Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: picture veranderd in 'users and groups' : probleem  (gelezen 212 keer)

picture veranderd in 'users and groups' : probleem
« Gepost op: 2025/12/23, 17:01:18 »
Hallo,

Ik zit met een probleem in LMDE7 (Linux Mint Debian Edition) en weet dat dit het Ubuntu forum is, maar op het engelstalige Mint forum krijg ik geen antwoord. Wellicht dat iemand me hier kan helpen omdat er ook hier wel Mint gebruikers zijn geloof ik. Alvast hartelijk bedankt!! Zit een beetje omhoog :'(

Wat wil het geval. Ik heb in  'Users and Groups' (ik heb alles engelstalig)een andere picture gekozen en deze picture uit mijn eigen map 'Pictures' in de '/home/jan folder geselecteerd. Ik dacht niets aan de hand, maar dus wel. Ik kan nu bepaalde applicaties waarvoor mijn wachtwoord wordt gevraagd niet meer openen, omdat het wachtwoord niet wordt geaccepteerd, terwijl ik 100% weet dat dit het goede wachtwoord is.
Ik wilde alles weer terugzetten naar de 'standaard' picture, maar kan 'Users and Groups' niet meer in omdat het wachtwoord dus niet (meer) wordt geaccepteerd.
Toen heb ik via de terminal getracht om 'Users and Groups' binnen te komen met het commando 'sudo cinnamon-settings users' waarbij ik dus ook m'n wachtwoord moest geven (dat nu wel werd geaccepteerd :o) en dat lukte zowaar! Ik heb in 'Users and Groups' weer de 'Standard' picture gekozen en vervolgens een reboot gedaan van de pc.
De pc start netjes op met m'n wachtwoord, alleen nog steeds kan ik geen toegang verkrijgen tot bepaalde applicaties waarvoor ik m'n wachtwoord moet in vullen. Ik dacht alles zal nu wel weer 'hersteld' zijn.
Wanneer ik nu het commando 'sudo cinnamon-settings users' geef dan krijg ik de volgende melding :
'Sorry, user jan is not allowed to execute '/usr/bin/cinnamon-settings users' as root on lmde5.'
Wat me opvalt is dat hier lmde5 staat ipv lmde7. Nou heb ik mijn systeem destijds van lmde5 naar lmde6 en onlangs naar lmde7 geupgrade dus wellicht dat dat er mee te maken heeft?? (Ik weet dat een schone installatie de voorkeur heeft, maar alles werkte prima)
Weet iemand misschien hoe ik dit kan oplossen (zonder dat ik een schone installatie van lmde7 hoef te doen ;). Die optie had ik ook al bedacht =D)?
Een boek doet het altijd...

Offline vanadium

• Lid
Re: picture veranderd in 'users and groups' : probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2025/12/23, 17:22:12 »
Hallo,

Ik zit met een probleem in LMDE7 (Linux Mint Debian Edition) en weet dat dit het Ubuntu forum is, maar op het engelstalige Mint forum krijg ik geen antwoord.
Dan ben je hier welkom, maar wel onder de topic "Andere distributies".

« Reactie #2 Gepost op: 2025/12/23, 17:27:56 »
Ok, ik zal het daarin zetten. Ik heb overigens een Nederlandstalig Mint forum waarin ik dit issue ook heb geplaatst. Het 'oude' Mint forum bleek niet meer toegankelijk met mijn login data. Website denk ik weg??
Een boek doet het altijd...

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/12/23, 17:59:00 »
Wellicht zullen de moderatoren dit postje wel verplaatsen: ik heb het gemeld.

*EDIT*
Ik bots hier op een bericht van een nieuwe gebruiker Tuxi die net hetzelfde probleem blijkt te hebben: https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?p=2723826#p2723826

Misschien toch een Cinnamon bug aan het werk?

« Laatst bewerkt op: 2025/12/23, 18:05:39 door vanadium »

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #4 Gepost op: 2025/12/23, 18:55:20 »
Ok, ik zal het daarin zetten. Ik heb overigens een Nederlandstalig Mint forum waarin ik dit issue ook heb geplaatst. Het 'oude' Mint forum bleek niet meer toegankelijk met mijn login data. Website denk ik weg??
Niet noodzakelijk om een nieuw topic te openen, wij moderatoren verplaatsen het wel zoals Ron in dit geval al gedaan heeft. Ik heb daarom het "dubbele" topic verwijderd.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/12/24, 12:21:51 »
Die verwijzing naar een oudere versie doet mij vermoeden dat de upgrade niet helemaal correct is verlopen.
Mogelijk helpen de opdrachten:
sudo apt update
sudo apt full-upgrade
Geen garantie.............
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL