Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Het verschil tussen de map Media en Mnt  (gelezen 339 keer)

Het verschil tussen de map Media en Mnt
« Gepost op: 2026/01/02, 19:55:38 »
In bestandsbeheer komen deze twee mappen voor. En ik begrijp niet goed het verschil of de functie van beide systeem mappen.
Op dit moment had ik een USB stick aangekoppeld en ontkoppeld/veilige verwijderen en de stick uit de computer gehaald. Je zou dan denken dat de map ook verdwijnt, maar dat is niet zo. Geen USB meer aan gesloten en toch blijft daar een map USB staan: usb-Samsung_Flash_Drive_0374018080007531-0:0-part1.
Waarom gaat die map niet weg en kan ik hem ook niet verwijderen. Niet dat het mij in de weg staat maar ik vraag het mij gewoon af.

Zo vind ik in de map mnt ook mappen die verwijzen naar usb stations (in dit geval drie stuks) die niet in de computer zitten, maar de verwijzingen blijven wel staan.
Ik snap dit niet.

Worden ze dan de ene keer aan media gekoppeld en een andere keer aan mnt ?
Xubuntu 24.04 LTS

Offline peer

• Lid
Re: Het verschil tussen de map Media en Mnt
« Reactie #1 Gepost op: 2026/01/03, 09:30:51 »
Goede vraag!!
Bij mij wordt de map /media/peer/ gebruikt om usb-sticks e.d aan te koppelen. Bij ontkoppelen verwijnt de map ook weer. Dit zijn niet-permanente koppelingen.
Ik heb gemerkt dat dolphin (filemanager van kde) niet altijd even goed op veranderingen reageert. Het gebeurt wel eens dat ik een bestand niet kan vinden dat in een directory staat omdat dolphin nog niet 'bijgewerkt' is. Even dolphin afsluiten en opnieuw starten helpt dan. Missschien gebeurt bij jou ook iets dergelijks.

De map /mnt wordt door mij gebruikt om disks  aan te koppelen die altijd aangekoppeld moeten zijn zoals bv. mijn nas en raspberry pi en vaste interne schijven. Deze koppelingen maak ik aan in fstab. Dit zijn permanente koppelingen.

zie ook: https://www.linuxbash.sh/post/the-mnt-and-media-directories-mount-points-explained

« Laatst bewerkt op: 2026/01/03, 09:40:53 door peer »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2026/01/03, 12:02:03 »
/mnt is een map die sedert lang (vóór linux, in unix), conventioneel werd gebruikt door de systeembeheerder voor het tijdelijk aankoppelen van opslagmedia  (floppy's, andere partities).

/media is een map die conventioneel door op Debian gebaseerde linuxsystemen zoals Ubuntu gebruikt wordt voor het automatisch aankoppelen van verwijderde media. Op Fedora en Red Hat wordt /run/media hiervoor gebruikt.

Normaliter worden koppelpunten voor verwijderbare media automatisch aangemaakt als je het medium aansluit, en na het uitwerpen automatisch verwijderd. Als er mappen blijven staan, dan is dat omdat ooit een medium niet correct werd verwijderd, of omdat je zelf een map hebt aangemaakt.

Normaal gebeurt er onder /mnt niets wat je zelf niet doet.

Eens je alle verwijderbare media hebt afgekoppeld, en je er zeker van bent dat in /etc/fstab niets staat wat iets aan een map onder /mnt aankoppelt, kan je gerust (best) al die mappen onder /mnt en /media verwijderen (moet je als beheerder doen).

Offline aartje

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2026/01/03, 13:10:46 »
/mnt is een map die sedert lang (vóór linux, in unix), conventioneel werd gebruikt door de systeembeheerder voor het tijdelijk aankoppelen van opslagmedia  (floppy's, andere partities).

/media is een map die conventioneel door op Debian gebaseerde linuxsystemen zoals Ubuntu gebruikt wordt voor het automatisch aankoppelen van verwijderde media. Op Fedora en Red Hat wordt /run/media hiervoor gebruikt.

