Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Moeilijke opstart laptop  (gelezen 692 keer)

Offline xena

• Lid
Moeilijke opstart laptop
« Gepost op: 2025/12/28, 19:23:15 »
 - Hallo,
 -Ik heb opstart   problemen met mijn Asus laptop N71J dat id normaal een laptop met 2 harde schijven,ik heb eentje verwijderd de overgebleven schijf is nu sda.Ik heb xubuntu  -  ge-installeerd en alles ging  goed.Na  ongeveer zes keer proberen opstarten heb ik eindelijk Xubuntu  25.10 te pakken,e, eenmaal opgestart draait xubuntu als een zonnetje.
 - Heeft iemand een idee wat hier fout gaat.
 - Even resumeren :
 - Laptop Asus 71J draait op stroom geen batterij  aanwezig .
 - Linux Os is Xubuntu 25.10
 - Bij elke opstart zijn er dus problemen
 - Batterij is verwijderd en draait dus op stroom.
 - Alvast heel erg bedankt voor het meedenken .
 - Grt,
Asus desktop                         Processor:Inte Celeron(R)CPU 2Ghz
Grafisch:VESA:6325
Besturingssysteem : 32 -bit
geheugen 1.9 GibProcessor:Inte Celeron(R)CPU 2Ghz

Offline ajjp

• Lid
Re: Moeilijke opstart laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2025/12/28, 20:13:30 »
Gokje: slechte HDD. Die zal ook wel oud zijn.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/12/29, 12:00:55 »
Ik ben het eens met ajjp. Waarschijnlijk een gevolg van falende hardware.

Misschien kan de systeemlog een idee geven van waar er problemen zijn:
sudo journalctl -b -1 -ex
geeft kernelberichten van de vorige systeemopstart.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #3 Gepost op: 2025/12/29, 12:23:46 »
Wat ook kan, is dat de verwijderde HD benoemd benoemd is tijdens de installatie.
Linux zoekt dan (ik dacht) 90 seconden en gaat daarna pas verder.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/12/29, 13:41:03 »
Zoek in /etc/fstab of daar nog verwijzingen instaan naar ontbrekende partities.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/12/29, 14:26:02 »
Citaat
- Linux Os is Xubuntu 25.10

Ik denk maar even mee .Xubuntu 25.10 is een (probeer) tussenversie die fouten kan bevatten waar de ontwikkelaars nog aan werken .
Het is maar een suggestie die ik doe om Xubuntu 24.04.3 eens te installeren die nog tot april 2027 ondersteunt word .
Moest je deze stap overwegen laat dan eens weten hoe de laptop het doet met deze Xubuntu versie.
https://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/noble/release/

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #6 Gepost op: 2025/12/29, 16:04:32 »
Na wat zoeken op het model nummer blijkt het te gaan om een laptop uit 2010 en gezien de specificaties van dit bijna 16 jaar oude beestje moet je kwa prestaties niet veel meer verwachten. Mogelijk is dat de laptop gewoon op zijn einde is.
En als de laptop enkel 4GB RAM bevat dan wordt het al lastiger, tegenwoordig kan je 8GB RAM als het nieuwe minimum vereiste nemen om alles soepel te laten verlopen.
« Laatst bewerkt op: 2025/12/29, 16:08:13 door M_aD »

« Reactie #7 Gepost op: 2025/12/30, 12:54:44 »
Laat letterlijk uitgerekend dit type “ oud beestje “ zijn waar mijn voorkeur naar uitgaat om eksklusief Linux op te draaien .
Ouderdom speelt hierbij geen rol voor zover essentiele componenten zoals geschikt RAM geheugen , SSD en batterij nog gemakkelijk te verkrijgen zijn .
Dit lijkt na onderzoek voor de N71J nog steeds het geval te zijn .
Alsnog niet teveel gras laten over groeien als U beslist te gaan upgraden , realistisch blijven is hier de boodschap .
Raadgevers dienen echter de rekening niet te betalen , maar mocht dit mijn laptop zijn  zou ik niet twijfelen om :
1/ zoals M_aD aanraadt RAM up te graden naar 8 GB .
2/ de HDD te vervangen door een SSD
3/ een nieuwe batterij aan te schaffen .
Het zou mij sterk verbazen dat U hier geen uitstekende laptop zou aan over houden .
Asus GL753VD / X751LAB (X2) / K54HR / X550LD *
Firefox ESR / Thunderbird / eID Software
(*) X550LD / Wired HP LaserJet Pro M130fw / VueScan

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #8 Gepost op: 2025/12/30, 18:38:55 »
Offtopic: RAM upgraden indien dit mogelijk mocht zijn kan, gezien wat er gaande is, een behoorlijk dure aangelegenheid worden. Voor de prijzen die ze nu vragen voor RAM modules koop je een betere en modernere refurbished laptop of zelfs mini desktop. Tweedehands geheugen modules zou ik persoonlijk niet aan beginnen.

Offline xena

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2026/01/07, 12:30:37 »
- mijn schijf blijkt in orde .
- ik denk dat i twee fouten heb ontdekt ttz;
- Na het uitvoeren van een memory test stel ik vast dat er 60 errors zijn.
- als ik de laptop uiteindelijk afsluit  door de voeding te verwijderen blijkt hij ook sneller op te starten
- als ik opstart via Esc lukt het ook veel sneller.
- waarschijnlijk is het geheugen aan vervanging toe.
- Als er tips zijn hoor ik het graag .
-Alvast bedankt voor de hulp .
- Grt,
Asus desktop                         Processor:Inte Celeron(R)CPU 2Ghz
Grafisch:VESA:6325
Besturingssysteem : 32 -bit
geheugen 1.9 GibProcessor:Inte Celeron(R)CPU 2Ghz

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2026/01/08, 11:04:05 »
Het hardekkige verhaal over de systeem eisen blijven terugkomen.

