Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestanden verwijderen lukt niet  (gelezen 266 keer)

Bestanden verwijderen lukt niet
« Gepost op: 2025/12/18, 15:58:04 »
Ik heb van een oude Windows harddisk bestanden afgehaald en op mijn Ubuntu PC gezet. Zijn voornamelijk foto's die veiliggesteld moesten worden voor een familielid. Vervolgens deze map op een USB stick gezet voor dat familielid. Nu wil ik die map verwijderen van mijn PC, maar dat lukt dus niet meer. De map heeft ook een slotje. Als ik de map wil verplaatsen naar de prullenbak krijg ik de volgende meldingen:

Kan het bestand niet naar de prullenbak verplaatsen: Toegang geweigerd

Als ik vervolgen voor direct verwijderen kies, krijg ik de volgende melding:

U hebt niet de benodigde rechten om de map te verwijderen.

Ik kan dan kiezen voor overslaan en krijg dan de volgende melding:

Kon alle onderliggende bestanden niet verwijderen

Iemand enig idee hoe ik van deze bestandsmap af kom?

Offline DeBaas

• Lid
Re: Bestanden verwijderen lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2025/12/18, 17:41:21 »
Ga naar de betreffende map en open deze als beheerder/administrator
Een stapje omhoog in het bestandsbeheer geeft je, als het goed is, het recht en de mogelijkheid om deze map te verwijderen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

« Reactie #2 Gepost op: 2025/12/19, 13:26:31 »
Ga naar de betreffende map en open deze als beheerder/administrator
Een stapje omhoog in het bestandsbeheer geeft je, als het goed is, het recht en de mogelijkheid om deze map te verwijderen.
Ik kan de map openen en dan verschijnen alle submappen. Maar die stap omhoog, zoals jij omschrijft,  zie ik nergens.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/12/19, 13:48:21 »
Met "stap omhoog" bedoelt men:
  • je zit in een map, bv. "home/joren/afbeeldingen"
  • een stap omhoog betekent dat je gaat naar "home/joren/"
  • vanuit die map "erboven" kan je dan de map "afbeeldingen" makkelijk wegwerpen
Denk er wel aan dat Linux die map afbeeldingen meestal niet onmiddellijk zal vernietigen, maar gewoonlijk ergens parkeert in een (soms op onzichtbaar ingestelde) map "deleted" of andere naam. Als je die map "afbeeldingen" (die dus nu in de vuilbak zit) echt definitief wil vernietigen (zodat ze ook geen plaats meer inneemt op je schijf of stick), moet je in de prullenmand kiezen om ze écht leeg te maken OF je gaat in de verkenner naar die map "deleted" (kan ook anders heten) en gooit daar de bestanden uit.
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

« Reactie #4 Gepost op: 2025/12/19, 15:12:57 »
Nu is het wel gelukt. Dank voor de uitleg.