Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Selectie uit Inkscape naar Krita  (gelezen 365 keer)

Selectie uit Inkscape naar Krita
« Gepost op: 2025/12/19, 15:55:33 »
Zojuist ontdekte ik iets vreemds. Ik heb een tekening gemaakt in Oost-Indische inkt. Deze heb ik gescand, in GIMP transparant gemaakt en in Inkscape omgezet naar een vectorafbeelding.
De grootte is ongeveer een halve A4. Ik wilde in Krita verder gaan met bewerken, kleuren etc dus ik kopieer de vectorafbeeldingen plak hem vervolgens in een Krita document ter grootte van een liggende A5.
Mijn verbazing: de afbeelding werd klein in een hoekje gekopieerd in plaats van een op een net zo groot als hij was in Inkscape en Gimp. Ik heb de vectortekening in Inkscape een eind moeten opblazen om deze redelijk passend te krijgen in het A5 document van Krita. Waarom oh waarom kreeg ik de tekening uit Inkscape niet meteen in hetzelfde formaat als in Krita?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Selectie uit Inkscape naar Krita
« Reactie #1 Gepost op: 2025/12/21, 09:23:20 »
Hallo, ik heb een A5 aangemaakt in Inkscape en plaats daar een vorm op die de A5 grotendeels bedekt. Dan kopieer ik die vorm en plak hem in Krita. Resultaat: een kleine afbeelding linksboven van 306x284 pixels, precies zoals je beschrijft.

Wat wel goed gaat: exporteer de vorm als svg en open die in Krita. Dan vraagt-ie met welke resolutie openen, geef daar 300ppi op en voilĂ , de afbeelding verschijnt op dezelfde grootte als in Inkscape!

Re: Selectie uit Inkscape naar Krita
« Reactie #2 Gepost op: 2025/12/23, 16:52:29 »
Ah, mijn dank.
Het project is inmiddels al klaar. Er volgen wel nog genoeg mogelijkheden om jouw verhaal ook zelf uit te testen.

Groeten van ZB
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.