Voor oudere hardware (Lichtere versies)

Lubuntu (LXQt): Minimaal 1 GB RAM, 2 GB aanbevolen.
    Xubuntu (Xfce): Minimaal 2 GB RAM, 4 GB aanbevolen.

Traag opstarten, kijk in /etc/default/grub naar
GRUB_TIMEOUT=5
bovenstaande is 5 seconden wachttijd voor het bootmenu
Kijk in /etc/fstab
hieronder mijn rigoreus aangepaste fstab (na verhuizing partities naar een nieuw systeem) als voorbeeld
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
# / was on /dev/sdb5 during installation
LABEL=Mint2026 /            ext4    errors=remount-ro 0       1
# /home was on /dev/sdb6 during installation
LABEL=Mint2026Home /home    ext4    defaults        0       2
# swap was on /dev/sdh3 during installation
UUID=ac9e1170-8538-4d91-b96b-b8699614f77d none            swap    sw              0       0
# Manual added
LABEL=EFI-SYSTEM /boot/efi vfat defaults 0 2
Momenteel draait mijn cinnamon systeem met 2,6GB geheugen en 13,4GB cache geheugen.
Mijn vorig systeem, met 4GB geheugen heeft sinds 2009 gedraaid tot de kerstweek. NIET vervangen omdat het te traag of slecht draaide maar ik kon geen Windows sessies, nodig voor de computerclub, meer draaien (sse4_2)

« Laatst bewerkt op: 2026/01/08, 11:12:00 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #11 Gepost op: 2026/01/08, 13:06:06 »
Zoals ik eerder aan gaf zou ik 8GB als het nieuwe aanbevolen minimum nemen eender welke *buntu versie met desktop omgeving je ook neemt. 2GB tot 4GB is tegenwoordig achterhaald en echt te weinig. Van 16 jaar oude PC's of laptops met maar 4GB RAM moet je niet veel meer en zeker geen wonderen verwachten als je verschillende taken wil uitvoeren.

Dit ligt niet zozeer aan de desktop omgeving maar aan de steeds zwaarder wordende processen die op de achtergrond draaien, dit heeft impact op oude hardware. Gooi bovenop de processen die op de achtergrond draaien de desktop omgeving, web browsers en een eventueel chat programma of wat dan ook en het geheugen verbruik zit al snel op de 2,5 tot 3GB of meer.
Xubuntu, Ubuntu of Kubuntu bijvoorbeeld op deze laptop van mij met 8GB RAM verbruikt alles bij elkaar rond de 1,3 GB tot 1,5GB aan geheugen na een koude start. Niet te vergeten het gedeelde video geheugen wat al ettelijke honderd MB's weg neemt van het beschikbare geheugen. Je hebt dus nooit de volle aantal GB RAM ter beschikking maar juist 7,XX GB,  het is natuurlijk ook afhankelijk van welke hardware je hebt.

De tijden, dat een Linux distributie met desktop omgeving maar rond de 180MB (32bit)/240MB (64bit) geheugen verbruikte na een koude start, zijn gedaan.

Ik zou, als ik de TS was, uit kijken naar een refurbisched mini pc van Dell of HP, deze kun je voor een prikkie kopen tegewoordig en beschik je over 8GB RAM, een modernere CPU en komen met een SSD/NVMe.

« Laatst bewerkt op: 2026/01/08, 13:13:22 door M_aD »

« Reactie #12 Gepost op: 2026/01/08, 21:41:41 »
...
De tijden, dat een Linux distributie met desktop omgeving maar rond de 180MB (32bit)/240MB (64bit) geheugen verbruikte na een koude start, zijn gedaan.
...

Het kan nog wel, heb een laptop uit 2004 liggen waar nu de laatste versie van Alpine Linux op draait. Dat is één van de laatste bastions als het gaat om 32bit. Grappig genoeg draait dat oude beestje dus op een nieuwere kernel dan mijn desktop met Kubuntu 24.04.3. Dit ding heeft 360 MB RAM en daarvan is bij opstart XFCE en lichte applicaties open (terminal, netsurf en VLC) ~150MB in gebruik. Persoonlijk ben ik wel blij dat het dus nog kan, mits je de eisen qua applicaties en vooral browsen van het moderne web uit je hoofd zet. Firefox laat deze machine direct vastlopen, elke moderne browser is taboe. Hier is ooit al eens een interessant algemeen topic over geweest: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=98074.msg1070893#msg1070893 (link naar laatste bericht uit 2022)

m.a.w. ik ben het 100% met jou eens als het gaat om het systeem willen inzetten om in 2026 je dagelijkse werkzaamheden te kunnen doen. Daar hoort (helaas) het bezoeken van pagina's met meerdere MBs JavaScript uit veel verschillende bronnen ook bij. Dan moet je wel flink geheugen hebben om een beetje comfortabel te werken. Al denk ik dat je nog steeds met een lichte(re) desktop en 4GB RAM een heel eind moet komen.