Normaliter worden koppelpunten voor verwijderbare media automatisch aangemaakt als je het medium aansluit, en na het uitwerpen automatisch verwijderd. Als er mappen blijven staan, dan is dat omdat ooit een medium niet correct werd verwijderd, of omdat je zelf een map hebt aangemaakt.

Normaal gebeurt er onder /mnt niets wat je zelf niet doet.

Eens je alle verwijderbare media hebt afgekoppeld, en je er zeker van bent dat in /etc/fstab niets staat wat iets aan een map onder /mnt aankoppelt, kan je gerust (best) al die mappen onder /mnt en /media verwijderen (moet je als beheerder doen).
Ja dat klopt allemaal (bijna ?). /mnt is bedoeld voor root om tijdelijk een partitie die op de lokale disken staat aan te koppelen,
die niet in / etc/fstab staat en dus niet bij het opstarten worden aangekoppeld. Dit is al zo sinds de unix-begintijd (meer
dan veertig jaar geleden)

Als je als gebruiker bent ingelogd en je koppelt bv een USB-stick aan met een filesysteem er op dan wordt dat door
"automounter"  aangekoppeld aan /media/gebruikernaam/partitienaam. De padnamen worden automatich aangemaakt
en als het weer wordt ontkoppeld dan blijft meestal /media/gebruikersnaam staan (of bij andere systemen weer niet). Ik
zou dat gewoon zo laten, dus niet handmatig weggooien (nergens voor nodig....)

Gebruik /mnt en /media dus niet ergens anders voor, dat is vragen om moeilijkheden en  filesystemen op externe
media  (USB-stick, externe USB-hd of ssd, externe usb-CD/DVD) worden automatisch onder /media/gebruikersnaam
aangekoppeld. Ontkoppel  die filesystemen software-matig via "Uitwerpen" met je rechtermuistoets op het icon
op je bureaublad voor je het extern medium fysiek uit de USB-poort trekt.

« Reactie #4 Gepost op: 2026/01/03, 14:07:35 »
Interessant! Heb zelf /mnt altijd juist wel gebruikt voor permanente koppeling via /etc/fstab van mijn dataschijf. Maar dat is dus eigenlijk niet netjes gezien de UNIX-conventies begrijp ik? Heb er verder nooit last van gehad op *buntu. USB-sticks zit het niet in de weg gezien die, zoals gezegd, in /media/$USER terechtkomen

Offline aartje

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2026/01/03, 14:26:52 »
Interessant! Heb zelf /mnt altijd juist wel gebruikt voor permanente koppeling via /etc/fstab van mijn dataschijf. Maar dat is dus eigenlijk niet netjes gezien de UNIX-conventies begrijp ik? Heb er verder nooit last van gehad op *buntu. USB-sticks zit het niet in de weg gezien die, zoals gezegd, in /media/$USER terechtkomen
Je data-schijf kan je natuurlijk ook aan een zelfgemaakte directory in /  koppelen, bv met de naam /data1, /data2 etc. afhankelijk
van hoeveel data-partitie's je hebt en daarop je /etc/fstab aanpassen.
Ik kan me indenken dat je er nooit last van gehad hebt, maar /mnt is er voor "handmatige" aankoppelen van een tijdelijke
partitie, historisch gezien.

« Reactie #6 Gepost op: 2026/01/04, 14:23:47 »
Dit maakt het allemaal wel een stuk duidelijker, in het bijzonder de link van peer. Bedankt allen.
Xubuntu 24.04 LTS

Offline aartje

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2026/01/04, 14:56:36 »
Dit maakt het allemaal wel een stuk duidelijker, in het bijzonder de link van peer. Bedankt allen.
Dat is dan een beetje vreemd, want om peer te citeren :

"De map /mnt wordt door mij gebruikt om disks  aan te koppelen die altijd aangekoppeld moeten zijn zoals bv. mijn nas en raspberry pi en vaste interne schijven. Deze koppelingen maak ik aan in fstab. Dit zijn permanente koppelingen"

is niet volgens de Linux/Unix conventies zoals ik die al sinds ca. 1980 ken en die ook niet klopt met de door peer
aangehaalde verwijzing : https://www.linuxbash.sh/post/the-mnt-and-media-directories-mount-points-explained

Stukje daaruit :

"Traditionally, the /mnt directory has been used as a temporary mount point for mounting filesystems for a short period — essentially, it's a placeholder for system administrators to mount devices manually when needed. For example, an administrator might mount a network file system (NFS) in /mnt to perform some maintenance tasks or data transfer and then unmount it when done."

en
"Temporary and manual mounts (administrator-level): Use /mnt when you are a system administrator performing temporary mounts, especially for non-removable media like network drives or additional hard disks."

en peer zet /mnt dus ook in /etc/fstab als mountpoint.....

