Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe ervoor zorgen dat er maar 1 instantie van Digikam draait?  (gelezen 1704 keer)

Offline Jenske

• Lid
Ik had Digikam 8.8.0 open staan, deed wat in een ander openstaand programma (Firefox) en wilde terugkeren naar Digikam. Ik deed dat niet door te ALT-TAB'ben, maar tikte in de startbalk (windows-toets) per ongeluk "digikam" in. Enter gedrukt en toen begon ... een tweede instantie van Digikam.

Kan ik ervoor zorgen dat er van bepaalde programma's maar maximaal 1 instantie kan draaien?

Ik wil nl. niet dat ik openstaande wijzigingen in een foto in Digikam doorkruis met andere bewerkingen vanuit een andere openstaande Digikam, zonder dat ik ervan op de hoogte wordt gesteld dat er al een instantie draait.
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline peer

• Lid
Re: Hoe ervoor zorgen dat er maar 1 instantie van Digikam draait?
« Reactie #1 Gepost op: 2025/11/11, 09:07:21 »
sommige progamma's hebben een instelling die vvorkomt dat het programma vaker wordt geopend. Ik weet niet of digikam dit heeft.
Ik weet ook niet of er een instelling in linux is waarin die ingesteld kan worden. Ik denk het eigenlijk niet.

Een workaround is het schrijven van een scriptje dat checkt of het digikam al draait en digikam alleen start als digikam nog niet draait.  Als je dan alle starters aanpast zodat het script wordt aangeroepen ipv digikam dan heb je wat je wil.