Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Slotjes op USB Ext4  (gelezen 741 keer)

Slotjes op USB Ext4
« Gepost op: 2025/12/24, 09:09:23 »
De mappen op mijn USB stick Ext4 (volledige eigenaar met alle rechten) heeft opeens allemaal slotjes. Nu heb ik met een aantal opdrachten geprobeerd die slotjes eraf te krijgen maar dat lukt niet. Wat ik verkeerd doe weet ik niet, maar ik zou ze graag weer toegankelijk hebben. Hoe doe ik dat?
Xubuntu 24.04 LTS

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Slotjes op USB Ext4
« Reactie #1 Gepost op: 2025/12/24, 10:39:14 »
Kom je er wel in met sudo?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #2 Gepost op: 2025/12/24, 11:10:22 »
sudo chmod 777 /media/freek

Nee, de slotjes blijven aanwezig
Xubuntu 24.04 LTS

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/12/24, 11:22:35 »
Controleer en herstel het bestandssysteem op deze USB. Dat kan met "Disks". Zeker toch dat het een ext4 bestandssysteem is?

« Reactie #4 Gepost op: 2025/12/24, 11:53:00 »
Controle meldt bestandssysteem is beschadigd en bij herstel : bestandsysteem herstel is mislukt. De schijf is nu opeens FAT32 geworden en alle slotjes zijn weg. Ik snap dit niet. Stick maar opnieuw formatteren ?

Xubuntu 24.04 LTS

« Reactie #5 Gepost op: 2025/12/24, 12:02:02 »
Als alle slotjes weg zijn kun je toch gewoon weer bij je bestanden. Waarom dan formatteren?

Zelf gebruik ik voor usb-sticks altijd fat32, is zowel te lezen op Linux, Mac en Windows.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2025/12/24, 12:05:40 »
Als je zeker bent van het bestandssysteem had een terminal opdracht waarschijnlijk een betere oplossing geweest:
sudo fsck.ext4 /dev/sdXY
waar X is de schijf en Y het partitienummer
bijvoorbeeld /dev/sdh1
Alleen is er voorheen al een herstelpoging gedaan die reparatie naar FAT32 heeft uitgevoerd, geen idee of de hierboven methode de ramp nog kan herstellen.
fsck # gevolgd door tabtoets geeft de gerichte mogelijkheden
fsck.ext2      fsck.hfs       fsck.msdos     fsck.zfs
fsck.btrfs     fsck.ext3      fsck.hfsplus   fsck.reiserfs 
fsck.cramfs    fsck.ext4      fsck.jfs       fsck.vfat     
fsck.exfat     fsck.fat       fsck.minix     fsck.xfs
De opdracht fsck probeert zelf het juiste filesysteem te detecteren, dat gaat niet altijd goed.
« Laatst bewerkt op: 2025/12/24, 12:10:26 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

« Reactie #7 Gepost op: 2025/12/24, 14:21:27 »
Bedankt voor de adviezen.  :)
Xubuntu 24.04 LTS

Offline siegi

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2025/12/26, 20:46:30 »
sudo chmod 777 /media/freek

Nee, de slotjes blijven aanwezig
Dit commando past enkel de rechten aan op de folder, als je ook de onderliggende bestanden en folders wil hebben dien de -R optie toe te voegen.
sudo chmod -R 777 /media/freek

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2025/12/27, 17:46:29 »
Bedankt voor de adviezen.  :)
Wat is het resultaat van de adviezen? Het is altijd leerzaam om eens te horen hoe het afliep.

« Reactie #10 Gepost op: 2025/12/28, 22:23:20 »
In mijn hoofd ben ik niet helder (neurologie) maar alle slotjes zijn weg. Ik zal voortaan alles USB sticks in fat32 formatteren, voor zover dat niet gedaan is. De enige stick die ik heb is in ext4 gefromatteerd voor wanneer ik weer een nieuwe xubuntu versie versie moet installeren.
Xubuntu 24.04 LTS

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2025/12/29, 11:56:15 »
In mijn hoofd ben ik niet helder (neurologie) maar alle slotjes zijn weg. Ik zal voortaan alles USB sticks in fat32 formatteren, voor zover dat niet gedaan is.
Tegenwoordig ben ik geneigd eerder extfat te gebruiken voor USB sticks, de modernere versie van fat. Geeft ook betere performatie op USB sticks, ondermeer wegens minder schrijfamplificatie dan vfat.
De enige stick die ik heb is in ext4 gefromatteerd voor wanneer ik weer een nieuwe xubuntu versie versie moet installeren.
Waarom? Bij het aanmaken van een installatie-USB wordt toch de ganse schijf overschreven.

« Reactie #12 Gepost op: 2025/12/29, 16:23:33 »
Maar voor een opstartbare usb stick met een nieuwe linux versie moet stick toch ext4 geformatteerd zijn?
Althans dat heb ik altijd zo begrepen.
Xubuntu 24.04 LTS

« Reactie #13 Gepost op: 2025/12/29, 17:21:01 »
Maar voor een opstartbare usb stick met een nieuwe linux versie moet stick toch ext4 geformatteerd zijn?
Volgens mij kun je een opstartbare usb-stick maken met een Linux-versie erop om te installeren, op fat32.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2025/12/29, 17:46:48 »
Het maakt niet uit hoe — en of — de USB-stick geformatteerd is. Bij het aanmaken van een installatie USB wordt een imagebestand op de ruwe sectoren van de USB geschreven.  Alles wat er mogelijk opstond, wordt overschreven. Het maakt niet uit of die stick ext4 dan wel fat32 geformatteerd was.

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2025/12/29, 19:49:31 »
Citaat
Het maakt niet uit hoe — en of — de USB-stick geformatteerd is. Bij het aanmaken van een installatie USB wordt een imagebestand op de ruwe sectoren van de USB geschreven.  Alles wat er mogelijk opstond, wordt overschreven. Het maakt niet uit of die stick ext4 dan wel fat32 geformatteerd was.
Dat is ook mijn ervaring.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2025/12/30, 19:55:37 »
Let op: voor zover ik weet is ext4 een opslagvorm van waaruit een gemiddelde computer niet kan opstarten. Het kán wel, maar als je een (niet-Linux, dus meestal Windows) computer wil gebruiiken die ext4 niet standaard herkent, moet je in die Windows-computer eerst een programma installeren dat ext4 kan herkennen.

(Een computer waar Linux al wél op staat geïnstalleerd zal een ext4-usb-stick wél herkennen en kan van daaruit opstarten)

Daarom: om zeker te zijn kan je best een "gewone" (dus niet ext4) bootable usb-stick maken (vanuit Linux, maar in principe kan het ook vanuit Windows) die je dan zowat overal kan gebruiken om op te starten.
Let op: ik heb het hier énkel over een usb-stick die je als boot-disk wil gebruiken, NIET over een externe USB-schijf of gewone USB-opslag.

... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #17 Gepost op: 2025/12/30, 20:46:53 »

Als je een opstartbare usb stick maakt wordt deze automatisch geformateert naar het juist bestands systeem, dat hoef je niet manueel te doen.

« Reactie #18 Gepost op: 2026/01/01, 20:44:58 »
Bedankt voor jullie verhelderende antwoorden  :)
Xubuntu 24.04 LTS