen 112 keer)

Offline Frank72

• Lid
HDD blokkeert boot van PC
« Gepost op: 2026/01/23, 11:36:34 »
Beste forumleden, volgende is mij gebeurd:
Ik heb een PC met win/ubuntu 18.04. Een ssd met ubuntu erop en een 3.5”sata HDD met windows en een linux partitie voor “data” storage.
Vorige week het idee gehad om te upgraden naar 24.04 dus een bootstick gemaakt. Iso file naar usb stick gekopieerd om als bootdevice te gebruiken.

Vervolgens pc gecycled om in bios te komen en de bootorder aan te passen om van de usb te booten……
Zover is het nooit gekomen; bij opstarten eerste scherm soort “dos” scherm waarna het normaal gespoken het “american megatrends” scherm toont met schijven etc…., maar dat kom dus niet. Pc blijft op eerste scherm steken en ik kan niet eens in bios komen. Ik ben er achter gekomen dat wanneer ik de hdd afkoppel van de pc, de pc doorstart en ik in bios kan komen.
Inmiddels heb ik op de ssd ubuntu 24.04 geinstalleerd en kan met een externe dock de HDD lezen, echter niet als deze in de pc aangesloten is. Kan het zijn dat grub korrupt is? Alle data is nog voorhanden, gelukkig. Vraag, kan ik grub of de bootloader repareren terwijl de HDD in een extern dockingstation staat?

Dank voor de reacties. Frank

Offline DeBaas

• Lid
Re: HDD blokkeert boot van PC
« Reactie #1 Gepost op: 2026/01/23, 16:50:34 »
Het veranderen van de boot volgorde............
Als de HDD nog restanten van boot sectoren heeft staan en bij de opstart sequentie vóór het bedoelde opstartmedium gezien wordt, is het logisch dat de PC blijft proberen de HDD op te starten.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL