Zoals ik eerder aan gaf zou ik 8GB als het nieuwe aanbevolen minimum nemen eender welke *buntu versie met desktop omgeving je ook neemt. 2GB tot 4GB is tegenwoordig achterhaald en echt te weinig. Van 16 jaar oude PC's of laptops met maar 4GB RAM moet je niet veel meer en zeker geen wonderen verwachten als je verschillende taken wil uitvoeren.
Dit ligt niet zozeer aan de desktop omgeving maar aan de steeds zwaarder wordende processen die op de achtergrond draaien, dit heeft impact op oude hardware. Gooi bovenop de processen die op de achtergrond draaien de desktop omgeving, web browsers en een eventueel chat programma of wat dan ook en het geheugen verbruik zit al snel op de 2,5 tot 3GB of meer.
Xubuntu, Ubuntu of Kubuntu bijvoorbeeld op deze laptop van mij met 8GB RAM verbruikt alles bij elkaar rond de 1,3 GB tot 1,5GB aan geheugen na een koude start. Niet te vergeten het gedeelde video geheugen wat al ettelijke honderd MB's weg neemt van het beschikbare geheugen. Je hebt dus nooit de volle aantal GB RAM ter beschikking maar juist 7,XX GB, het is natuurlijk ook afhankelijk van welke hardware je hebt.
De tijden, dat een Linux distributie met desktop omgeving maar rond de 180MB (32bit)/240MB (64bit) geheugen verbruikte na een koude start, zijn gedaan.
Ik zou, als ik de TS was, uit kijken naar een refurbisched mini pc van Dell of HP, deze kun je voor een prikkie kopen tegewoordig en beschik je over 8GB RAM, een modernere CPU en komen met een SSD/NVMe.