Maar ieder moet maar doen wat hem juist lijkt  ^-^

Offline peer

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2026/01/04, 16:04:10 »
Ik vond het een goede vraag en ik heb ervan geleerd dat ik het niet op de 'juiste' manier had ingericht.
In principe maakt het niet uit maar ik had voor mijn nas al vijf verschillende mountpoints en dat aantal wilde ik verminderen. Aanpassen dus!!

Inmiddels heb ik het aangepast zodat alle mountpoints uit /mnt, die in fstab aangemaakt werden  nu verplaatst zijn naar /media/peer.  En alles werkt weer zoals het hoort.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2026/01/04, 16:53:28 »
Inmiddels heb ik het aangepast zodat alle mountpoints uit /mnt, die in fstab aangemaakt werden  nu verplaatst zijn naar /media/peer.  En alles werkt weer zoals het hoort.
Zo volg je weer de conventie niet. Voor permanent aanwezige partities zou ik tegenwoordig een /data folder aanmaken, met daarin de koppelpunten voor partities die automatisch tijdens opstart aangekoppeld worden.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2026/01/04, 17:06:45 »
@vanadium Precies, zo is het.
@peer In het kort gezegd, zoals je ook kan nalezen in je eigen verwijzing naar die site, zowel /mnt als /media/peer
horen niet in /etc/fstab te staan.
Misschien is het handig om die site nog eens te lezen.

Offline peer

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2026/01/05, 09:42:07 »
ik heb het nog eens terug gelezen en ook verschillende tutorials op het net bekeken.  Het wordt er voor mij niet duidelijker op.
/mnt wordt alleen door root gebruikt voor tijdelijke mountpoints
/media/peer wordt gebruikt voor het aaankoppeln van usb-sticks e.d
In meerdere tutorials zie ik dat meestal /mnt gebruikt wordt voor mountpoints in fstab.  Een enkele keer wordt ook de /media directory gebruikt. Eén tutorial maakt een nieuwe directory /data aan https://www.computernetworkingnotes.com/linux-tutorials/the-etc-fstab-file-on-linux-explained.html

Voor de gewone gebruiker die één pc heeft maakt het niet zoveel uit. In complexere situaties (zoals bv. op een server) lijkt de optie om een aparte directory /data te maken voor mij fraaier.

Ik had eerder de mountpoints verplaatst van /media/peer naar /mnt omdat ik de /media/peer directory wat rommelig vond worden. Nu heb ik ze teruggeplaatst en de mountpoints wat beter georganiseerd maar het zijn er toch te veel. Ik wil ze toch apart hebben. Of in /mnt of in /data   

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2026/01/05, 12:33:00 »
Ik had eerder de mountpoints verplaatst van /media/peer naar /mnt omdat ik de /media/peer directory wat rommelig vond worden. Nu heb ik ze teruggeplaatst en de mountpoints wat beter georganiseerd maar het zijn er toch te veel. Ik wil ze toch apart hebben. Of in /mnt of in /data
Op zich hoef je je niet te veel zorgen te maken: dit zijn (enkel) conventies. Het is jou systeem. Het zal perfect werken of je nu onder /media of onder /mnt aankoppelt. Als je het netjes wil, dan is het zeker een goed idee al jouw mount punten die permanent aangekoppeld zijn, apart te zetten onder /data (of een andere naam). Daarover staat niets specifiek in de FHS. Wel wordt daar gesproken over een /srv, voor "service" data (web, FTP, databanken, enz.).

Offline peer

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2026/01/05, 12:45:50 »
ik heb de mountpoints voor fstab nu in de map /data gezet. Dan staan ze netjes bij elkaar en heb ik er geen last van in /media/peer.