Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie op externe schijf?  (gelezen 152 keer)

Offline annemia

• Lid
Installatie op externe schijf?
« Gepost op: 2026/01/14, 18:13:28 »
Ik vraag me af of ik Ubuntu kan installeren op een externe schijf van mijn Mac Mini.
Het lukt me nu om Ubuntu via een USB-stick te starten. Krijg ik dan, als ik dan voor installeren klik de keuze op welke schijf Ubuntu moet komen.
Zitten er nog bezwaren aan deze optie?

Offline M_aD

• Forumteam
Re: Installatie op externe schijf?
« Reactie #1 Gepost op: 2026/01/14, 20:40:36 »
Welke Mac Mini? Er zijn zoveel verschillende modellen.  ;) Ubuntu installeren op een Mac Mini M4 zal niet lukken.

Offline annemia

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2026/01/14, 21:36:07 »
Het is een late 2012. Ubuntu opstarten vanaf USB-stick lukt nu ook.

Offline annemia

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2026/01/15, 14:52:13 »
Vandaag geprobeerd Ubuntu te installeren op een externe schijf.
De Mac Mini gestart vanaf de flasdrive en dan eerst de optie uitproberen.
Dan start Ubuntu op en kan ik alles zien en uitproberen. Vervolgens gekozen voor installeren. De stappen van dat proces doorgelopen maar dan wel steeds voor handmatig en zelf kiezen. Dat loopt door totdat ik moet kiezen op welke schijf het geïnstalleerd moet worden en daar loop ik vast. Ik kies dan voor de externe schijf maar dat wil dus niet. Die optie werkt niet terwijl de schijf wel zichtbaar is. Het is een 1TB Samsung SSD.
Maakt het wat uit hoe die geformatteerd is?
Heeft iemand een suggestie of is er nog een andere manier?