Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: pdf bewerken  (gelezen 2108 keer)

Offline vinum

• Lid
pdf bewerken
« Gepost op: 2025/11/19, 23:43:04 »
bestaat er een mogelijkheid (programma) om pdf-bestanden te bewerken?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: pdf bewerken
« Reactie #1 Gepost op: 2025/11/20, 09:09:37 »
Dat deed ik vroeger met Master-PDF-Editor.
Maar nu zie ik meldingen over betalen, kijk zelf op deze link.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline peer

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/11/20, 09:18:36 »
master-pdf-editor versie 4.3.89 is de laatste versie die geen watermerk zet in de gratis versie. Deze is o.a. te vinden op: https://archive.org/details/master-pdf-editor-4.3.89-qt-5-64bit.

Latere versies zetten standaard een watermerk in het document. Dit watermerk is ook niet makkelijk te verwijderen.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/11/20, 09:41:59 »
Of je zou https://www.sejda.com/pdf-editor  eens kunnen proberen.

Offline ed-kroket

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/11/20, 09:46:45 »
Er zijn meerdere gratis en/of online pdf editors te vinden. Gewoon kwestie van Google gebruiken wat je zelf als eerste had kunnen doen:
Google is your best friend!

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #5 Gepost op: 2025/11/20, 11:17:09 »
Het topic is bij deze opgeruimd en de onnodige berichten zijn verwijderd. We zouden het zeer op prijs stellen om het modereren aan ons over te laten, meld in het vervolg even als iets offtopic gaat of uit de hand dreigt te lopen.
En vanaf hier weer ontopic graag.

« Laatst bewerkt op: 2025/11/20, 11:30:10 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline peer

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2025/11/20, 12:17:44 »

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2025/11/20, 17:02:55 »
Als het je te doen is om het uitknippen of verplaatsen van pagina's in een pdf, voor het aan elkaar plakken van meerdere pdf's met meerdere pagina's, heb ik goede ervaringen met PDFsam. Dat bestaat voor zowel Linux als windows en ik beide gevallen werkt dat goed.

Voor het inhoudelijke aanpassen zal je iets anders moeten gebruiken (maar principieel vind ik het geen goed idee om zelf een pdf aan te passen, aangezien het juist de bedoeling is/was van pdf om een soort afdruk te zijn zónder mogelijkheid om te wijzigen).

En als het over notities maken betreft op een bestaande pdf, gebruik ik (in Kubuntu) Okular. Ik merk wél dat er soms moeilijkheden zijn voor de ontvangers van mijn Okular-gemaakte pdf's, want Windows-gebruikers zien die opmerkingen soms anders (of zelfs niet). Voor gedeelde documenten (als in: gedeeld tussen windows en linux) is het dus een beetje tricky. Een optie is om je in Okular becommentarieerde pdf tóch vlot door te geven is ... een (pdf-)afdruk te maken vanuit Linux en deze door te sturen naar je windows-vriend (of vijand).
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

« Reactie #8 Gepost op: 2025/11/20, 20:18:38 »
Ik verbaas me een beetje over deze vraagstelling: als ik een PDF bestand ontvang en download/opsla via Firefox, dan open ik het bet staande bestand en zie ik rechtsboven in het bestand allerlei aanpassings mogelijkheden: tekst aanpassen, afbeelding toevoegen, handtekening plaatsen. Vervolgens sla ik dat dat PDF bestand weer op en kan ik het als bijlage weer terug sturen naar de verzender. Een externe PDF editor heb je helemaal niet nodig. In Fierfox is het allemaal aanwezig.
Xubuntu 24.04 LTS

Offline ed-kroket

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2025/11/21, 11:09:28 »
Ik verbaas me een beetje over deze vraagstelling: als ik een PDF bestand ontvang en download/opsla via Firefox, dan open ik het bet staande bestand en zie ik rechtsboven in het bestand allerlei aanpassings mogelijkheden: tekst aanpassen, afbeelding toevoegen, handtekening plaatsen. Vervolgens sla ik dat dat PDF bestand weer op en kan ik het als bijlage weer terug sturen naar de verzender. Een externe PDF editor heb je helemaal niet nodig. In Fierfox is het allemaal aanwezig.

Heb je een extensie binnen FF waarmee je de PDF kan bewerken? Of heb je gewoon standaard knoppen om iets toe te voegen zoals een tekening of een stukje tekst?
Denk niet dat je tekst/foto's/afbeeldingen in de PDF zelf kan bewerken met de standaard FF opties.
Of ik vergis me...

« Reactie #10 Gepost op: 2025/11/21, 15:01:38 »
Ik heb me vergist. Als ik een bijlage via de email open kan ik hem bewerken en opslaan. Eenmaal opgeslagen kan hij niet meer bewerkt worden of je moet het opnieuw doen, als je iets wilt wijzigen. Deze functie zit ingebouwd in FF.
Xubuntu 24.04 LTS

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2025/11/21, 19:19:28 »
« Laatst bewerkt op: 2025/11/21, 19:26:18 door Oesje »

« Reactie #12 Gepost op: 2025/11/22, 21:01:04 »
Nadeel van bijvoorbeeld LibreOffice draw is dat wanneer je tekst wil bewerken, je steeds maar een regel kunt selecteren en daarbinnen bewerken. Een hele lap tekst in een keer selecteren en bewerken gaat niet.
Wellicht heb je ook wat aan PDF Arranger. Daarmee kun je PDF documenten samenvoegen en bijvoorbeeld hele pagina's eruit knippen. Niet precies een complete pdf-editor maar wel een handige tool voor pdf's. Gewoon te vinden in het softwarecentrum van Kubuntu, ik neem aan ook in Synaptic, Ubuntu softwarecentrum etc.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline vinum

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2025/11/24, 16:21:51 »
ik heb nu "Onlyoffice" geïnstalleerd, en daar kan ik (weliswaar beperkt) PDF-bestanden mee bewerken, dus mijn probleem is opgelost, bedankt allemaal voor de hulp en tips!