Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gaat DidiD verdwijnen  (gelezen 396 keer)

Offline HWE64

• Lid
Gaat DidiD verdwijnen
« Gepost op: 2025/12/17, 09:28:30 »
IK heb gelezen https://www.nu.nl/tech/6379676/miljoenen-nederlanders-stappen-komende-jaren-over-op-nieuwe-identificatieapp.html dat IDIN gaat verdwijnen. We gaan over op de Belgische Itsme. Met Itsme kunnen de Belgen ook inloggen bij de overheid. Ik krijg steeds meer het idee dat dit uiteindelijk ook in Nederland gaat gebeuren maar dan heb je ook een smartphone nodig Krijgen we die dan van de overheid. Hoe denken jullie hierover????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.2 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LM 22.2 Xfce/LMDE 7 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.2 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 7 Xfce/Linux Mint 22.2 Xfce (HP Desktop test pc). 5] W11 (Dell Desktop)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Gaat DidiD verdwijnen
« Reactie #1 Gepost op: 2025/12/17, 13:19:02 »
maar dan heb je ook een smartphone nodig
Waar lees je dat?
Een QR code werkt ook zonder wrijf telefoon.
Waar ik me meer zorgen over maak, is of de software en data voor Nederlanders ook in Nederland blijft, of dat er (ook) Belgische servers gebruikt worden.

Daarnaast vind ik de naam itsme ongelukkig gekozen, waarom niet een Nederlandse naam?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #2 Gepost op: 2025/12/17, 15:18:42 »
Wij werken hier in België reeds enkele jaren met "Itsme".
Bij veel grote bedrijven + overheidsinstanties kan je er heel veilig mee inloggen.

Enkele maanden terug is er nog een nieuwe app "MyGov" bij gekomen, ontwikkeld door de softwaredienst van de overheid,
Vooral bedoeld om te kunnen inloggen in alle overheidsdiensten.
Deze zal misschien enkel gebruikt worden in België, waardoor ook de data hier zal blijven.

Op termijn komt zelfs de identiteitskaart en rijbewijs erin, je hoeft die dan niet meer fysiek bij te hebben want het staat in de app op je smartphone en zullen overal rechtsgeldig zijn.

Zijn er geen signalen dat de overheid in Nederland ook plannen heeft of bezig is?

Hier moet de naam in het engels zijn wegens de drie verschillende landstalen (alhoewel engels is hier geen landstaal).
« Laatst bewerkt op: 2025/12/17, 15:20:30 door emvedeesje »
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/12/17, 15:27:35 »
Steeds meer worden gedwongen om met smartphone in te loggen. Nu kan ik nog op de pc inloggen in "Mijn Overheid" maar ik heb gehoord dat men af wil van de SMS van de tweetraps verificatie en daarom begint men alvast in Nederland met IDIN en ik vermoed later met DigiD. De smartphone moet je natuurlijk zelf betalen.

1] Linux Mint 22.2 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LM 22.2 Xfce/LMDE 7 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.2 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 7 Xfce/Linux Mint 22.2 Xfce (HP Desktop test pc). 5] W11 (Dell Desktop)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #4 Gepost op: 2025/12/17, 16:30:05 »
De smartphone moet je natuurlijk zelf betalen.
Gelukkig kunnen we nog altijd terug naar het papier, kan iets niet met mijn  (Xubuntu) laptop, dan moet het maar per papieren post.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/12/18, 08:57:03 »
Ik ben geen fan van IT, maar de noodzaak om je GSM te gebruiken (ITSME, twee factor authenticatie) begrijp ik wel. Ik hoor van mensen in mijn organisatie (een vzw in Vlaanderen, dus geen commercieel bedrijf) dat het écht wel belangrijk is dat niet alles via 1 login gebeurt. Het is een extra stap (en je hebt inderdaad een GSM nodig), maar de beveiliging wordt er zoveel groter door.

Het grootste probleem is dat er voor elk bedrijf wel een eigen app bestaat. Dat is iets makkelijker met ITSME: je kan op alles van de overheid inloggen, van je belastingdossier tot je medische dossier tot je treinabonnement.

En zo'n smartphone heeft wel als probleem dat alles zich op zo'n klein schuifscherm afspeelt: je hebt snel de verkeerde toets aangeraakt.
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2025/12/18, 11:30:02 »
En zo'n smartphone heeft wel als probleem dat alles zich op zo'n klein schuifscherm afspeelt: je hebt snel de verkeerde toets aangeraakt.
Ben het helemaal met je eens. Een toetsenbord werkt toch belangrijke zaken toch fijner.

« Reactie #7 Gepost op: 2025/12/18, 13:36:01 »
Bij veel grote bedrijven + overheidsinstanties kan je er heel veilig mee inloggen.

Van wat ik heb begrepen heb je hier een eID kaartlezer voor nodig. Werkt dat goed in Linux?
Ik zie dat er wel Linux eID software is.

Offline loti

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2025/12/18, 14:16:54 »
De smartphone heb je alleen maar nodig om de QR-code te scannen om in te kunnen loggen, de rest kan je gewoon met met de PC afhandelen.

« Reactie #9 Gepost op: 2025/12/18, 21:06:51 »
Citaat
Van wat ik heb begrepen heb je hier een eID kaartlezer voor nodig. Werkt dat goed in Linux?

Inderdaad, er is een eid-viewer (kaartlezer) nodig en ook de eID Middleware (eid-mw  --- software) moet geïnstalleerd worden.
Het werkt heel goed in Linux (eigen ervaring).

Ik ga niet akkoord met de stelling dat iedere Belg ItsMe gebruikt .... ( de servers ervan zitten niet in België maar ergens in Europa) want dat is niet zo. (Persoonlijk vertrouw ik de ItsMe App niet en daarom gebruik ik het niet).

Ik persoonlijk prefereer nog altijd om eid-mw en de eid-viewer te installeren op de Linuxgestuurde computer (https://eid.belgium.be/nl) .
Vandaag vernomen dat er grote veranderingen op til zijn in verband met identiteit/identiteitskaart en er , zou, een geforceerd gebruik van een smartphone worden ingevoerd.... De bevolking mag nog (liefst) van niets weten/op de hoogte zijn ...
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint Debian 6 (LMDE6).

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2025/12/18, 21:14:36 »
@spievensterke, zo denk ik er ook over men dwingt gewoon om een smartphone te gebruiken. Als ze in Nederland een eid-mw zouden willen introduceren zou ik daar niets op tegen hebben maar om iedereen te verplichten om de Itsme app te installeren gaat me te ver, alleen we kunnen het niet tegenhouden. :evil:

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2025/12/18, 21:17:01 »
De smartphone heb je alleen maar nodig om de QR-code te scannen om in te kunnen loggen, de rest kan je gewoon met met de PC afhandelen.
Met een QR-code kunnen ze ook rommelen. Kijk maar naar de parkeerautomaten.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2025/12/18, 23:10:22 »
Opgelet: je hebt géén eid-kaartlezer nodig om itsme te kunnen gebruiken. Je kan, afhankelijk van de website inloggen met een eid-kaartlezer OF itsme (of soms nog een ziljoen andere systemen) en vaak kan je kiezen.
Maar ik ben formeel: als je itsme gebruikt, heb je géén ID-kaartlezer nodig en vice versa.
En mocht je een EID-lezer willen gebruiken in Linux / Ubuntu: dat kan (of beter: ik kon dat tot een jaar of 2 geleden, want sindsdien gebruik ik itsme).

... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...